Edward Riedl (M)

Uppdrag granskning: Sjukförsäkringen

Utan att närmre kommentera programmet uppdrag granskning och dess beskrivningen av det tragiska självmordet visade den efterföljande debatten vänsterns ihåliga argument. All kritik de röd-gröna levererat kan få den oinsatte att tro att de har bättre förslag till sjukförsäkringen. Men den efterföljande debatten mellan Gunnar Axen (M) och Liselotte Olsson (V) visade med all önskvärd tydlighet att de röd-gröna inte har egna tankar kring sjukförsäkringen. Deras egen tidigare politik (före 2006) var inget de ville tillbaka till och alliansens förändringar var inte heller bra. När Janne Josefsson då frågar vad vänstern eller de röd-gröna vill göra istället var tystnaden och avsaknaden av idéer pinsam.

Edward Riedl (M).

Etiketter: ,

41 kommentarer

  1. leif

    Helt allvarligt, har släktingar som har varit sjukskrivna väldigt länge. Sossarna system var inte bra på något sätt men att folk skall behöva dö för att ni skall uppehålla eran arbetslinje är ruskigt sjukt. Måste jag välja för mina släktingars skull väljer jag enkelt sossarnas pga dom svaga slapp dom psykiska påfrestningar som ni ser till att dom får.

  2. Kattarina Gradin

    Vad som är pinsamt är ert sätt att hantera alla de som fuskar på systemet. Det drabbar så många oskyldiga och ni tvingar ut folket i arbete, ni hjälper dem inte. Det är klart att ni satsat mycket på sjukvården, för att få det på ert sätt men någon hjälp ser jag inte. Har ni inga brister i er politik? Ser du inte vad ni gör med de som är svagast i samhället?

  3. Isak

    Ju längre sjukförsäkringsdebatten pågår ju pinsammare är
    det för moderaterna. I regeringen står dom ensamma om att
    försvara sin råa människosyn. Olofsson,Hägglund och Björk-
    lund duckar och undviker att lägga sig i. Att det skall
    vara så svårt för moderaterna att erkänna att man gått för
    långt. Själv så har jag haft nio strokar det har varit både
    vänstersidigt och högersidigt, jag har fått kämpa för att
    kunna lära mig skriva igen. Till slut så fick jag ge upp
    mitt arbete, och jag förstår att människor kan bli despe-
    rata när byråkraterna börjar mala ner en i sina kvarnar.

  4. Jonas E

    Uppdrag granskning belyste på ett effektivt sätt vad Alliansens Utförsäkringslinje leder till, det kommer att bli mer och mer uppenbart ju längre Utförsäkringslinjen fortgår.

    Gunnar Axen var minst lika undvikande på frågorna som Liselott Olsson, och det är ju han som borde ha svaren när det är han som ligger bakom Utförsäkringslinjen.
    Så att påstä att han var bättre än hon är att stoppa huvudet i sanden.
    Det räcker med att man inte skall massutförsäkra(inga tidsgränser) som den Röd-Gröna säger. för att dom skall vara bättre än (M):s Utförsäkringslinje.

    För Tryggetsförsäkringslinjen.

  5. Alejandro Caviedes

    Edward, du vet att sjukförsäkringen har varit överfinansierat sedan början på 2000-talet och det finns därför inga skäl att varken sänka ersättningen eller skärpa villkoren. Men ni skärper reglerna för att kunna behålla ett överskott som kan finansiera skattesänkningarna, utan hänsyn till konsekvenserna för den enskilde. Du vet mkt väl att (s) har förslag som går i motsatt riktning

  6. lf

    Här ser man än en gång hur en ledande moderat försöker slingra sig undan.Varför kan du inte kommentera programmet.
    Här har vi ju ett fall i verkligheten,där resultatet av er omänskliga politik visar sig.Det är lättare att kommentera ett politiskt munhuggande.Jag förstår att du naturligtvis tyckte att Axen var bra.Jag tyckte att han såg ut som en rädd hundvalp.

  7. Wotan

    För att citera dig själv från ett annat inlägg: ”två fel gör inte ett rätt”. Försvara er egen politik istället för att kontra med att de rödgröna minsann inte heller är bra.

  8. Bengt Gustaf

    Jag fattar inte hela den här hysterin pga den stackars jäveln som tog livet av sig. Nu försöker de röda göra politik av det. Det är klart att regler är regler, och de ska följas. Jag har också ngn gång blivit nekad pengar, men har jag begått självmord? NÄ! Är less på alla de här fuskarna som framställs som offer. Har alltid röstat moderat och kommer alltid göra det. Kör på Edward, du är grym!

  9. Kjell D

    Bengt Gustav: spoken like a true moderat! Med dina sköna argument så behöver de rödgröna inte ens anstränga sig för att vinna valet.

  10. Edward Riedl

    Svar till leif (2010-01-14 09:59)
    Du har helt rätt. Sossarna förra modell med sjukförsäkringen var inte bra.

