Alla är inte lika!

 

 
Jag läste DN debatt i måndags och där hade Håkan Juholt(S) och Carin Jämtin(S) skrivit en artikel om jämställdhet.  De skriver att en av de grundläggande förutsättningarna för att uppnå en jämställd politik är rätten till heltid. Hur kan rätten till heltid öka jämställdheten? För mig är individens egna val det som är viktigt, att lagstifta om att alla ska ha rätt till heltid kommer inte att ge ett jämställt samhälle utan tvärtom tvinga in människor i en situation  de inte själva bestämt. Vi befinner oss i olika fas i livet och då måste vi ha rätt att själva göra egna val utifrån vår egen livssituation. Alla är inte lika!

Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

14 kommentarer

  1. Krister Klermalm

    Hittills har inte privata näringen eller offentliga sektorn har varit inte på hugget till att du ska ha heltid. Trots det, om vi titt på tim anställdas arbetande timmar, är det heltid som de jobbar. Vad som kan bero på det är kostnaden att anställa någon på heltid!?

    I vissa kommuner att det infört heltids scheman inom hemtjänsten och det fungerar med viss diff. Därmed sjönk även arbetsbelastning såsom sjuktalen. Borde inte det här ge signal att gynna samt andra gör det också. Att tro en självgående fas i jämställdhetens namn så är det tydligen segt som detser ut idag.

    Arbetsförhållandena av tidscheman ska kunna styras efter behoven med anställdas livspussel. Dock ska inte det sätta ur spel av enskildes (barn och äldre såsom patient) säkerhet håller på att brista.

  2. Kristina Norman

    Hej ! Jag tycker att du ska vända på resonemanget.
    Tanken är att heltid ska vara en rättighet-Deltid en möjlighet. Man ska ha möjlighet att försörja sig på sin lön men om man har medel så kan man välja att jobba mindre. Det inskränker inte på valfriheten. Tvärtom !

  3. Max Fall

    Som vanligt missförstår ni borgare konceptet med jämställdhet. Det handlar inte om att alla ska bli likadana, det handlar om att alla ska ha samma förutsättningar att uppnå det där som du pratar om, dvs ”olika fas i livet”.

    Problemet är bara att ni motarbetar det konstant, för att rika ska ha bättre förutsättningar att uppnå sina mål än vanliga medelsvensson.

    Vänligen sluta medvetet missförstå saker, och inse istället själv att du representerar ett parti som står för orättvisa, förtryck, övervakning och illa dolda lögner – och som dessutom försöker med handviftning och rökridåer så fort motståndarsidan påpekar detta.

  4. Anna K

    I din argumentation kan man nästan ana att du missuppfattat frågan och debatten i stort. Det är ju inte fråga om att alla måste jobba heltid, utan att alla skall ha rätt att jobba 100% om man vill det själv. Ingen kommer att tvingas att avstå sin deltid, men arbetsgivare tvingas att inte enbart erbjuda tjänster/löner man inte kan försörja sig själv på. Läs på.

  5. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Anna K (2011-09-21 12:00)
    Jag tror inte du läst ordentligt. Jag citerade Juholt/Jämtin i deras debatt att en av de grundläggande förutsättningarna till jämställdhet är rätten till heltid. Jag har aldrig ifrågasatt rätt till heltidmen att det är en grundläggande förutsättning för jämställdhet tror jag inte på.

  6. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Max Fall (2011-09-21 11:43)
    Det är intressant att det enbart är ett parti som missförstår saker, Jag tror inte du är medveten om vilket arbete som är gjort och som pågår inom jämställdhetsområdet! Det min fråga grundar sig på i detta fall är att jag inte tror att rätt till heltid är en grundläggande förutsättning till jämställdhet. Det finns så mycket annat vi måste arbeta med också.

  7. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Kristina Norman (2011-09-21 11:26)
    Jag håller med dig i detta att alla som vill ska få arbeta heltid. Min ingång i denna fråga är att jag tycker Juholt/Jämtin ser lite inskränkt på frågan jämställdhet när det påstår att det är en grundläggande förutsättning till ett jämställt samhälle att alla ska ha rätt till heltid. Det finns betydligt fler frågor att arbeta med inom detta område.

  8. Jan-Erik Vahlström

    Jovisst har rätten till heltid med jämställdhet att göra. Det finns säkert många som tvingas gå deltid pga att arbetsgivaren vägrar att anställa. Det är ju inte frågan om att tvinga in någon på heltid som inte vill. Deltid drabbar i hög grad kvinnor så ur ett jämnställdsperspektiv borde rätten till heltid vara önskvärd.

  9. RWR

    Helt riktigt! Jämställdhet torde väl snarast skapas genom att möjligheten ATT jobba heltid eller deltid finns och ses som upp till individen själv att besluta om, oavsett kön.

  10. Anna K

    Nu tycker jag inte att du argumenterar logiskt. Du säger att Jämtin/Juholt ”ser lite inskränkt” på frågan när de säger att det är en grundläggande förutsättning för jämställdhet med rätt till heltid. Du säger sen att du håller med om att alla som vill skall få arbeta deltid. Vad i Jämtin/Juholts artikel gör gällande att en lagstadgad rätt till heltid ”tvinga(r) in människor i en situation de inte själva bestämt.” ??
    Det är ett jonglerande med begreppen valfrihet/egna val/individen som i vissa av dina och dina partivänners texter blir nästa lite smålöjliga då de inte har någon som helst logisk förankring. Jag tycker också att det är viktigt att själv få välja hur jag skall leva mitt liv, men jag har förstås helt andra recept för hur den valfriheten skall värnas(rätt till heltid är ett exempel). Jag ledsnar dock ofta på att ni så uppenbart försöker kidnappa dessa begrepp i debatten.
    Själv röstar jag på Feministiskt initiativ, kanske jag skall tilllägga.

  11. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Anna K (2011-09-21 19:00)
    Det frågan handlar om är fortfarande om rätten till heltid är en grundläggande förutsättning för jämställdhet. Jag har aldrig sagt att jag inte tycker alla som vill ska få jobba heltid men det är fortfarande inte det som kommer att ge oss ett jämställt samhälle. Det finns betydligt mer att jobba på än bara den frågan.

  12. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Jan-Erik Vahlström (2011-09-21 17:32)
    Det är helt rätt att det är flest kvinnor som arbetar deltid, många gör det av egen fri vilja. Jag tror fortfarande inte att om vi alla arbetar heltid så får vi ett jämställt samhälle. Det finns betydligt mer att jobba på än bara den frågan.

  13. Kristina Norman

    Fast jag håller nog med HJ och CJ om att heltid är en grundförutsättning för jämlikhet. sen finns det förstås andra vägar också att titta på men rätten till heltid är viktig.

Lämna ett svar till Anna K Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.