Infrastrukturen debatteras!

 

Det har nu gått några dagar sedan regeringen presenterade delar av den stora infrastruktursatsning som ska göras. Många är nöjda över att det nu byggs dubbelspår på flera ställen och att Ostlänken ska byggas vilket underlättar resandet för många i vårt land. Det är också spännande att lyssna på delar av oppositionen som trots stora satsningar inte är nöjda. Jag lyssnade på  en (V) politiker som tyckte satsningarna var för små, (S) företrädare ansåg att satsningen skulle göras på annat sätt, på likartat sätt var kritiken som kom från (MP). Jag tycker det är intressant att höra kritiken på de satsningar som görs när tidigare regeringar inte satsat på infrastruktur på detta sätt. Detta var delar av de infrastruktursatsningar som ska göras, fler kommer när den stora budgetpropositionen presenteras.

Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

7 kommentarer

  1. Andreas

    Hej Elisabeth!
    Kanske är det på plats med ett visst mått av självrannsakan när kritiken från vänsterhåll faktiskt är motiverad.
    Satsningarna är inte rikstäckande – återigen har Sverige norr om Stockholm förbisetts och återigen framstår M som ett parti som (utsäkta uttrycket) fullständigt skiter i norra Sveriges utveckling. I detta har också du som norrlandspolitiker ett jätteansvar att enträget påverka den moderata riksdagsgruppen, bl.a. om behovet av en Norrbotniabana.
    Nästa gång jag (som röstar blått) och många norrlänningar med mig går till valurnan, kommer vi att väga in vem och vilket parti som vågade gå i bräschen och ta strid för vår norra landsända.
    Våga även du ta striden inom ditt eget part!
    Tack i övrigt för en trevlig blogg!
    Mvh Andreas

  2. ceko

    Men var finns ditt stöd för Norr-Bottnia banan? Det är ynkligt att båda M riksdagsledamöterna från länet inte stöder de övriga partierna som vill bygga norr-bottniabanan. Vad har Västerbottens befolkning för nytta av Du och Riedl?

  3. John Viktorsson Lycksele

    Hur vore det om du skulle vidga vyerna uppåt i vårt avlånga land , då skulle du se att det produceras en hel del järnmalm som behöver frakt. Det talas om lastbilar som ska frakta malmen ” en totalvikt av 90ton inkl. bil” efter väg från Kaunisvara till Svappavara. Är det bra för miljön ? Varför arbetar du inte för att få någon utbyggnad av den infrastruktur som behövs här upp i Norrland. Eller tycker du att våra företag ska betala , och skattekronorna för väg och järnväg ska gå till utbyggnad till Sthlm . Det fanns en lokalpolitiker som arbetade för Norrland en gång i tiden , han hette John Andersson Vpk-are och var visst från Dorotea . Efter han så har ingen jobbat för oss här uppe , bara nickedockor .

  4. Simon

    Hej! Du skriver att det är många som är nöjd över att det ska bli dubbelspår. Frågan är varför man inte byggde dubbla spår då man gjorde botniabanan, Det skulle ha kostat ca 25 procent mer men skulle ha gjort så att det kunde gå mycket mer trafik på tågspåren. Men skulle man bygga ett till spår nu så skulle det kosta lika mycket nu som då man byggde ett spår. Om inte ännu mer

  5. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till Andreas (2012-08-31 13:33)
    Jag tycker det är positivt att vår regering satsar på nyinvestering och underhåll av vår infrastruktur. Det hade underlättat vår nuvarande infrastruktur om tidigare regeringar haft samma inställning till satsningar på nyproduktion och framförallt på underhåll av befintlig infrastruktur. Vi har fått höra delar av de satsningar som ingår i den stora budgetpropositionen och de återstående satsningarna kommer att presenteras den 20 september. Jag tycker precis som du att det är betydelsefullt att det satsas i hela vårt land och jag vill därför avvakta att kommentera innan jag sett vad som finns med i den stora budgeten.

  6. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till ceko (2012-08-31 13:55)
    De satsningar som presenterasts är betydelsefulla och den satsning som görs på underhåll är enligt de beräkningar Trafikverket gjort för att täcka underhåll i vårt land. Jag håller helt med dig om att Norrbottnia banan är viktig för hela vår region och kommer att underlätta transport för hela Europa. De satsningar som presenterats är bara en del av alla satsningar som vår regering ska göra och jag vill därför avvakta den stora budgetpropositionen som presenteras den 20 september.

  7. Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

    Svar till John Viktorsson Lycksele (2012-08-31 20:53)
    Det pågår stora arbeten för att lyfta fram behovet av investering i vår infrastruktur. Jag vill avvakta den stora budgetpropositionen för att se alla de satsningar som ska göras i vårt land. Jag arbetar hårt för att vi ska få en bra lösning på trafiken över Kvarken som en del av den infratsruktursatsning som ska göras i vår region.

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.