    Däremot finns det inga belägg för att självmorden ökat i samband med de nya reglerna. Desssa påståenden är den lägsta formen av debattform. Att använda mänskligt lidande för att profitera sina egna idéer utan belägg.

  11. Edward Riedl

    Svar till Kattarina Gradin (2010-01-14 11:23)
    Självklart finns det brister även i vår politik, att påstå annat vore förmätet. Däremot är inriktningen med arbetslinjen bra. Den syftar till att de som kan arbeta också skall arbeta. Det kan innebär insatser av sjukvård, rehabilitering eller annat stöd för att det skall bli möjligt. Därför satsar regeringen stora summor pengar på att få de olika delarna att fungera. De som kan hjälpas tillbaka till arbetslivet skall hjälpas tillbaka. Inte som när sossarna styrde – Ställa människor utanför utan hjälp tillbaka i tillräcklig utsträckning.

  12. Edward Riedl

    Svar till Isak (2010-01-14 11:50)
    En politik för att hjälpa människor tillbaka till arbetslivet är en bra politik. Genom de stora satsningarna på sjukvården, rehabiliteringen och annat stöd.

  13. Edward Riedl

    Svar till Alejandro Caviedes (2010-01-14 12:56)
    Det är samma pengar. Vad vi vill använda dem till handlar om priortering. Ni vill höja ersättningsnivåerna och göra det lättare att finnas kvar i sjukförsäkringen trots att det finns arbetsförmåga hos människor. Vi vill hellre använda pengarna till att stärka sjukvården, rehabiliteringen mm vilket vi också gjort sen vi tog över efter er. Om 9 månader är det val och då får vi se vilken politik människor vill ha.

  14. Edward Riedl

    Svar till lf (2010-01-14 13:18)
    Själva programmet handlar om den värsta av mänslkliga tragedier som används av vårdslösa journalister för att driva en, enligt mig, helt felaktig tes. Det finns inte så mycket mer att säga om själva programmet. Vad som ledde fram till tragedin vill jag inte spekulera om och använda som delar i debatten.

  15. Edward Riedl

    Svar till Wotan (2010-01-14 14:31)
    Två fell blir aldrig rätt. Nu är det annorlunda eftersom förändringarna regeringen genomför i grunden faktiskt är bra. Den som kan arbeta skall givetvis arbeta. Behövs ssjukvård, rehabilitering eller annat stöd så erbjuds det numer.

  16. Edward Riedl

    Svar till David Nylén (2010-01-14 17:06)
    Nu söker de röd-gröna gemensamt mandat i valet 2010 vilket innebär att vänstern blir detssam som (S) och tvärtom. Det som då blir intressant är att veta vad de vill gemensamt. Då blir det tunt direkt.

  17. Edward Riedl

    Svar till Arbetare (2010-01-14 20:39)
    Tvärtom vet vi precis vad vi vill. Det är en bra politik som syftar till att med sjukvård, rehabilitering och annat stöd hjälpa människor tillbaka till arbetslivet

  18. Edward Riedl

    Svar till Kjell D (2010-01-15 08:28)
    jag tror du har fel. Tvärtom kommer människor att uååtäcka fördelarna med att hjälpa människor tillbaka till arbetslivet när det är möjligt.

  19. Kjell D

    Så du har inget att invända mot Bengt Gustavs kommentar? Var den ”stackars jäveln” som tog livet av sig en ”fuskare som framställts som offer”? Här kryper den cyniska människosynen verkligen fram.

  20. Edward Riedl

    Svar till Kjell D (2010-01-15 10:45)
    Jag skulle aldrig uttrycka mig på det viset. Jag tar ansvar för det jag skriver och VK tar ansvar för de kommentarer de släpper igenom och med vilket språk de är skrivna.

    När det gäller det tragiska självmordet som visades på uppdrag granskning tycker jag hela programupplägget var obehagligt. Självklart väcker sådant avsky i båda riktningarna i en fråga. Som jag sagt har den här debatten för länge sedan lämnat rim och reson.

  21. Jonas E

    Bengt Gustaf !! vilken humanist(ironi), dömmer folk som fuskare fastän att dom uppenbart är sjuka.
    Är detta den sanne Moderaten?? med en klar brist på empati för sina medmänniskor??.
    ”Regler är regler”, visst! -men vem är det som satt upp dessa regler??, och helt plötsligt gjort sjuka människor till teoretiskt friska och arbetsföra utan att dom för den skull praktiskt blivit det.
    Om det är fuskare man jagar så är det inte hårdare regler som behövs, det är bättre kontroll att de regler som finns inte missbrukas.
    Vem jagar dom som verkligen orsakat dessa stora sjuktal? -dåliga arbetsgivare!

  22. Conny Forsström

    Riedl säger att han aldrig skulle uttrycka sig såg i svaret till sign Kjell D’s kommentar. Men vad tycker moderaterna då i denna fråga? Om människor begår självmord p.g.a. detta, kan det ändå inte finnas något fel i moderaternas reform? Självklart Riedl finns fel. Men hela moderaternas ideologi går ut på en sak ”åt den starke mer” och ”må starkast vinna”.

