Edward Riedl (M)

Lite fakta om Norrbotniabanan

I media framställs det som om socialdemokraterna vill bygga Norrbotniabanan samtidigt som alliansen håller emot. Den verklighetsbilden stämmer inte.

Jag är den första att beklaga att vi från alliansen i Norrland inte lyckats övertyga våra partikamrater från övriga Sverige om varför Norrbotniabanan borde byggas snarast och inte i framtiden. Samtidigt vet jag att det finns många både regionalt och nationellt viktiga infrastrukturprojekt på många håll i landet. De flesta av alla dessa projekt fick inga pengar i årets budget precis som fallet med Norrbotniabanan.

Sedan till myten att socialdemokraterna skulle bygga Norrbotniabanan direkt om de hade regeringsmakten. Det är just bara en myt och inget annat. Inför valet 2010 hade socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet mycket riktigt en gemensam budget där de hade avsatt i några 100-tals miljoner kronor av de totalt 27 000 miljoner kronor som hela bygget skulle kosta. Men den budgeten innehåll allt från rejäla skattehöjningar för alla som arbetar, höjda skatter på bensin, minskade anslag till vägarna och mycket annat som jag gissar att de flesta västerbottningar inte gillar särskilt mycket. Så de socialdemokrater som säger att de hade finansieringen klar far inte fram med hela sanningen. De hade avsatt väldigt lite pengar och på det sättet dessa pengar togs fram vill nog få socialdemokrater idag ha med i sina framtida budgetförslag.

Den tråkiga sanningen är att inget parti i riksdagen har en färdig finansiering för att bygga Norrbotniabanan. Det är mycket tråkigt för oss i Norrland. Men jag och mina vänner i de andra allianspartierna kommer att fortsätta arbeta för att Norrbotniabanan ska få en hållbar finansiering och börja byggas.

Edward Riedl (M).

Etiketter: ,

7 kommentarer

  1. Jan-Erik Vahlström

    Du säger att inget parti har finansieringen klar, men den stora skillnaden mellan oppositionen och alliansen är att alliansen vill INTE bygga den medan oppositionen VILL det.Att i skrift trixa om miljoner hit och dit tillför inget i sak.

  2. Andreas

    Hej!
    No offence Edward, men dina utläggningar låter inte som något annat än omskrivningar för att du själv inte vågar vara obekväm inom ditt eget part.
    Och det är ju högst mänskligt för en ung politiker som strävar uppåt i systemet.
    Men skriv istället ärligt om det. Att du sätter din egen karriär framför Västerbottningarnas intressen i norrbotniabanefrågan.

    Någon har vist sagt: ”Man blir bedömd för de handlingar man uträttat, inte för vad man sagt”.

    Lycka till i ditt fortsatta arbete!

    Mvh Andreas

  3. Mr Cool

    Nej Edward, nu håller jag inte med dig. Botniabanan är inget annat än ett Stalinistiskt flumprojekt vars syfte är att blidka miljötomtarna. Botniabanan kommer att erfordra enorma statliga subventioner över tid för att gå runt. Järnväg är det i särklass dyraste sättet att transportera människor såväl som gods. Om du inte tror mig så prova att skicka ett paket på 50 kg med Bilspedition kontra järnväg o jämför priset. Det som går med järnväg måste sen dessutom gå med bilfrakt för att komma fram till adressaten. Mig veterligen finns det inget liknande projekt hos våra konkurrenter i Europa. Dyra transporter gör det ännu svårare för oss att exportera = arbetslöshet.

  4. JonasE

    När Moderater pratar ”fakta” så får man verkligen se till att själv hålla koll på vad som gäller i verkligheten !!.

  5. Edward Riedl

    Svar till Andreas (2012-09-11 14:33)
    Din analys är felaktig. Den bygger på ett mycket överskattat hemmaperspektiv. Faktum är att de flesta länen i Sverige inte fick den stora infrastruktursatsning de gärna ville ha. Om alla, med dina ord, skulle bli obekväma skulle vi inte kunna regera landet. Dessutom skulle inte Norrland bli vinnare i ett sådant system. Tyvärr är det tråkiga svaret att vi kommer att få jobba hårt under lång tid för att få detta till stånd.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.