Edward Riedl (M)

S vill ha båtskatt, båtregister och båtkörkort

batriks

I veckan hade vi debatt i riksdagen kring fritidsbåtsfrågor. Varje sommar är var tredje vuxen i Sverige ute med fritidsbåt minst en gång. Vi har 880 000 båtar i Sverige och är ett av världens båttätaste länder. Socialdemokraterna vill införa båtskatt, båtregister och båtkörkort. Det är en politik som skulle förstöra mycket för båttlivet och visar hur liten kunskap S faktiskt har om hur båtlivet ser ut i Sverige.

 

Tvärtom bör vi istället politiskt möjliggöra för fler att till låg kostnad ta del av vår fina natur. Båtlivet behöver inte vara varken kostsamt eller svårt.

 

Edward Riedl (M).

Etiketter: , , , , ,

17 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    Hej

    Det är väl de enda båtarna Ni i Alliansen vill ha, dvs fritidsbåtar. Den riktiga sjöfarten har ju helt eliminerats under Er tid vid makten. Ett land så beroende av sjötransporter har ingen egen handelsflotta men vi har ju en massa läxhjälp, det är väl viktigt eller hur?

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Inte alls. Det är därför vi som första regering i Sverige tänker ta ett samlat grepp kring de här frågorna tillsammans med näringen. Det arbetet pågår just nu och kommer förhoppningsvis att vända den långvarigt negativa trenden på det här området. Problemet är att frågan om sjöfarten är lite mer komplicerad än vad du vill låta framskymta. Det som efterfrågas är möjligheten att få en ännu större delen av personalen från låglöneländer mmm för att möta konkurrensen. Det är ingen lätt fråga.

  2. John

    Men registrering av snöskotrar gick göra likaså körkort för skoter , men det ska vara ett jävla gnäll från båtägarna för att man ska registrera , införa båtskatt och körkort . Du tycker säkert att det är rätt att sätta en tolvåring å ratta en båt på tvåhundra hk. Förklara varför det är svårt att köra båt med krav på körkort. Löjligt .

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Självklart ska inga föräldrar låta sina barn köra vad som helst. Men vi kan inte lagstifta om allt dumt du som förälder kan låta dina barn göra. Sverige har världens säkraste fritidsbåtliv. Jag menar att det finns mycket bra som vi bör vara försiktiga med innan vi förändrar.

  3. Pingback: Båtar, skatter, register och Socialdemokraterna. | Uffes blogg

  4. JonasE

    Varför skall lyx/nöjen vara undantagen från skatt ??, ni i Alliansen har en konstig syn på skatt: sjuka, arbetslösa, pensionärer skall betala mer i skatt än alla andra -just dom som har minst pengar skall betala mest, medan lyx/nöjen skall inte beskattas alls…..

    • Uffe N

      Om det är lyx som skall beskattas är det lite underligt att välja båtar som skatteobjekt. Vore det då inte bättre att plocka fram ur bilregistret alla som äger bilar från Mercedes, Ferrari, Porsche, Lamborghini och skicka en fet faktura till dem? Det vore dessutom enklare ur statens synvinkel, då bilregistret redan finns.

      Och om det är nöjen som skall beskattas så är det väl bättre för statens ekonomi att lägga på en femtiolapp på varje biobiljett som säljs?

      Bara för att vara så tydlig jag kan vara: jag är själv båtägare, jag har en 20 fot lång engelsk-bygd segelbåt som jag köpte begagnad för över 20 år sedan. Och för denna har jag en hamnplats, som jag betalar för. Alla prylar jag köper till båten är det moms på. När jag besöker en hamn där man måste betala hamnavgift lär det ingå moms i summan jag betalar. När jag måste ha sjökort för att hitta dit jag vill köper jag dessa där det passar mig, och det är moms inbakat i priset.

      Berätta för mig varför jag skall betala mer skatt i samband med mitt båtägande! Ur min synvinkel finns det bara en förklaring till att du vill ha båtskatt: du har inte själv båt, och om du själv inte har råd med båt så skall ingen annan ha det heller. Men som jag ser på det är det en fråga om vad man prioriterar i livet. Många vill absolut ha en semester utomlands varje år, och lägger sina pengar på detta. Andra, däribland jag, vill hellre ha en båt, och lägger sina pengar på denna. Vi förbrukar alla lika mycket pengar (fast jag bränner mer pengar inom Sverige, som hjälper upp Sveriges ekonomi), men jag skall alltså betala mer skatt än den som bränner lika mycket pengar på sin utomlandssemester?

