Edward Riedl (M)

Norrbotniabanan

Socialdemokraterna ska ikväll fastställa sin infrastrukturmotion. Där berättar de vad de skulle vilja göra om de satt i regeringsställning. Till coh börja med så lägger S den själva och har inga ytterligare partier som stöttar upp den. Sedan så ska de införa kilomterskatt på våra tunga transporter med lastbil för att ta de pengarna och satsa på järnväg i södra Sverige. Var tror ni höjda kilomterskatter på tunga transporter slår hårdast? I södra Sverige med korta avstånd eller i norra Sverige med långa avstånd. Det är en politik som kommer att kosta jobb i Norrland. Dessutom ryktas det att det ska finnas några pengar tilol en start av Norrbotniabanan. Socialdemokraternas tidigare satsningar på just Norrbotniabanan har alltid varit bluff och båg snarare än riktig finansiering. Jag ser med spänning fram emot att se om vi får ytterligare en socialdemokratisk guld och gröna skogar satsning. Sist hade de avsatt några hundra miljoner för planer till ett projekt som kostar drygt 27000 miljoner kronor. Det är inte särskilt seriöst. Jag hoppas verkligen allmänheten genomskådar erbjudande om att köpa kattguld till halva priset mot vad guld kostar.

Edward Riedl (M).

4 kommentarer

  1. lf

    Om någon har kört bluff o båg så är det du.
    Hur lät det 2010,”Botniabanan skall byggas” och vi Västerbottningar skulle bara börja att förbereda oss.Tydligen hade du inte pappa Reinfelt med dig.
    Att sedan nu försöka föra över problematiken på socialdemokraterna är ytterligare ett försök att skyla det egna misslyckandet.

  2. Ola

    Jag måste få fråga en sak…Står moderaterna här i Västerbotten bakom dej Riedl med ditt hårdnackade motstånd till Norrbotniabanan? Du pratar om att det inte finns pengar till den. Men hur kan det då finnas pengar till att bygga motorvägar i storstatsregionerna. Är det pengar som kommer från våra rika naturtillgångar och som dom spänderar i Stockholm. Men det är bara titta på hur Alliansregeringen inte EN minister som bor norr om Täby.

  3. Edward Riedl

    Svar till lf (2012-11-06 16:37)
    Botniabanan är redan byggd och jag antar att du menar Norrbotniabanan. Regeringen jobbar med att få in Botniska korridoren i Core Network vilket möjliggör EU-medfinansiering när Norrbotniabanan ska byggas. Som sagt har inget annat parti heller någon seriös finansiering av hela banan. S vill bygga 9 km av totalt 270 km fram till 2025.

  4. Edward Riedl

    Svar till Ola (2012-11-06 16:58)
    Jag jobbar hårt med mina allianskollegor i Norr för att vi ska få till en realistisk finansiering av Norrbotniabanan. Att du väljer att se det som motstånd säger mer om din åsikt än något annat. Nu har vi också resultatet från S. De vill bygga 9 km av totalt 270 km fram till 2025. Dessutom finns den sträckningen redan med i både Västerbottens och Norrbottens länstransportplaner.

Lämna ett svar till Ola Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.