Vill vi ha dyrare röd/grön mjölk ?

 

Jag ställer mig lite frågande till ett av de förslag som den röd/gröna oppositionen lagt fram. Nämligen den ökade kilometerskatten med 1,40 kr. Vi ska enligt den röd/gröna ideologin värna om den svaga människan och solidariskt finansiera allt i vårt samhälle. Klart är om man läser den debattartikel som publicerades häromdagen i VK att det slår väldigt hårt på den transportnäring vi har i Västerbotten. Att de ska betala 168 miljoner per år i ökade avgifter leder till att vi alla får betala notan i from av dyrare produkter och tjänster. Är detta något positivt för oss i landsbygd som är beroende av en väl fungerande transportsektor både gällande logistik och arbetstillfällen? Detta förslag slår väldigt hårt mot oss som bor i inlandet  och det kan jag inte acceptera.

Elisabeth Björnsdotter (M)

Etiketter:

31 kommentarer

  1. Jörgen

    Om transporterna var dyra hur kan det då komma sig att det går att sälja mjölk från TYSKLAND i Umeå när det finns en producent i Umeå?

    Det den enskilde måste betala mer i bensinskatt tar personen igen under en månad på sänkt A-kassa.

  2. men snälla Jörgen

    Jörgen hur tror du A kassan kommer sjunka den är nog beroende av hur många som arbetar.

    Med en socialist regering lär A kassan stiga rejält då mängder med medborgare blir arbetslösa

  3. S-O S

    Nä, det är som vanligt, billigt ska det vara, att vi i nästa andetag förstör miljön verkar inte bry er så mycket. Självklart ska vi höja avgifterna när verksamheten skadar miljön. men nu är det ju också så att det går exakt lika bra att transportera varor via järnvägen, som dessutom är betydligt miljövänligare, men det enda ni se till är eran egen bekvämlighet, och ni/du hävdar att villa ta ansvar för landet, förstår du/ni att det inte går ihop?
    Men du kanske tycker att dt är helt ok att skjutsa fisk mellan Europa och Kina så länge det blir billigare för den här generationen…….

  4. Elisabeth Björnsdotter (M)

    Svar till S-O S (2010-08-31 09:29)
    I dag går i pricnip alla korta transporter med bil, alla längre går med andra transportsätt, tåg, båt. Det finns inte järnväg överallt i vårt land och för att kunna använda denna miljövänliga transport måste vi ta oss till järnvägen. Häst och vagn är tyvärr inte aktuellt.

  5. S-O S

    Ursäkta, men nu är du ju dum.
    ”Häst och vagn” Är det så långt dina visioner sträcker sig?
    Bottniabanan, höt talas om den? Tvärbanan Vännäs Storuman? För den uppmärksamme går banan rakt genom Lycksele. Inlandsbanan, visst går det väl att köra tåg på den? Vi bvorde väl kunna använda oss av det som finns. Jag har aldrig gapat om några fler järnvägar i norrlands inland, men använd dom som finns.
    Maria Skiddi, du verkar då inte heller ha förstått problemen med miljöförstöringen.

  6. Krister Klermalm

    Ett flumig utlägg om att gå tillbaka till häst och vagn.
    Nä sluta upp med era flumiga attityder till detta med häst & vagn såsom till kilometerskatten som ni uttalar om utan att det är klart med hur det blir.
    Endast att det ska likna det system som dem har i tyskland. Det slår inte ut lokala transportäringen som Alliansen för fram. Det är dessa fjärrtransporterna som påverkas av det inte skogsnäringen.
    Modernisera logistiken som ni har glömt bort. Det finns samhällkostnads effektiva investeringar utomlands att se över.

  7. Lars Gidlöf

    Oj,vad farligt, 1:40:-/km, vad tror du detta gör på literpriset på mjölken?

    Eller bara skrämslepropaganda utan analys?

  8. Maria Skiddi

    S.O.S, jag drar mitt strå till stacken genom miljöbil, å promenera, köper närodlat å ekologiskt-även köttet, har värmepump, köper inga tidningar, avtackar mig reklam i postlådan =) å jag dricker inte mjölk.

