Glädjande budgetnyheter!

Om coronakrisen kom oväntat kan ingen säga detsamma om klimatkrisen. Klimatförändringarna har länge varit och förblir vår generations ödesfråga. Nu befinner vi oss i två kriser samtidigt, som måste lösas samtidigt. Att återskapa samhället som det var innan pandemin är inte ett alternativ. Vi ska inte återgå till gamla hjulspår utan måste bygga nytt, smartare och bättre. Det är nu vi måste investera för framtiden: i klimat, natur och människor. Vi har varken tid eller råd att vänta.

Idag presenterade regeringen politik för en grön rivstart för Sverige med flera glädjande budgetnyheter:

Mer natur för fler. Bland annat genom satsningar på att skydda mer värdefull natur, restaurera våtmarker, gröna naturnära jobb, arbete mot invasiva arter, stärkt miljöövervakning, stödpaket till rennäringen, stärkt havs- och vattenmiljöarbete, hållbart fiske, minskade läkemedelsutsläpp och sanering.

Energieffektivisering. Flerbostadshus ska energieffektiviseras, pengar till att renoveringsåtgärder i flerbostadshus kan genomföras.

Industrins gröna omställning. Industriklivet breddas och förstärks, näringslivets gröna omställning ges bättre förutsättningar, förstärkning och förlängning av klimatklivet och ökad återvinning av metaller. Vi har redan presenterat gröna kreditgarantier som är en del av detta paketet.

Utsläppen från transportsektorn ska minska. Miljöstyrningen i Bonus-Malus förstärks, ett stort stöd till regionernas kollektivtrafik tillkommer, satsningar på produktionen av förnybara drivmedel, underhåll av järnväg och cykelsatsningar. Vi har tidigare även presenterat reduktionsplikten,

Lokal omställning. Förlängning av kommunal energi- och klimatrådgivning, insatser för minskad risk för ras och skred.

Ibland får jag frågor om Miljöpartiet borde sitta i regering med tanke på hur det påverkar våra opinionssiffror. Det är tyvärr så, att de flesta studier visar att partier tappar i stöd när de regerar, särskilt små partier i koalitionsregeringar brukar tappa i opinionen. Man kan upplevas osynlig eller otydlig när regeringens gemensamma politik är den som hörs mest.

Men anledningen till att jag är aktiv i Miljöpartiet är inte för att jag vill ha höga opinionssiffror. Anledningen är att jag vill bygga ett hållbart Sverige, en framtid att längta till. Jag vill bidra till att vi hejdar kliamtkrisen, stoppar förlusten av biologisk mångfald, ser till att haven och sjöarna är fulla av liv och härliga att bada i. Jag vill minska ojämlikheten och att alla individer ska ges förutsättningar att bli den de vill vara.

Det är för att jag vill göra skillnad som jag är aktiv i Miljöpartiet. Och när jag lyssnar på regeringsförklaringen och hör alla gröna delar av den och när jag läser om delar av statsbudgeten som de som presenteras idag. Då blir jag så oerhört glad och tacksam för att Miljöpartiet sitter i regering. För vi gör skillnad, på riktigt!

Etiketter: , , , ,

8 kommentarer

  1. edor Vilhelmina

    Ska inte bonusen höjas till 70 000 vid köp av elbil, oavsett storlek. Då kan vi undra – tycker jag – är det nödvändigt ge 70 000 till någon som köper en dyr och förmodad lyxig elbil för låt oss säga en miljon om de pengarna (bonusen) kommer väl till pass?
    Vilka är det ni gynnar egentligen, är de inte människor med tjock plånbok och främst de som bor våra städer och som har råd samt där elbilen gör störst nytta.
    Paketet för landsbygd, inland och inte minst glesbygd, hur ser det ut? Ni har inget är väl sanningen. Det genererar för få röster för att hålla er kvar över spärren.

