Stor oro!

Nu kommer nästa skattehöjning. Var ska det sluta? Nu är det åkerinäringen som ska stå för notan och betala vägslitageavgift. Stefan Löfven använder ett av sina favorituttryck att ett förslag ska utredas och så även denna vägslitageavgift. Denna nya avgift ska även omfatta utländska åkare. I vår landsända är vi beroende av att vi har en stark åkerinäring eftersom vi inte har tåg eller båttrafik att tillgå överallt. Jag har full förståelse för att marknaden reagerar och att näringen känner av den osäkerhet som råder när man inte vet hur förutsättningarna kommer att bli.

Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

12 kommentarer

  1. Leif

    Vem skall isåfall betala slitaget på vägarna om inte dom som kör lastbil?

    Låter betydligt vettigare än att sjuka och arbetslösa skall betala för att jag som jobbar skall få mer pengar i börsen.

    Iofs, tänker man som ni gör, förstår jag att ni rasar.

    • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

      Om du lyssnar på vad finansinstituten lyfter fram som betydelsefulla åtgärder så är det sädana som stimulerar köpkraften, konkurrensen. Med ökade skatter på ex. åkerinäringen kommer inte detta att inträffa.

      • totalitär

        Så då är det bättre att sjuka tar livet av sig pga depression, som det visat sig är resultatet av er politik? Ni är människofientliga.

        • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

          Det jag är kritisk till är inte de satsningar på vår välfärd som de rödgröna gör utan deras brist på finansiering. Det är inte trovärdigt att lägga dyra förslag om man samtidgit inte kan finansiera dessa.

  2. Lars Gidlöf

    Visa mig din kritiska blogg från 2010 där du kritiserar Alliansen skattehöjning på diesel, eller du som så otroligt kunnig, ursäkta ironin, politiker kanske inte vet vad lastbilar drivs av.

    Var finns din kritik då?

    Sen, ska inte lastbilarna betala för sitt slitage, var kommer då pengar till bättre vägar ifrån?

    Sen, är det inte rätt att utländksa åkare betalar för sitt slitage eller?

    • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

      Åkerinäringen är en hårt pressad branch och hela näringen har debatterats ett antal gånger utifrån bla. konkurrens och olika regelverk. Jag tycker det är bra att även utländska åkare lyder under sammma regelverk som de svenska, det kommer att underlätta konkurrenssituationen. Vad som är problematiskt är att vägslitageavgift är ett trubbigt instrument att betala avgifer på.

      • Lars Gidlöf

        Hej

        Ursäkta mig, men jag fann inget svar på min fråga gällande din kritiska blogg mot Alliansen skattehöjningar på diesel 2010, eller det kanske inte drabbade åkerierna?

        • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

          Alla höjningar av priser, skatter och avgifter drabbar givetvis berörda mer eller mindre. Vad som är oroande i denna vägslitageavgift är att det inte finns något alternativ för oss i norra Sverige att transportera råvaror och annat gods. Det kommer att vara konsumenterna som får betala denna nota i slutändan

          • Lars Gidlöf

            Hej

            Var alternativen fler då det gäller transporter då Ni höjde dieselskatten 2010?

            Man blir rädd, hur kan Ni sitta i Riksdagen med så dåliga svar, så dåliga kunskaper och rösta igenom saker som gäller Sverige. Varför har Ni politiker, oavsett färg ingen självkritik?

          • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

            Vägslitageavgiften beräknas på avstånd och det innebär att vi som bor i norra Sverige kommer att få betala denna kostnad

  3. Lars Gidlöf

    Hej

    Du kan inte mena allvar, eller spelar du dum. Så du menar att vägslitagravgiften, dvs km- skatten beräknas på avstån men det gör inte dieselskatten??

    Tror du att en lastbil förbrukar en bestämd mängd diesel, oavsett hur långt den kör?

    Man blir rädd, nu får samhället ta sitt ansvar och sätta in utbildade människor i Riksdagen och i andra politiska befattningar för det ka ju inte vara så att det i samhället i övrigt krävs mer och mer utbildning inom alla yrkeskategorier, men inom politiken, där kräver man inga kunskaper alls.

    Men du är i gott sällskap med Riedel gällande sjöfart och med Holmlund gällande svaveldirektiv, uttalanden utan kunskap

    • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

      Min ingång är att vi får betala högre avgifter för att vi bor i en landsdel som inte har andra altenativ till transport. Att högre skatt på diesel också drabbat oss som har långa avstånd har jag aldrig förnekat.

Lämna ett svar till totalitär Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.