    Min ko var ironi…för ang analys öht är enl min mening spelar de röda inte i samma liga som alliansen.

  9. Isak

    Hur mycket dyrare blev den Moderata mjölken och all annan
    mat under den gångna valperioden. Om detta och mycket annat tiger Elisabeth Björnsdotter.

  10. Monica

    Precis som du Elisabeth så oroar jag mig för höjda priser i affärerna om de röd/gröna får makten. Oavsett vilka miljöambitioner vi har kan vi inte dra järnväg till varenda mjölkbonde eller livsmedelsbutik, dessa transporter måste gå med lastbil. Jag tror att du slår huvet’ på spiken därför kommer jag att rösta för en fortsatt alliansregering.

  11. S-O S

    Men vem har påstått att det ska dras järnvägar till varje mjölkbonde? Vilka tarvliga argument.
    Järnväg är överlägset bästa transportmedlet, så varför klamra sig fast vid lastbilar om vi inte måste?
    Oron för prisstegringar är överdriven. Tåg finns redan, vagnar också,spår likaså, så varför skulle priserna öka? Däremot borde dom sjunka för via järnväg kan man transportera bra många mer ton än via varje enskild lastbil. Så rent logiskt borde ju transporterna bli billigare.
    Maria Skiddi, nä det får vi verkligen hoppas att dom inte spelar i samma eländiga liga som alliansen…..

  12. Elisabeth Björnsdotter (M)

    Svar till S-O S (2010-08-31 16:06)
    Jag är precis som du fullt medveten om vart det går järnvägsräls i vårt län. Jag tycker att vi ska använda tågtransport när det är möjligt. Men det finns inte järnväg överallt och därför måste vi ha andra transportmedel också. 90% av alla lastbilstransporter är korta transporter i vårt län, Att höja kmskatten gör alla transporter så mycket dyrare, har vi råd till det?

  13. Elisabeth Björnsdotter (M)

    Svar till Krister Klermalm (2010-08-31 16:57)
    En liten provocering då jag inte förstår varför många inte ser att behovet av lastbilar behövs eftersom det inte finns järnväg överallt. Visst ska vi använda järnväg men vi behöver transportera gods till järnväg också.

  14. Elisabeth Björnsdotter (M)

    Svar till Lars Gidlöf (2010-08-31 18:41)
    Det gör enl Norrmejerier 25 öre per liter mjölk i höjning. Det är bara på mjölk, allan andra varor och tjänster som blir dyrare finns inte med i denna lilla beräkning. 168 miljoner är stora summor att ta tillbka från oss som slutkunder.

  15. Elisabeth Björnsdotter (M)

    Svar till Isak (2010-08-31 21:49)
    Jag kan inte i min blogg beskriva allt i varje inlägg. Detta inlägg handlar om att vi ex. kommer att få betala mer för varor och tjänster som slutkund om vi höjer kmskatten som föreslagits. Att tiga om saker är något helt annat!

  16. Isak

    Du vet mycket väl Elisabeth att Moderaterna höjt bensin-
    skatten vid två olika tillfällen. Och i logikens namn så
    borde det ha blivit dyrare mjölk och mat i Norrland, om
    detta har du tigit. Eller kan du säga hur mycket dyrare
    den MODERATA mjölken blev.

  17. Krister Klermalm

    Kilometerskatten enligt tyska modellen så berör transportkostnaderna främst fjärrspeditionerna inte dem korta a skogsnäringen.
    En svensk åkare får betala mer skatt i tyskland på vägen än i sverige medan för en tysk åkare blir det billigare på våra vägar. Snedvriden konkurans.
    Vill vi gynna bland andra våra bönder så är det en metod att ha för att det blir lönsammare att köpa lokalt producerad mat och varor. Lägg därtill andra förändringar som gynnar småföretagen.