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Hej, tack för din fråga.
      Alla styrmedel som påverkar nybilsförsäljning rör främst höginkomsttagare, företag eller offentlig sektor, eftersom det är de som överhuvudtaget köper nya bilar. Bonus-malus gör att de som har råd att köpa nya bilar, puffas till att köpa fossilfria bilar, så att luften du och jag andas blir renare och klimatpåverkan blir lägre. Sedan när de haft bilarna ett tag så ökar chanserna för den större delen av befolkningen som köper bil, men aldrig nya bilar, att få tag på elbilar eller biogasbilar tex. 🙂

      När det gäller glesbygdspolitik har vi i Miljöpartiet många förslag. I regering har vi sänkt skatten för de som bor i glesbygd, därför att vi vill ge bättre förutsättningar att bo i hela landet. (https://www.mp.se/just-nu/vi-sanker-skatten-den-som-bor-i-glesbygd)
      Läs gärna vårt landsbygdspolitiska program. https://www.mp.se/sites/default/files/landsbygdspolitisktprogram_mp.pdf Hela Sverige ska leva! Det tycker vi är viktigt både för att vi vill att alla individer ska ha frihet att forma sina liv och var de vill bo, men också för att hela landet är viktigt och värdefullt för att vi ska klara omställningen till ett hållbart samhälle. Så vi kämpar vidare!

      • Eugen Sandberg

        Men,Elin,
        Tycker du att det är rimligt att småföretagare som p.g.a. sitt yrkesområde inte har möjlighet att välja en elbil, ska straffas genom en fullständigt orimlig höjning av bilskatten? Biogas är ju inte heller ett alternativ, då det knappt existerar i norr.
        Att sedan hävda att Bonus-Malus är för miljöns bästa är bara en cover-up för att få in mer pengar till statskassan.
        Miljöpartiet är enligt min mening det mest småföretagarfientliga partiet i riksdagen..

        • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

          Bonus-malus är ett verktyg som skapar incitament för dem som köper nya bilar att köpa sådana som drivs fossilfritt. Vi har ett riksdagsmål om att minska utsläppen från transportsektorn med 70% till 2030. Just transportsektorn är på ett sätt enklare att göra fossilfri än tex. tung industri som idag är fossilberoende men som gör metaller som vi behöver även (eller kanske ännu mer) i ett fossilfritt samhälle. Tung industri får nu stärkta förutsättningar att ställa om. Men de behöver börja från forskningsnivå, till test, pilot, uppskalning osv innan de blir fossilfria och det tar mycket lång tid. Samtidigt kämpar vi mot klockan för att klara Parisavtalet.
          Personbilar har en livslängd på ca 17 år i Sverige. Det innebär att alla bilar som säljs idag kommer att vara i drift 2030. En stor del av redan sålda bilar kommer också vara i drift 2030. För att minska utsläppen tillräckligt snabbt behöver därför de bilar som säljs idag drivas fossilfritt så långt det bara går. Det finns olika styrmedel som kan styra mot det, eller lagstiftning (vilket dock är krångligare i relation till EU m.m.). Bonus-malus tycker jag är ett så rättvist system som möjligt, det gör att de bilar vi behöver få in i flottan blir billigare och betalas av de bilar som vi behöver få ut ur flottan.

          Att det finns förutsättningar i hela landet att köra elbil eller biogas tex är sedan en annan fråga. Där håller jag helt med dig, förutsättningarna är inte likvärdiga. De var inte ok när det gäller närhet till bensinmackar heller för den delen.
          Det vi i Miljöpartiet drivit igenom för att råda bot på detta är bla Klimatklivet som finansierar utbyggnad av publika laddstationer, biogasmackar m.m. och att Trafikverket fick i uppdrag att identifiera ”vita-sträckor” när det gäller laddinfrastruktur och sedan 50 miljoner i budgeten för i år för att se till att det kommer upp laddare – här identifierades många vägsträckor i norra Sverige, snart kommer pengarna börja betalas ut till detta, så det är på G.

          Fordonsutvecklingen går fort nu och vi jobbar för att säkerställa infrastrukturen med laddare m.m. Så min förhoppning är att du inom kort kommer kunna hitta ett fordon som funkar för din verksamhet och som också är fossilfritt. Jag kommer göra allt jag kan den politiska vägen för att göra det möjligt för dig.

        • Nils-Erik

          Det finns massor av bra elbilar som passar småföretagare.
          En kompis köpte förra veckan en elskåpbil på 4,8m3 som har drag på 1000kg för 196.000kr plus moms(efter rabatt och elbilsstöd)hos en handlare i Umeå.

