Dyrare att bo i Norrland!

Nya skattehöjningar kommer från den rödgröna samarbetsregeringen. Regeringen vill föra över transporter från lastbil till järnväg och fartyg och det ska ske med hjälp av en ny skatt som omväxlande kallas lastbilsskatt, vägskatt och vägslitageavgift. Men oavsett vilket ord som används är det en pålaga som läggs en bransch med mycket små marginaler. I ett första förslag ska den nya avgiften kosta 14 kronor per mil och det är en kostnad som landets åkerier måste ta ut av sina kunder. Denna nya skatt oavsett vad den kommer att kallas kommer att slå väldigt hårt på oss som bor i norra Sverige. Vi är beroende av en välfungerande infrastruktur med goda transportmöjligheter. Det finns inte lika stor tillgång till järnväg eller fartygstrafik vilket innebär att vi är beroende av ett vägnät med lastbilstransporter för att fortsätta utveckla regionen.

Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

8 kommentarer

  1. Simon

    Hur du än vrider å vänder på det så är hela Sverige beroende av lastbilstransport. Däremot så är jag inte emot skatten, jag jobbar själv inom transportsektorn. Visst, det blir dyrare för kunder och åkare men det jag hoppas på är att det ska vara lika för utländska bilar. Isåfall så kan det vara räddningen för dom svenska jobben. För som utvecklingen är nu så går det åt fel håll. Moderaterna har inte gjort ett jota för att få bukt med olaglig cabotage trafik. Finns ingen som på allvar kan säga att dom inte har haft chansen. Åtta år vid makten, vad har ni åstadkommit? Jo, större klyftor i samhället..

    • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

      De regelverk för cabotagetrafik och clampning är något som Alliansrgeringen infört och som nu verkställts. Det har genomförts en rad förbättringar för hela infrastrukturområdet under Alliansregeringen och det gynnar alla.

  2. Lars Gidlöf

    Hejsan

    Visst höjde Alliansen dieselskatten två gånger under åren 2010-2013 och då tror jag det var med 40öre per liter.

    En normal lastbil drar mellan 3,5-4,5 liter per mil, vad blev då den totala kostnadsökningen för åkaren?

    Och när protesterade du för dessa höjningarna?

    • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

      Den höjning av dieselskatten var en generell höjning för alla fordon som drivs med diesel. Denna skattehöjning drabbar oss i norra regionen betydligt hårdare eftersom närheten till järnväg och sjötransport inte finns och alternativen är då transport på lastbil.

      • Lars Gidløf

        Hej

        Dels ursækta mitt norska tangentbord men sen får du ursækta min dumhet, men jag førstår inget av ditt svar.

        Så du menar att en højning på dieselskatten inte har någon betydelse men en km skatt har det? Inte ændras væl avstånden ilandet pga av att skatten heter dieselskatt eller km skatt???

        vad gjorde Ni med pengarna Ni drog in på skatten, och vad sæger regeringen att de skall gøra med pengarna de får in?

        • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

          Min ingång i detta är att en generell skattehöjning berör alla, den skattehöjning som nu föreslås är helt riktad mot norra regionen

  3. Lars Gidlöf

    Hej

    Jag ser att Du ej tagit in min kommentar angående detta ämne då jag frågade FI var din kritik fanns mot Alliansen skattehöjning på 40 öre 2010-2013 på diesel.

    En normal lastbil drar 3,5-4,5 liter per mil, vad blev fen ökade kostnaden då i Norrland?

    Tar du inte in kommentarer längre?

    • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

      Tyvärr har jag varit borta och inte haft tillgång till Internet, beklagar att de dröjt fyra dagar utan att jag tagit in din kommentar!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.