Svetsproffs förlänger livet på min cykel

Av , , Bli först att kommentera 0

Nej nu jävlar är det slut! Så tänkte jag först när jag fick se sprickan i ramen.

Spricka i ramen

 

Min trogna Nishiki citybike har tjänat mig väl i många år och har redan en gång helrenoverats för dyra pengar.

Nåväl, en är inte sämre än att en försöker, så jag chansade. Med risk för livet rullade jag sakta ned till verkstaden. Försökte inte ens med en vanlig cykelverkstad denna gång, utan det fick bli en riktig, rejäl mekverkstad på Teg, Rondellgatan.

Erik på Percus AB i Umeå tog vänligt emot och lovade göra ett försök att svetsa ihop ramen av aluminium. Några dagar senare rullade jag som mycket nöjd kund ut min cykel från verkstadslokalen. Min kompis hjälpte till och under mitt besök på kontoret hade han hunnit intervjua en stolt yrkesman som delat med sig av yrkeshemligheter. Dessutom hade min vän hunnit avnjuta vackra väggdekorationer. Vi skildes åt på gott humör.

Tack till skickliga svetsare. Cykeln får leva ett tag till!

Resultatet –  se här:

DSCN1863[1]

 

Otänkbart i Umeå?

Av , , Bli först att kommentera 1

IMG_0891

Fick idag ett tips om detta:

http://blogg.dn.se/epstein/2016/10/27/trafiklandstingsrad-demonstrerade-for-att-cykel-ska-bli-tillaten-att-ta-med-vid-odenplans-pendelstation/

Lokalt i Stockholm, ja – där kämpar man och demonstrerar för att få ta med cykeln på en ny pendeltågslinje – precis som det redan går att göra på andra linjer i huvudstaden. Jag tycker det är alldeles utmärkt att det går att förena kollektivtrafik med att ta cykeln. När får vi i Umeå trafiklösningar som medger denna kombination? Till exempel att kunna ta buss (eller tåg?) till och från Holmsund för att komma ut i naturen, besöka någon eller cykla vidare till jobb.

Kanske vi kunde slippa alla cyklar som – med stöldrisk – belamrar ytterområdenas busshållplatser?

Fullt medveten om att idag är det inte är möjligt att få plats för cyklar på lokalbussarna. Utrymmet vid den bakre ingången behövs för annat. Men varför inte tänka på det här i kommande planering och inköp av infrastruktur!?

 

 

Deja vu

Av , , Bli först att kommentera 2

20161017_211708

Cykelstaden Umeå fick i lördags ett nytt tillskott. Trampa i kavaj. Unga gubbar klädda som på femtio – sextiotalet invaderade centrum. Ett försök att sätta en trend? Hur som helst – tack till VK som idag slog upp ett reportage från evenemanget på första sidan.

Jag noterar framförallt de välskötta gamla cyklarna som inte får ses som accessoarer, utan snarare som en oundgänglig del i helheten. Notera kedjeskyddet av aluminium, designat för att bilda texten ”Crescent”. Ständigt skav och rassel i kedjan, man fick dra och rycka i plåten för att få tyst.

I mitt minne var det absolut cykel som gällde för den här kategorin oss unga unga akademiker som då invaderade Umeå till allmän förskräckelse. Något annat transportmedel hade vi knappast råd med. Att åka buss var också för dyrt, vad jag minns. En av herrarna på bilden grenslar en damcykel av det snitt som undertecknad hade när det begav sig. Något av en påminnelse att könsrollerna inte alltid var så benhårda som ibland föregives. Det var bättre förr, sådeså.

 

Supercykelväg okej utan sopsaltning.

Av , , Bli först att kommentera 1

Cykelrost1

Ser idag på vk.se att det planeras för något som kallas supercykelväg i fyra väder”sträck” på Umeå universitet. Du som har råd att betala kan artikeln här:

http://www.vk.se/1833585/klart-umea-far-supercykelvag

Jättebra att det skapar infrastruktur som förbättrar framkomlighet och säkerhet. På vissa ställen är trafiksituationen på universitetet kaotisk. När alla har bråttom till aktiviteter i halka och mörker uppstår farliga situationer och om de kan byggas bort – fine!

Men om detta också innebär sopsaltning, då är jag inte längre med. Titta på bilderna, så förstår ni! Cyklarna rostar bort. Efter bara en vinter på sopsaltad cykelväg har min cykel tagit allvarlig skada. Fram till i fjol var den helt okej, står alltid inomhus och jag sköter om den. Nu får jag överväga att lämna in den för rostskyddsbehandling inför nästa vinter om sopsaltningen ska fortsätta. Cyklar som faller i bitar kommer förstås inte att bidra till säkrare trafik.

DSCN1856

Sluta sopsalta, Umeå kommun. Det finns bättre alternativ för att hålla gång – och cykelvägar rena från snö och is.

 

Dagens outfit

Av , , 2 kommentarer 0

Dagens outfit - vinter

I morse (minus arton) var det följande utstyrsel som gällde:

Varm parkas med matchande täckbyxor i mysigt material. Ecco-kängor – spons! – dagen till ära uppiffade med varma yllesockar.

Accessoirer:

I fickan praktisk näsduk: På huvudet heltäckande luva som chict kan knäppas över öronen. Praktiskt i motvind!

Hjälm – här ser vi en retro/vintagemodell, som blivit inne på senare tid.

Halsduk, inte att förglömma, är alltid rätt. Möjliggör också att cyklisten kan knäppa upp jackan efter några kilometer då det börjar ånga inifrån.

Slutligen: Lägg märke till  värmande sadelskyddet – ett måste i dessa tider och en räddning för prostatan.