    • Nils-Erik

      Under 2021 kommer massor med nya billiga elbilar till Sverige. Tyska http://www.bafa.de har en lista på ca 500 elbilar för alla behov.


      https://ev-database.de/#sort:path~type~order=.rank~number~desc|range-slider-range:prev~next=10~1000|range-slider-eff:prev~next=100~300|range-slider-acceleration:prev~next=2~23|range-slider-fastcharge:prev~next=0~1500|range-slider-bijtelling:prev~next=0~1200|range-slider-topspeed:prev~next=110~450|paging:currentPage=0|paging:number=9

      Hittar jag redan idag 41 bilar i prisklassen 10.000 euro till 31.000 euro.
      Utgår ifrån att över 100 elbils modeller kommer kosta mellan 100.000kr och 300.000kr i Sverige om ett år.

      Nya elbilsmärken som MG, Xpeng, BYD, SERES, DFSK, Maxus, Chery, Aiways, Byton, Geely och Hongqi har snabba leveranser och mycket låga priser.

      Exempel:
      En elektrisk Suv i storleksklassen Volvo XC40(pris från 282.900kr) är MG ZS EV.
      Kommer nu till Sverige mycket snart.
      https://mgmotor.eu/sv-SE/model

      I Frankrike där den redan säljs kostar den 17.990 euro.
      https://mgmotor.eu/fr-FR/configurator
      Det är ca 100.000kr billigare än en motsvarande fossilbil.

      Fossilbilen har väldigt hög bilskatt, kostar ca 5ggr mera per mil att tanka/ladda och kostar ca 2ggr mera att serva.

      De rika kör fossilbil, de med begränsad budget kör elbil.

  2. edor Vilhelmina

    Köpa beg elbilar som andra haft? Om det vore så väl häruppe att det liknade en stad (jag är glad att det inte liknar en stad) med näst intill obegränsad leasing då skulle det givetvis vara ett alternativ till köp av en elbil. Hur mycket sjuknker en elbil i genomsnitt i värde och behöver den service och vilken och under vilka intervaller och vad kostar detta? Jag tycker det är diffusa uppgifter du ger ut för MP:s räkning naturligtvis. Elbilen är inget alternativ här om jag tillägger, än så länge. Kanske om minst 5 år kan vi få någorlunda svar på det frågor jag ställt.
    Du vet för 500 000 (Minst) kan en köra många mil med en icke elbil som kostar inte ens hälften beg. Vad beträffar utsläppen, även om hela Sverige skulle ha elbilar kommer isen vid polerna fortsätta smälta. Det är bara en villfarelse att elbilen och elfordonen skulle lösa problemet. Få tror längre på er politik, i alla fall. Ni gynnar bara biltillverkarna. Fy skämspå er kapitalister!

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Helt riktigt, även om hela Sverige skulle ha elbilar så kommer isen vid polerna att fortsätta smälta.
      Dels för att den 1 grad global uppvärmning som redan skett sedan industriella revolutionen satt igång en avsmältning som pågår länge (innan en nya balans potentiellt skulle kunna uppstå om vi stannade vid denna 1 grad)
      Dels för att hejda klimatförändringen krävs mycket, mycket, mycket mer.
      Vi behöver säkerställa fossilfri mobilitet och transporter över hela landet (och hela världen) och för att klara detta tillräckligt snabbt med andra begränsade resurser såsom metaller m.m. så behöver vi också ett transporteffektivt samhälle.
      Vi behöver säkerställa fossilfri el och uppvärmning till alla, fasa ut torv och olja ur kraftvärmeverken och installera CCS för att fånga upp utsläppen från plastprodukter som förbränns.
      Vi behöver hjälpa tung industri att ställa om, så att verksamheterna finns kvar, deras viktiga resurser så som stål, koppar och cement, kan produceras utan växthusgasutsläpp. Det kräver instaser i alla steg; forskning, innovation, pilot, test, uppskalning, kompetensutveckling m.m.

      Listan är lång.
      Men fossilfria transporter är en oerhört viktig del och elbilar är idag tillgängliga alternativ och utvecklingen av olika modeller går fort. Kör man mycket så tjänar man också mer på det eftersom själva elen som drivmedel är billig. Och det går att ladda hemma eller på arbetsplatsen om man installerar en hemmaladdare (vilket vi också har ekonomiskt bidrag till).

      Jag kommer jobba vidare för att ge dig de förutsättningar du behöver för att kunna köra fossilfritt i framtiden.
      Det finns bara en sak jag aldrig kommer att göra och det är att ge upp, låta klimatförändringen skena bortom mänsklig kontroll och bara se på när de enorma konsekvenserna drabbar oss.

Lämna ett svar till edor Vilhelmina Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.