  23. Bengt Gustaf

    ni röda ska alltid tycka synd om alla. vad fan, hon var inte mördad, hon begick självmord. det var hennes eget beslut! det var ju rätt av regeringen att sopa rent i sjukförsäkringen. ibland krävs det tuffa beslut! Alla vet att hungriga vargar jagar bäst. Javisst, alla klarar inte av det, men ska reglerna anpassas efter den lilla minoriteten svaga? Regeringen gör helt rätt!

  24. Jonas E

    Bara för att klargöra en sak: Jag är inte röd – är Antimodertat, det resulterar ju visserligen i att jag röstar rött, men jag gör det enbart för att slippa (M).
    Tänk om man skulle satsa lika hårt på att jaga skattesmitare istället för sjuka, som till exempel proffesorn i nationalekonomi Marian Radetzki -en av dom som ligger bakom ”hungriga vargar jagar bäst”…. han erkänner i en interjuv att han regelbundet håller på med att anställa svart arbetskraft.
    Det försvinner 3-4ggr så mycket i skattesmiting som till sjukskrivna…. men man vill väl inte jaga sina egna 😉

  25. Edward Riedl

    Svar till lf (2010-01-15 17:52)
    Det har jag uppriktigt ingen aning om. Dessutom kan deras syn på saker och ting förändras efter att den värsta sorgen och chocken av en förlorad anhörig. Som jag ser det finns ett journalistiskt ansvar när man gör reportage av utsatta människor.

  26. Edward Riedl

    Svar till Jonas E (2010-01-15 21:08)
    Det finns nog hårda ord från både vänster till höger när debatten lämnar allt vad som kan kallas rim och reson. Respekten för varandra och varandras goda vilja borde vara grundläggande i debatten om utsatta människor.

  27. Edward Riedl

    Svar till Conny Forsström (2010-01-15 21:18)
    Vilken härlig låg nivå du tillför samtalet… De andra är dumma… Men snälla Conny – Tror du ens själv på det som du skriver?

    Självmord är alltid en tragedi för människor som finns runt personen. Det finns inga belägg för att självmodet ökat pga någon politisk reform. Trots det använder ni människors utsatthet och olycka för bedriva politik. Det är att vara helt utan skam i kroppen som jag ser det.

  28. Edward Riedl

    Svar till Conny Forsström (2010-01-15 21:20)
    Det du skriver är rent svammel vilket du troligen vet. Men utveckla gärna vad det är du menar med den här kommentaren. Jag tror faktiskt ni själva förlorar på den här cyniska debattnivån. Så dela med dig av dina tankar kring det som du skriver.

  29. Edward Riedl

    Svar till Conny Forsström (2010-01-15 21:25)
    Vad jag tycker i frågan? Att du ställer frågan säger mer om dig än vad mitt svar gör. Tror du på fullt allvar att alla som inte tycker som dig är onda och elaka människor? Är du verkligen så kategorisk?

  30. Edward Riedl

    Svar till Bengt Gustaf (2010-01-15 21:38)
    Om du röstar borgerligt, vilket kan ifrågasättas, så tror jag inte du gagnar saken genom ditt sätt att uttrycka dig. Dessutom så är alliansen politik som starkast för de som är som svagast. Det är hela poängen med arbetslinjen. Den skattefinansierade välfärden klarar sig inte om inte alla som kan arbeta faktiskt arbetar.

  31. Edward Riedl

    Svar till Jonas E (2010-01-16 01:11)
    Självklart skall skattesmitare lagfästas. Det läggs ner stort arbete för att komma tillrätta med detta. Det är lika illa att undanhålla staten lagligt beslutade skatteintäkter som att lura sig till bidrag eller ersättningar.

    Om ditt alternativ är att rösta rött så jämför då vad du får. För det är Fredrik mot Mona som är de realistiska alternativen.

  32. Jonas E

    Ja vad får jag av Reinfeldt om jag röstar på honom – Fortsatt ”bonusregn” till dom rikaste med stora skattesänkningar. – Fortsatt försämring av trygghetssytemen. – Fortsatt utförsäljning av statliga vinstgivande bolag(bolagsvinst=mindre skatt).
    För att ta några exempel…. det räcker för mig för att inte vilja ha dom en mandat period till…
    Hungriga vargar svälta ihjäl..

  33. Edward Riedl

    Svar till Jonas E (2010-01-17 01:22)
    Om du tror att de röd-gröna har en bättre politik för framtiden skall du givetvis ge dem din röst. Så fungerar demokrati.

    Däremot är jag övertygad om att alliansen är ett bättre alternativ för den som vill ha en stark gemensamt skattefiansierad välfärd. Bäst jobbpolitik klarar nämligen att finansiera de andra delarna.

  34. Jonas E

    Bäst jobbpolitik!! den tycks mest gå ut på att göra de som inte kan få jobb fattiga..Utförsäkringspolitiken.
    Man kunde genom att haft ett tak på skattesänkningarna sluppit försämra så mycket..Men att öka klyftorna i samhället tycks vara en medveten strategi av (M)regeringen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.