Edward Riedl (M)

Fildelning och äganderätten – Film och musikindustrin måste ta sitt ansvar

Om musik och filmindustrin känner sig nöjda och tillfreds med Pirate Bay-domen har de inte förstått sin egen del i utvecklingen. Trots hårdare lagstiftning och ett justitiemord (Pirate Bay-domen) går det inte att kriminalisera beteendet hos halva befolkningen. Fungerande äganderätt är en grundförutsättning i en rättsstat. Men rättigheter till något kan variera i styrka över tid och mellan länder. Läkemedelsbolag som forskat fram nya mediciner äger inte patent för all oändlighet. Bara för att du äger ett stycke mark får du inte bygga eller göra precis vad du vill där. Alla delar i äganderätten har olika begränsningar vilket för de allra flesta är självklart. Exakt var och hur gränsdragningen skall se ut måste i en fungerande demokrati alltid diskuteras. Det innebär att film och musikindustrin måste vara med och ta ansvar för kulturen i nya medier – Inte bara luta sig tillbaka på en definition av äganderätten som när det gäller de nya medierna är svår att upprätthålla.

Edward Riedl, gruppledare i landstinget (M).

2 kommentarer

  1. Urban Bengtson, idékonsult

    Upphovsrätten måste klaras först innan distributörernas problem löses vare sig de säljer eller fildelar.

    Politiker måste tala i klartext först, om de är för äganderätten/upphovet till en skapelse en eller flera gjort och vill få sin utkomst av.

    Jag har uppfunnit nya bordsformer och skapat nya dagisritningar. Här finns skydd av olika slag och det går att föra talan vid nyttjande utan mitt medgivande.

    Så länge så många, även politiker, hejar på fildelningen vars syfte är att slippa betala, inte ser till att upphovsrätten klaras först, kan inte rättvisa lösningar och former för distribution fås.

  2. Edward Riedl (M).

    Det verkar som du missförstått vad jag skrev. Jag är självklart för en stark äganderätt och även upphovsrätt. Men det finns alltid begränsningar i dessa vilket var den första delen. Den andra handlar om att film och musikindustrin måste delta i det samtalet också.

    Ett läkemedel som tagit många år och mycket pengar att forska fram går i princip att plagiera dagen efter det släppts på den öppna marknaden. Det finns då ett juridiskt skydd under en begränsad tid, sedan går det att fritt plagiera detta (generica).

    Varför har vi ett starkare upphovsskydd för musik än för läkemedel? Självklart skall konstnären, forskaren och andra skyddas – Men på vilket sätt och hur llänge är en ständigt pågående diskussion.

Lämna ett svar till Urban Bengtson, idékonsult Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.