Det går bra att cykla trots kylan

Av , , 1 kommentar 0

Cyklar vid Universitetet

Det ser inte ut att vara många cyklar utanför Umeå universitet i morse klockan 08. Men faktum är att det fanns betydligt fler än vad som syns här.

Många studenter och personal cyklar trots kylan. Det går bra nedåt minus 20, särskilt om det inte blåser för mycket. När det blir kallare än så börjar cykeln att gå trögt.

Halt är det sällan så här års. Kallsnön ger bra fäste för det mesta.

Jag är imponerad av vintercyklisterna i Umeå. Verkar vara något av en vardagscyklismens elit. Nästan alla har fungerande bra belysning och en stor andel är också försedda med hjälm. Varma kläder självklart, men det kan vara svårt att klä sig rätt. Efter en stund kan det bli ganska varmt med parkas och tjocktröja. Tips: Se till att ha en jacka som går lätt att öppna efter en stund. Du slipper komma fram svettig.

Så klart är vi beroende av att slippa snö på cykel – och gångvägar. Här kan du se hur Umeå kommun prioriterar snöröjningen

Att synas – eller inte synas. En fråga om liv och död.

Av , , 2 kommentarer 2

 FullSizeRender

Cyklade häromdagen med risk för livet. Svarta skuggfigurer, som hämtade ur någon skräckfilm susade förbi. Nej, hörni Umebor, unga och gamla: Skärpning! Nu går det inte att skylla på de urusliga och opålitliga cykelbelysningarna längre. Ljuset i tunneln är här: Företaget i 4light i Kista tar fram belysningar som du kan ikläda dig och aldrig mer vara osynlig i mörkret. Den som inte ser dig när du har en sådan väst på måste vara blind. Vitt ljus framår, rött ljus bakåt. Och blinkande gula axlar. Den jag nu har är en modell för arbetsplatser, men kan gärna användas även av dig som cyklar. Fler versioner finns, titta här:

http://4light.se/

Tack Jan Åman som tog filmen! Den går just nu inte att lägga in här, men jobbar på det. Tipsa gärna på hur man gör, den som vet.

[email protected]

 

Veckans cykelog: Glen McGrath

Av , , Bli först att kommentera 0

Glen

Glen, vem är du?

Tvåbarnspappa på Skogsfruvägen, Tomtebo. Kom till Sverige från Perth i Australien 2008. Just nu hemmaman, men jobbar av och till som personlig assistent.

Vad har du för cykel?

En Citybike. Praktisk cykel. Funkar bra. Sedan har jag ett antal cyklar som jag fixar och rustar upp, som fritidsintresse.

Hur använder du din cykel?

För vardagliga ärenden. Har mycket att stå i. Cykeln är ett praktiskt fortskaffningsmedel. Handlar och tar mej runt här omkring. På väg att flytta in i ett hus i närheten, cyklar ofta dit nu.

Har du någon särskild utrustning, kläder, osv?

Bara vanliga kläder och annat som kan behövas på en cykel. Men det är mycket viktigt att ha bra fungerande belysning.

Ditt bästa cykelminne?

Jag var intresserad av cyklar redan som barn. Fixade en cykel själv av delar som jag plockade ihop. Men när jag fyllde nio anade jag att jag skulle få en ny cykel av min mamma. Och det stämde! I födelsedagspresent fick jag en egen ny cykel! En blå.

Och ditt värsta cykelminne?

Fem år senare blev min fina blå cykel stulen. Jag letade och letade, hittade den till slut. Någon hade målat den svart, men jag kände igen den. Kunde inte ta igen den då.

Att cykla är … riskfyllt!

Av , , 1 kommentar 1

 

accident

 

Björn Svennerstam – en av de första att bli ”Veckans cykelog” här på Cykelogi – blev påkörd häromsistens. Han föll och skadades, cykeln kaputt.

Kom att tänka på den händelsen när jag av Margaretha Simm fick tipset om den här artikeln på SVT:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-cyklister-skadas-i-trafikolyckor

Du har väl hjälm på dig när du cyklar!? Inte bara för att vara ett gott föredöme för barnen? Om nej: Börja med det!

Cyklar du och sms:ar samtidigt? Med musik i lurarna? Om ja, sluta med det? Och glöm inte att vi har högertrafik. Konstigt att behöva påminna!

Och hur gick det för Björn? Han verkar ha repat sig hyggligt efter två brutna revben. Det senaste jag hörde var att han är på en av sina många semesterturer. Tour de France är vad han gör, fast med fina husbilen.

Och han hade hjälm!

Veckans cykelog Margaretha Simm

Av , , 2 kommentarer 0

Dellenbanan Maggan

Vem är du?

Journalist och frilansskribent, företagskonsult. Bor i på Kungsholmen i Stockholm

Hur använder du cykel?

Egentligen inte alls numera. Har en rostig cykel som står i ett förråd. Skulle gärna använda den mer, men det känns för osäkert i innerstaden.

Men vad gör du på bilden?

Det är när jag och Anders Fagerlund cyklade dressin på Dellenbanan.

Vilket är ditt bästa cykelminne?

Inget. Men tyckte däremot mycket om att köra moped en gång i tiden. Som tonåring bodde jag i Malå och åkte omkring med kompisar. Vi for bland annat till byarna runt om. Minns särskilt häftiga turer till Adak!

Och ditt värsta?

Senast när jag skulle ta en tur längs Norr Mälarstrand. Blev riktigt förbannad på jagande så kallade MEMILs – Medelålders Män I Lycra – som ropade: ”Ur vägen!” Då ställde jag in cykeln för gott.

Något mer?

Tycker att dressinturen längs Dellenbanan var en riktig höjdargrej. Åk till Delsbo och ta den!