beslutångest!!!!!!!!

Av , , Bli först att kommentera 4

Jaha då var man där igen. enkel eller dubbelblink, eller ingen blink.

Frågorna går isär när det gäller det här med blinkpirkar. Det sägs ju att fiskar är nyfikna av sig. Men när man har borrat ett hål och solen skiner som en blåslampa så borde ju borrhålet fungera som en strålkastare. Vilken nytta gör då en blinkpirk.

Jag undrar när det kommer en blink kula eller en blinkläpp.

Soliga hälsningar

Ung igen……

Av , , Bli först att kommentera 7

Nu vet jag inte vad som hände men jag tror att det blev 2 rubriker. Orsaken är nog att jag  blev lite darrig med tanke på att vissa grejer blir man tydligen alldrig för vuxen för.

Min son har köpt sig en raggarbil, och det är ett slagskepp (2m bred och 6 m lång). Det första jag sa när han stolt meddelade inköpet var: Men herregud!!!!!!! vilken färg och vilken årsmodell? Den är ljusblå och gjord 1956. Då kändes det som om mina vallningar sen övergångsåldern slog tillbaka med full kraft. All luft gick ur mig. ÅÅÅÅÅhhhhh när får jag provåka? frågade jag.  Då jag kommer hem på tisdagkväll eller onsdag sa han.

Jag letar bak i långminnet och hittar åt dom där fantastiska stunderna då man själv var ute i sin första raggarbil. Ljudet, lukten och musiken. Så mycket roligt man hade. Jag får fortfarande knottror på armarna av ljudet från en V8.

Från det ena till det andra.

Nu stundar snart en fjälltur med fiske. Satt på söndagkväll med sambon och renoverade upp hela fiskelådan. Nu är alla pimpelspön och blänken som nya. Har till och med skurat upp lådan som vi har alla spön och blänken i. I år går färden upp till Gottern där vi hade turen att få låna en stuga. Det ska bli mysigt, ingen el, vedeldning och mindre mysigt ute-dass men so what.  Det ska va gött å leva………….

milda makter

Hej

Nu känns det som ljuset är på väg tillbaka. Nu är det ljust när jag går morgonpromenaden med hundarna. Det har blivit dåligt med motion under den här tiden, det har ju varit så gruvligt hurrvigt. Det syns på omfånget både på hundarna och mig. Mest mig, börjar att känna mig som barbamamma.  Det känns lite ångestladdat att sluta med kaffe och ostmackor i soffan med Zonja på kvällarna.  Frukt är godis sägs det så man får väl ta tag i det.

Idag fick jag lust att byta gardiner i restaurangen. När julgardinerna skulle upp så lade jag dom andra snyggt och prydligt på ett ställe så jag skulle hitta dom sen. MEN va tusan var det nån stans? det är så typiskt. Jag tror att jag ska gå med Lestadianerna för dom har ju inga gardiner det anses fult.

Läste i en gammtidning om det här med doftminnen. Det är ganska fantastiskt vad en doft kan spela upp minnen som man trodde var borta.  Det förutsätter att man bara omger sig med trevliga dofter som nytvättade lakan, tulpaner, blomjord, såpa och bullar.   Det sistnämnda är en av de mest underbara dofter generellt överallt i Sverige i alla fall.      Titeln milda makter kanske inte passar till allt av det ovan skrivna men man får ta det som man vill, man kan ju åkalla dom makter som känns bäst. I vårt hus huserar det många olika makter det går och dunkar och ibland om man har tur så får man se någon skynda förbi men de är trevliga makter dom stökar och står i.