    • Uffe N

      Ett tillägg till mitt tidigare svar:
      jag är inte kategoriskt emot vare sig båtskatt eller någon annan skatt. Men jag tycker att det skall finnas en bra anledning till att införa punktskatter. Skatter som ”drabbar alla” behöver inte motiveras mer än att stat/landsting/kommun måste få in pengarna, men när man väljer ut en viss företeelse måste det motiveras väldigt väl. På tex tobak finns det, så vitt jag vet, en punktskatt. Och det tycker jag är acceptabelt eftersom det för en stor grupp (tänk landets befolkning) är statistiskt säkert att tobaken innebär extra kostnader inom sjukvården. Det samma gäller bensin: användandet av bensin innebär en belastning på miljön som vi gör bäst i att undvika. Därför är extraskatt på bensin (och liknande bränslen) acceptabel.
      Men varför välja ut båtar? Ge mig en bra anledning!

      • Lars Gidlöf

        Hej

        Du vill ha en bra anledning till varför Ni ska betala skatt. Ja en är ju all utprickning av farleder som Ni utnyttjar och som nu betalas av handelssjöfarten som egentligen inte behöver dessa prickar mm.

        • Uffe N

          Det är åtminstone en någorlunda vettig anledning. Jag har dock lite problem med den. Till att börja med håller Sjöfartsverket på att dra ner på utprickningen här omkring, främst genom att släcka fyrar. Dessutom sätts många prickar ut av båtklubbarna i området, inte av Sjöfartsverket. Bara som ett exempel: leden mellan Holmögadd och Klintviken prickas inte ut av Sjöfartsverket utan av (så vitt jag vet) Umeå Motorbåtsklubb.

          Men det större problemet jag har med ditt argument är att handelssjöfarten inte behöver utprickningen. Det är mycket möjligt att de inte behöver den, men det beror i så fall på att de har skaffat sig GPS-navigatorer som de litar blint på. Vad hindrar då fritidsseglarna från att skaffa sig GPS-navigatorer som de litar blint på? När tillräckligt många fritidsbåtar har GPS-navigatorer så skulle Sjöfartsverket helt kunna sluta med utprickning och fyrar. Skall båtarna fortfarande vara belagda med skatt då?

          • JonasE

            Nu är det ju skillnad mellan bil och lyxbil, det är ju det samma när det gäller båtar, och det är ju ett av skatteverkets metoder att se vilken bil du har -kör du en ny Ferrari men skattar som att du kör en gammal rostig Volvo 140:a, så lär skatteverket ta en titt på din ekonomi -det samma gäller ju inte för båtar för närvarande !!.

            Nej jag har inte båt……har dock haft och gillar också båtar, men det är ju inte det som är poängen -varför skall lyxkonsumtion undantas från skatt ??.

      • Edward Riedl (inläggsförfattare)

        Jag är inte heller motståndare till skatter. Men båtlivet betalar redan idag 3 000 miljoner kronor varje år i skatt och bekostar själva sjöräddningssällskapet. Frågan är varför ytterligare kostnader ska tillföras?

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Nu är du ute och cyklar här. Lyxkonsumtion beskattas i Sverige och så även båtlivet. Sjöräddningssällskapet är dessutom finansierat av båtägarna själva till skillnad från t.ex. fjällräddningen. Det går inte att likställa allt utan att se hur det utvecklats över tid och vad som ingår eller inte. Men landets båtägare bidrar med 3 000 miljoner kronor i skatt varje år. Det kan knappast anses vara att de är skattebefriade.

  5. Uffe N

    Jonas:
    så vitt jag vet är den skatt du betalar på din bil till för att finansiera vägarna du kör på. Det finns iofs en liten miljödel i det, i att bilar som är miljövänligare har en lägre skatt än de bilar som är mindre miljövänliga.

    På vilket sätt skulle en båtskatt hjälpa staten sätta dit skattesmitare? Om någon tjänar miljoner men skattar som om den tjänade tusenlappar så lär en båtskatt inte ändra något.

    • JonasE

      Grunden för en båtskatt lär ju bli någon form av registrering, så visst hjälper det !!.

      Men min grundpoäng är att man från Allianshåll ser problem i att ta ut skatt på lyx/hobby konsumtion, men inga problem i det skatteskillnader man infört, och det ökande klyftorna man därmed orsakar !!.

      • Uffe N

        Om man tjänar mycket pengar, och smiter från skatterna för dessa, så lär man smita från en båtskatt. Redan nu, innan jag sett något förslag hur skatten skall tas ut, kan jag komma med ett sätt att slippa den: registrera ett företag utomlands, och låt detta företag äga båten.

        Visst skulle staten få in en del pengar på en båtskatt. Men det blir bara småfolket som betalar den, för de har inte möjligheten att låta ett utländskt bolag äga båten. De som har stora och dyra båtar har nog med pengar för att smita undan skatten utan problem. Visst, det kanske kostar lika mycket att smita undan skatten som att betala den, men har man inkomster i miljonklassen så spelar det ingen roll.

  6. Pingback: Båtar, skatter, register och Socialdemokraterna, del två. | Uffes blogg

Lämna ett svar till Uffe N Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.