Ekergårds fisk och grönt

Kosttillskott som trend

”En doseringsask med piller och kapslar som lovar evig ungdom, skönhet, maximal prestation, med mera är att jämföra med en mobiltelefon. En högteknologisk identitetsbricka du bär med dig. Min innehåller förutom rapamycin, kapslar med resveratrol och pterostilbene. ”

Ovanstående är ett utdrag ur mitt romanmanus som jag för snart tre år sedan skickade som ett arbetsprov till Textlabbet, skrivarkurs på Bona folkhögskola. Huvudpersonen, Olof, presenteras genom att berätta vilka kosttillskott han tar. Och eftersom citatet var med i mitt arbetsprov är det i alla fall en del av anledningen till att jag kom in på kursen.

Jag hade mer eller mindre rätt. Via YouTube* lärde jag mig att det finns kosttillskott som säljs via sk influensers, inklusive de där Kardashians som vi inte har kunnat undgå att höra talas om. Det handlar specifikt om ett kosttillskott med namnet Sugarbearhair.

Screenshot 2019-05-15 at 17.34.09

Bild: Notera att man givetvis inte behöver kunna stava till Kardashians för att hitta bilder på dem.

Jag menar, kosttillskott är som vilken konsumtionsvara som helst. Klart det går trender i det. Klart att det, som jag skrev, kan bli identitetsmarkörer. De som äter samma kosttillskott som en Kardishians, vill vissa något annat än de som tar ACO multivitamintabletter. Medan Olof som tar andra kosttillskott skickar andra signaler.

Mitt arbetsprov nämner pterostilben, en molekyl jag också skrivit om tidigare. Jag är inte säker på om jag kände till företaget Elysium, när jag skrev arbetsprovet. Men Elysium är ett Boston baserat ”anti-åldrande” bolag som skryter med att de har nobelpristagare anställda och vars kosttillskott innehåller just pterostilben. Jag vet inget om dessa Kardishians, men vi får helt enkelt anta att Nobelpriset skickar andra signaler än The Kardishians.

* En youtuber vid namn Unnatural vegan.