Ytterligare ett hot mot oss på landsbygden!

 

Miljöpartiet fortsätter sin negativa politik mot oss som bor på landsbygden. Nu vill deras klimatansvariga inom partistyrelsen ta bort möjligheten till den kompensation vi kan få för att vi har långa avstånd till våra arbeten och för att kollektivtrafiken är dåligt utbyggd och vi måste använda bilen .  Idag har privatpersoner rätt att göra avdrag för resor till och från arbetet i deklarationen, ett så kallat reseavdrag. En utredning från Riksdagens Utredningstjänst (RUT) visar att idag gör över en halv miljon (555 100) personer avdrag för resor med bil. I Västerbotten påverkas ungefär 14 600 personer. I snitt förlorar varje person 5 200 kr per år, i Västerbotten 4 700 kr. . Ett borttaget reseavdrag kommer att göra det dyrare att ta ett arbete om resan dit kräver bil och är därmed ett hot mot hela arbetslinjen.
 
Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)
 
 

3 kommentarer

  1. Ulf Parde

    Verkligen bra att du tar upp Miljöpartiets glesbygdsfientlighet och bilistfientlighet.
    Dock önskar jag påpeka att ordet ”ytterligare” stavas med ett g.

  2. Krister Klermalm

    På Miljöpartiets hemsida kan du läsa detta

    FÖRTYDLIGANDE OM RESEAVDRAGET
    http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=259701

    Det har spridits en uppfattning om att Miljöpartiet föreslår att reseavdragen slopas. Det är en felaktig bild.

    ”I Miljöpartiets förslag i riksdagen finns inget förslag att slopa reseavdragen, detta föreslås inte heller i den proposition som partistyrelsen lagt till kongressen nu i maj. Det klimatpropositionen föreslår är att vi vid fortsatt utveckling av klimatpolitiken använder sunda ekonomiska principer och t ex tittar på om man kan ta bort olika offentliga subventioner av klimatdålig verksamhet (det som i samhällsdebatten kallas miljöskadliga subventioner och som bl a OECD och Naturvårdsverket gjort studier av).

    Klimatpropositionen föreslår även att klimatpolitiken vägleds av rättvise- och glesbyggdhänsyn. När vi genomför klimatpolitik gör vi det också på sätt som tar hänsyn till människors vardag och möjlighet till klimatsmarta alternativ. Den diskussion som finns kring behov av förändringar av reseavdragen tar in alla dessa aspekter och speglas i stort i den motion som miljöteamet i riksdagsgruppen valde att lägga förra året. Där tas bl a upp möjligheterna att bättre låta kollektivtrafikresor och cykelresor premieras i systemet i stället att som nu enbart gynna bilåkande.”

    Alltså vill både klimatansvarige och partiet inte ta bort reseavdraget utan förändra den dess innehåll.
    Alla områden fungerar inte med kollektivtrafik är självklart som inte bortser ifrån. Varför tror du att Miljöpartiet vill utöka kollektivtrafiken med utbyggnader av sådana slag. Varför skulle det inte vara mer förmånligare att ha reseavdrag med miljöalternativa fordonen än fossila. Det föruttsätter det förstås stationer för dessa också. Vi är inte så borta med detta heller.

  3. Johan S

    Frågan är väl snarare om det är en ”mänsklig rättighet” att bo långt från arbetet?

    Det borde vara logiskt att ju längre pendlingsavstånd man har desto dyrare blir det att pendla. Dessa grundläggande ekonomiska samband skall inte klåfingriga politiker blanda sig i med diverse subventioner mm.

    Dessutom brukar det oftast vara så att om man måste pendla längre ut från stan så uppvägs oftast denna högre pendlingskostnad med lägre boendekostnader. Mycket lägre i många fall.

    Låt folk jobba på sina egna kalkyler istället. Folk är mycket smartare än vad de flesta politiker vågar erkänna..

Lämna ett svar till Ulf Parde Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.