Oppositionen vill införa kilometerskatt!

I går hade vi votering i kammaren om ett betänkande från Skatteutskottet. I detta betänkande hade oppositionen i Riksdagen lagt ett förslag att införa kilometerskatt på lastbilar. En kilometerskatt som skulle innebära en ökad kostnad på ca 70 000 kronor per lastbil och år. För oss som bor i ett län med stora avstånd och en infrastruktur som kräver transport av lastbil är detta förslag rent förödande. Nu röstade en majoritet av Riksdagens ledamöter på utskottets förslag vilket innebär att vi säger nej till att införa en kilometerskatt på lastbilar. Detta förslag var en stor valfråga för sittande opposition under valet 2010. Frågan är om den kommer igen vid valet 2014. Det är ingen fråga som är positiv för oss i Västerbotten .

Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

9 kommentarer

  1. Jan-Erik Vahlström

    Oppositionen vill även få till stånd en utbyggnad av norrbottniabanan, men inget positivt om detta har lämnats av regeringen. Banan skulle kunna bli en livsnerv för hela Norrland. Om man hade gjort detta istället för dom skattefinansierade jobben Rot & Rut så skulle den banan ha varit finansierad på 1.5 år.

  2. Maria

    Det borde förbjudas att repetera motioner eller förslag som riksdagen avslår! Precis som du säger, en km-skatt blir försvårande för många företag och yrkesarbetande i Västerbotten.

  3. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Jan-Erik Vahlström (2012-03-29 11:04)
    Regeringen har lagt fast en långsiktig plan för satsningar och utveckling på infrastruktur. En sådan satsning har aldrig gjorts och det är tufft att göra detta när tidigare regeringar inte satsat på infrastruktur. Det pågår en utredning om hur vi ska lösa finansieringen av Norrbotniabanan och det innebär inte att vår regering sagt nej till detta tvärtom. Att oppositionen vill bygga Norrbottniabanan är inte svårt att förstå men då måste man avsätta pengar till detta i sin skuggbudget. Detta har man inte gjort utan man vill för den lilla infrastruktursatsning man gjort bygga en ny bro över Öresund, bygga nya tunnelbane linjer i Stockholm. Det är enkelt att säga att man vill satsa på något när man inte behöver ta ansvar för finansiering.

  4. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Maria (2012-03-29 14:41)
    Detta är en del av det politiska spelet, att man har rätt att motionera om vad som helst. Jag håller med om att det kan tyckas konstigt. Jag tycker däremot att det är intressant att (S) lägger en motion som slår så hårt mot Norrland. Ett område där man har det största förtroendet. Det är dags att ifrågasätta deras starka fäste i Norrland.

  5. Maria

    Först måste väl den dyra (och misslyckade?) satsningen på den första delen, botniabanan utvärderas! Järnvägstrafik blir så otroligt dyr och här uppe i norr sker transporter säkrare med andra transportslag. Tänk bara på alla åkerier!

  6. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Maria (2012-03-30 12:06)
    Jag håller med om att vi måste se till vårt läns förutsättningar och satsa pengar på bra vägar eftersom vi idag inte ka ha järnväg överallt. Jag tror ändå att en utbyggnad av järnvägstrafik är positivt eftersom vi behöver komplement till transporter för att effektivisera på bästa sätt.

Lämna ett svar till Jan Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.