Det var allt för den här gången

ta hand om varandra

Hemma igen

Av , , 1 kommentar 6

Nu är vi hemma igen. Det känns skönt men ändå lite sorgligt. Semester är ju aldrig fel. Fisket i norge var som vanligt spännande och roligt. Vi fick massor av stora torskar som blev till det ljuvligaste filéer man kan tänka sig. Det blir gott att smaska på längre fram. Första dagen vi var ute så fick jag ett jättenapp, jag trodde att det satt fast i bottnen men det började på att röra sig. Efter ca en kvart hade jag lyckas veva upp 5 m lina men då tyngde den åter mot botten. Så där höll det på ett tag. Mjölksyran började på att kännas i armarna. Plötsligt gjorde den en rusning uppåt och jag vevade som en idiot för att draget inte skulle ramla loss av sin egen tyngd, sen vände den neråt igen och med ett snabbt ryck så gick linan av. JÄ………………………………………………….LAR.  Vår norske kamrat skrattade och sa att det var lika bra att fisken slet sig för så där uppträder nämligen kveite (hälleflundra) när dom är riktigt stora ca 40-50 kg. Men vad gav det mig för tröst? jag var fortfarande stortokig. hade det inte varit 80 m djupt så hade jag hoppat i och strypt den rackarn.

Nu ska jag vattna mina blommor och gulla med Zonja en stund hon har saknat matte tydligen.

Kramar

Rompetroll

Hej.

Pratade med våra vänner i Norge idag. Vi åker ju dit imorgon. Den eviga frågan är såklart hur vädret är. På detta blev svaret: Full storm och horisontalt ösregn samt att tjock dimma blåser in från storhavet. Jag blev mållös MEN efter storm kommer ju alltid lugn så jag hoppas som den optimist jag är att allt blåst över tills vi kommer.

Jag brukar alltid fråga om jag ska köpa med mig nåt och då var svenskt godis en het önskan eller Gotteri som dom säger. Det är inte klokt att en påse Gott och Blandat kostar 60 norska kronor. Nog om detta.

I morse när jag som vanligt var ute med mina älsklingar så förundrades jag över hur mycket trastungar det var. Dom har just lärt sig flyga och det flaxade i varenda buske. Dom måste har haft en otrolig tur med föryngringen i år. Däremot har jag inte sett en enda ekorre, har dom flyttat från Storsele eller? Märkligt.

Visste ni att grodyngel heter rompetroll på norska? Jag ljuger inte det är fullt allvar.

Ha det bra vi hörs.

sommaren är kort

Av , , Bli först att kommentera 7

Kan tyckas att denna sommar har varit lite si och så med vädret. MEN det har luktat väldigt mycket sommar i alla fall. På morron så doftar det helt underbart av allehanda blommor och björklöv. Min lupinbacke nedanför badbaljan riktigt forsar av olika blåtoner och några vita som skum på vågtopparna.

Nu i mitten av veckan åker jag och min kära sambo till Rödöy i Norge för att tokfiska. Vi gör detta varje år vid den här tiden. Det är så perfekt på Rödöy för man behöver inte åka ut på storhavet, man kan fiska mellan alla små idylliska öar runt omkring storön. Det händer faktiskt att man får torsk på 10 kg eller mer. Men dom flesta är ca 5-6 kg. Då orkar man komma igenom benen med kniven när man ska filéa.

Det är så spännande för man vet aldrig vad som nappat förrän man fått upp fångsten. Hasse (min sambo) drömmer om att ta en Kveite (hälleflundra) på 100 kg. Jag skulle vara nöjd med en på 20. Hur i hela friden ska man lyckas ta en sån jättefisk i båten?

Våra hundar mår bra och verkar ganska lyckliga. Zonja fick ett tuggben idag som hon glädjestrålande kastar omkring och låtsas jaga. Zappo däremot han ligger och gnagar och blundar av välbehag. Ungefär som när jag får tugga riktigt god choklad.

Vilken fantastisk midsommar vi hade. Vi var i Eriksberg och kunde sitta ute hela kvällen. Det hör till ovanligheterna att man kan äta ute vid den tiden på året utan vare sig täckjacka och fingervantar. Perfekt.

Nä nu måste jag kolla över fiskedragslådan och havsspöet så att allt är klart inför fiskeresan.

Ha de….

Ödmjuk

Av , , 1 kommentar 5

Ibland kan man känna en stor ödmjukhet inför att få vakna och uppleva en ny dag.

