Edward Riedl (M)

Tuff debatt i riksdagen om järnvägsunderhåll

Idag pågår en av den här mandatperiodens tuffaste debatter i riksdagen. Socialdemokraterna, sverigedemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet har enats om att rösta på Lars Ohlys (V) förslag om att återta drift och underhåll i statens regi. De vill att Trafikverket ska sköta allt arbete på spåren. Problemet är bara att Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm tycker att det är en rikigt dålig ide. Sverige får ut mer drift och underhåll för skattepengarna än något annat land i Europa. Han går så långt átt han varnar politiken för att göra misstaget att bortse från 30 år av eftersatt underhåll och skylla på konkurrensutsättningen av drift och underhåll. Det är inte en del av problemet utan snarare en stor l av lösningen tillsammans med alliansens stora ekonomiska satsningar. Vi satsar 80 procent mer till drift och underhåll.

Men det mest anmärkningsvärda i dagens debatt är ändå att de olika oppositionspartierna debatterar på ett sätt som gör att man undrar om de verkligen röstar på samma förslag. Vid 16:00 kommer vi att rösta om detta i riksdagen. Förhoppningsvis kommer oppositionen inte att vinna den omröstningen.

Edward Riedl (M).

Etiketter: ,

8 kommentarer

  1. ceko

    Å Du ”tjafsar på” i sedvanlig stil att S är eniga med Sverigedemokraterna. S ledare och S-ledamöter har i riksdagen klart sagt ifrån att något samarbete med SVD kommer inte att förekomma. I 94 % av omröstningarna så stöder de regeringspartierna. Men det skriver Du aldrig om.
    Du sitter i trafikutskottet, och alla vet vilka problem det är med järnvägen, inställda turer och strömavbrott mm. Och den här gången skall Du ”gömma” Dig bakom generaldirektören. Säg som det är, Du vill inte lösa problemen pga det kan medföra lite merkostnader Jag förutsätter att Du åker med järnvägen mellan Stockholm och Umeå på helgerna pga det är ett miljövänligare alternativ. En stor majoritet av Västerbottningar och Norrbottningar ser fram mot att Norrbottnia-banan börjar byggas. Men även i den frågan vinglar Du hit och dit. Ge ett klart svar i denna fråga då det inte är så långt kvar till nästa val.
    Du skriver på Din blogg att Du svarar de som kommenterat dina inlägg, men i vissa fall tar det lång tid, 3 veckor eller så. Vad beror det på?

  2. JonasE

    Har just lyssnat och det är lustigt hur Alliansen inte har några egentliga faktabaserade försvar för den nuvarande järnvägstrafiken utan det ligger i en par år gammal utredning som inte ens tar ställning till de senaste årens problem, – motståndet från Alliansens tycks mest ligga i en fruktan för återreglering, som om privatisering allid skulle vara bättre -oavsett vad fakta säger !!.

    Bevisligen så fungerar inte järnvägen som den ska nu, bör man då inte fundera över varför och finna nya vägar -eller gamla som fungerade??.

    För säga vad man säga vill om gamla SJ, men fram kom dom i alla fall, det kan man inte påstå i dagens privatiserade tågtrafik !!

  3. lf

    Problemet är bara att generaldirektören tycker inte att det är en bra ide att underhållet sköts på ett sammanhållet sätt,säger Riedel.
    Vilken generaldirektör vill erkänna att han misslyckats.Hur kan du luta dig mot honom.
    En massa entreprenörer skyller på varandra. Det är tydligen så regeringen vill ha det.
    Man anser också att sparat pengar på att upphandla privat.
    Ja,man kan ju spara mycket med billiga entreprenörer som inte utför jobbet som de fått.
    Hur kan man betala skadestånd till en entreprenör som inte klarat åtagandet.Det var visst 158 mille som vi skattebetalare fick punga ut med i ett fall.
    Det var pinsamt att höra din kollega dundra mot förslaget om ett sammanhållet underhåll som får järnvägen att fungera igen.

  4. Edward Riedl

    Svar till Jan-Erik Vahlström (2012-05-31 13:31)
    Fast då har du missat verkligheten. För genom de förändringar som gjorts får vi idag ut mer för våra gemensamma skattepengar. Detta enligt Trafikverket.

  5. Edward Riedl

    Svar till ceko (2012-05-31 14:41)
    Alliansregeringen satsar mer pengar än någon tidigare regering på just drift och underhåll av våra järnvägar. Genom de reformer som den gamla s-regeringen genomförde är också underhållet idag mer effektivt. Men underhållet har under många år varit eftersatt.

  6. Edward Riedl

    Svar till lf (2012-05-31 18:26)
    Tvärtom menar jag att S försök att plocka billiga poänger i denna fråga allvarligt skadar våra möjligheter att locka entreprenörer till Sverige på det här området.

Lämna ett svar till ceko Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.