Välbehövliga satsningar på infrastruktur!

 

I budgetpropositionen för 2012 föreslås en kraftfull satsning på infrastruktur under åren 2012, ­2013. Satsningen ska rikta in sig på drift och underhåll, reinvesteringar och trimningsåtgärder på både järnväg och väg. Sammanlagt uppgår satsningen till 5 miljarder kronor, varav 3,6 miljarder kronor till järnväg och 1,4 miljarder kronor till väg. Inriktningen är att de samhällsekonomiskt (arbetspendling och godstransport) mest betydelsefulla sträckorna ska vara i fokus. Dessa satsningar ligger utanför de redan lovade satsningar på infrastruktur vilket innebär att det  kommer att bli en stor och välbehövlig satsning på vår infrastruktur.

Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

12 kommentarer

  1. Nisse

    Jag tycker att det är alldeles för stora statsningar på järnväg. De som använder järnväg för persontransporter och gods kan istället betala mer av reell kostnad för infrastrukturen. Att vi skattebetalare ska pumpa in så stora belopp, minskar drivkraft att effektivisera och säkerställa punktilighet.

  2. Jan-Erik Vahlström

    Bra, ja…och (för) sent skall syndarn vakna. Varför denna satsning först nu? Efter flera år av problem med järnvägen. Den Kanske den största orsaken beror på moderaternas privatiseringar med så många privata operatörer. Detta är ju också vad SJ:s ordförande (f.d moderaternas partiledare)har påtalat.Resenärerna har reagerat kraftigt och det kanske får regeringen att darra på manchetterna. Risken finns ju att moderaterna måste lämna ifrån sig ledartröjan (redan?) och en del av bundsförvanterna hamnar utanför riksdagen, i det val som sakteliga närmar sig, om man inte gör nåt..

  3. Janne

    Jag hoppas verkligen att du kan få någon smula av dessa pengar till ditt distrikt. Jag tror inte det men du får lobba för det.

  4. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Nisse (2011-08-31 12:34)
    Det är viktigt att vi har en väl fungerande järnväg både för persontrafik och godstransport. Jag vill verkligen se att vi i den norra regionen även fick en bättre utbyggd persontrafik för att klara alla de miljömål vi satt upp. Alla satsningar kostar pengar och det borde dessutom satsas mer på alla de vägar vi har i Sverige.

  5. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Jan-Erik Vahlström (2011-08-31 13:42)
    Vi reser mer nu än tidigare, det är en av anledningarna till att satsningar på infrastruktur är en prioriterad satsning. Om tidigare regeringar hade haft insikten att kontinuerligt satsa pengar på upprustning och underhåll av vår infrastruktur hade vi haft ett annat senario nu. Tidigare (S) regeringar har inte satsat pengar på vår infrastruktur så jag vet inte vem du kallar ”syndare”

  6. jan-Erik Vahlström

    Jo, du lär nog veta vem jag kallar syndarn, skulle jag tro. Vi är nu inne i halvlek med alliansens andra regeringsperiod. Kan man då kalla det en prioriterad fråga när man först efter att närmar sig val och efter masskritik plötsligt har pengar. Först så fick man backa på jobbskatteavdraget pga finansläget, men nu har man plötsligt pengar. Det är svagt att skylla ifrån sig på tidigare regering att man själv tidigare har ingenting gjort.

  7. Nisse

    Vill bara påpeka att rälsbussar, som används för de få resenärerna, mellan Lycksele och Umeå drar mycket mer diesel än de betydligt mer flexibla landsvägsbussarna, ca 3 gågner mer. Vi får aldriga glömma att Västerbotten är ett allt mer glest befolkat län, där buss är billigare och bättre som kollektivtrafik.

  8. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till jan-Erik Vahlström (2011-09-01 11:28)
    Det är ingen regering som satsat mer på infrastruktur än den Alliansregering vi har nu. Ingen tidigare regering oavsett partifärg har satsat på underhåll eller nyinvesteringar. Den presenterade satsningen på infrastruktur är en del av den tidigare annonserade storsatsningen på infrastruktur fram till år 2020 Att ta ansvar för finanserna genom att avvakta med det 5:e jobbskatteavdraget är klokt på grund av det oroliga läget i världen.

  9. Lars Gidlöf

    Du har skrivit följande som verkar vara en lögn:
    Det är ingen regering som satsat mer på infrastruktur än den Alliansregering vi har nu. Ingen tidigare regering oavsett partifärg har satsat på underhåll eller nyinvesteringar. Den presenterade satsningen på infrastruktur är en del av den tidigare annonserade storsatsningen på infrastruktur fram till år 2020 Att ta ansvar för finanserna genom att avvakta med det 5:e jobbskatteavdraget är klokt på grund av det oroliga läget i världen.

    Hur stor var satsningen på Botniabanan och vilka röstade emot Botniabanan i Riksdagen?

  10. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Lars Gidlöf (2011-09-02 15:39)
    Regeringen har fastställt den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2010-2021 samt definitiva ekonomiska ramar för länsplanerna. Beslutet innebär att det totalt satsas 482 miljarder kronor på infrastrukturen mellan 2010 och 2021. De siffror jag har på kostnader för Botniabanan är 15 miljarder.

Lämna ett svar till Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.