  18. Lars Valler

    Instämmer krister.. om vi tänker efter ska vi ha mjölk via lastbil långa sträckor bara för att det är stordrift som gäller.. nej möjligheter kommer att skapas för de med förmågan at ställa om.. inte som facit gjorde när de elektroniska räknarna kom,, framsteg va e de? nej tacka vet ja de mekaniska de nya elekronsika kommer bara vara en fluga.. kanske aliansen vill vara konservativ men ska vi flytta fisk runt jorden liksom mjölk bara för ett par ören ..

  19. Anders B

    Varför skulle Norrmejerier höja priset på mjölk med 25 öre för att kilometerskatten höjs? Det finns nog många anledningar till det. Låt oss säga att det ryms 15 ton mjölk i en lastbil med släp då blir ju höjningen 25öre * 15 ton eller hur? Hur mycket var kilometerskattehöjningen 1,40 eller hur? hur rimmar det?

  20. Elisabeth Björnsdotter (M)

    Svar till Isak (2010-09-01 21:40)
    Att beskriva den höjda kilometerskatten i höjt mjölkpris är givetvis för att illustrera. Vi har under alla de senaste mandatperioderna sett höjning av bensinskatten, detta är ytterliggare en höjning av en annan skatt!

  21. Elisabeth Björnsdotter (M)

    Svar till Krister Klermalm (2010-09-01 23:36)
    Nästan alla transporter med lastbil är korta transporter, de långa går med andra sätt som ex. järnväg. Vi har ett behov i Västerbotten av våra lastbilstransporter och att höja kmskatten kostar 168 miljoner för alla åkare, detta måste kompenseras någonstans, Att det blir sned konkurrens i Tyskland är också ett problem som vi inte löser genom att höja kostnaderna för våra egna åkare

  22. Krister Klermalm

    Hej Lars Valler, en skål i bröder! Härligt att läsa att du instämmer med mig. Det är så sällsynt att någon gör det även på min egen blogg att jag får fridlysa er som håller med mig.
    Varför finns det då inte fler av överlastnings terminaler, även som det verka kunna bli i Storuman – där lastbilssläpen lyfts till godsvagnar för fjärrtransporter.
    Norska åkare ifrån Lofoten som ska till södra Norge tar via svenska vägarna. Dessa sliter också på våra vägar. Vad tänker ni göra åt detta?
    Kostnaderna höjs även för utländska åkare som får vara med att betala vägarna- solidaritet kallas det.

  23. Bilberoende inladsbo

    Jag betalar hellre 50 kr/månad i ökad bensinkostnad som främjar omställningen till andra drivmedel än 500 kr i ökad besiktningskostnad/år som den blåögda regeringen sett till att vi kommer att drabbas av.

  24. Elisabeth Björnsdotter (M)

    Svar till Bilberoende inladsbo (2010-09-16 03:02)
    Vi räknar olika på saker, 50 kr/månad i höjd bensinskatt kanske är försumbart för många. Kör du mer än 100 mil varje månad bli siffrorna annorlunda. I vår region är bilen nödvändig. Jag vill ha ett levande Sverige då kommer det att bli tufft att betala betydligt mer för att leva i inlandet!

  25. Bilberoende inlandsbo

    Vi räknar inte alls på olika saker. Som bilist är jag intresserad av vad den totala kostnaden att äga bil & köra till jobbet blir. Besiktning, skatt, försäkring, bensinpris minus de avdrag jag får göra, är den summa som är viktig. Självklart blir siffrorna annorlunda om man kör 100 mil varje månad, det behöver man inte vara ett mattesnille för att förstå. Men kör man så mycket så är det i regel i jobbet. Då ger dom röd/gröna möjlighet att dra av kostnaden i mycket högre utsträckning än vad alliansen vill. Den ökade bensinkostnaden främjar omställningen till andra drivmedel som jag har nytta av

  26. Elisabeth Björnsdotter (M)

    Svar till Bilberoende inlandsbo (2010-09-16 14:20)
    Jag håller med om att vi måste titta på andra drivmedel. Vad som är negativt för oss som bor i inlandet och är beroende av bilen är att vi ska betala för detta genom en stor skatte höjning. Vi har mindre möjlighet att åka kollektivt. Varför inte ta ett gemensat ansvar för denna utveckling?

Lämna ett svar till Krister Klermalm Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.