Idag är en sån dag. Varför det vet jag egentligen inte men det bara blir så.

På tisdag får jag besök av barnbarnet från Lycksele. Lilla Thilma som hon heter är helt ljuvlig, hon har hunnit bli 8 månader. Jag pratar i telefon med henne lite då och då och får  olika sorters " Da da och Ba ba" till svar samt en del illtjut. Det ska bli mysigt att få rå om dottern också.

I helgen var det en riktig kalas helg.  På fredag så gifte sig två kompisar till mig, på lördag så fyllde en barndomskamrat 50år samt att hon förlovat sig, på söndag var vi på födelsedagskalas i Åsele ett av barnbarnen fyllde 2 år. Igår kväll hade jag en släng av sockerchock tror jag. Tårta och kakor i helgen sätter sina spår och jag är ju inte direkt svårbjuden när det gäller godsaker tyvärr, eller turligt nog.

Nu har jag kommit på varför jag är så ödmjuk i dag.

Jo, därför att man har sina nära och kära omkring sig och kan umgås utan tjafs.

Kramar till alla jag känner.

I have a hot body

Av , , 1 kommentar 6

Hej.

Rubriken idag kan tyckas stötande MEN det är nämligen så att jag har fått lite för mycket sol, därav hettan på kroppen. Hi Hi

Fantastiskt varmt och skönt det är som gjort för ett bad tänkte jag. I Storsele har byaföreningen en pool. En mycket härlig sådan och ska man hålla den igång så måste den rengöras med jämna mellanrum. Sagt och gjort vädret var perfekt för lite städning.

Vad jag inte räknade med var att trots svalkande vindar så tar ju solen ändå. Iställe för läckert brunbränd är jag ikväll ilsket vidbränd. Att man aldrig lär sig.

Tack Mikael F för hjälpen i poolen idag, det var bussigt av dig.

I morgon är en ny dag med nya bryderier, vilken tur att alla dagar är olika eller hur.

Hot hugs

Va bra det känns.

Av , , 1 kommentar 5

Att få vakna till frisk luft och fågelkvitter. En mjuk hundnos som puffar på dej. Ingen oro för jordbävningar och tsunamis. Man kan vara ute och gå utan att oroas över krypskyttar eller landminor.

Du kan sitta i en skogsbacke och fika utan att några giftspindlar eller ormar tuggar på dej. Man kan äta fisken man lyckas få i bäcken utan att bli sjuk. Blir man törstig tar man sig en slurk ur samma bäck.

Visst är det kallt och mörkt om vintern men jag tror att vi bor på det bästa stället som finns.

Idag känns det så.

Vars nars e fisken.

Av , , Bli först att kommentera 4

Var i hela friden är all fisk. Jag var ute igår med en vännina och pimlade. Vädret var kanon och stället vi var på kändes säkert. Sjön ifråga är en riktig aborrsjö. Stekt panerad aborrfilé är inte fy skam. Med detta för ögonen så satt vi alltså där och tänkte att nu tar vi dom. Efter 4 timmar gav vi upp. Inte ett napp. Vi hade perforerat upp halva sjön.

Min draglåda är väl inte den allra mest kompletta men många olika sorter har jag, för att inte tala om min väninna. Hennes dragsamling går till historien. Vi provade allt.

Har talat med folk runt omkring i kommunen och fått samma svar (var är fisken).

Jag börjar tro att maggot är på utgående, man skulle hitta på nåt nytt.  Korv kanske, det är ju gångbart både till karlar, barn och husdjur och en själv.

Undrar om fiskar hör. I så fall så kanske man ska koppla radion till pimpelspöet så går det ut vibrationer längs reven ner i hålet. Vore kanske nåt att prova. Men då är väl firrarna säkert kräsna vad gäller hårdrock eller klassiskt. Nä man får väl vänta till sommarn då är det mete som gäller, då går det säkert bättre.

Vi hade i alla fall tur med vädret.