Skuldbelägger bilkörandet!

Jag såg en debatt på Web TV mellan M och MP företrädare. Debatten handlade om att MP skuldbelägger bilister och bilkörande men de vill själva inte erkänna detta. Vi har fått en bättre luftkvalitet i hela landet och vi blir mer och mer miljömedvetna men givetvis återstår mycket att göra. MP vill minska biltrafiken och det är en bra tanke om det finns alternativ att tillgå. Bor man som de flesta miljöpartister i Stockholms innerstad så finns en rad olika alternativ till bilen. Bor man i en inlandskommun i Västerbotten så finns inga alternativ att ta sig till arbetet, affären än att ta bilen. Det blir med andra ord ett skuldbeläggande när man som den rödgröna regeringen höjer skatten på drivmedel, höjer vägtrafikskatten. I debatten påstår MP att vi måste göra skillnad på stad och landsbygd men det blir i min värld bara floskler då vi bor i ett avlångt land med så stora skillnader. Ska vi ha olika skattesatser på drivmedel i landet eller hur tänker sig MP att vi ska göra?

Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

3 kommentarer

  1. Jörgen K

    Tyvärr har (MP) och dess makabra svans aldrig förstått hur och på vilket sätt Sverige hänger ihop. Om man nu genuint anser att vi ska minska biltrafiken så varför inte börja i Sveriges tio största städer, inför full kollektivtrafik och reglera trafiken av bilar genom tullar där kostnaden varierar under dygn, årstid och luftkvalitet. Priset kan variera mellan 10:- till 500:-, inga som helst problem!! Med effektiv kollektivtrafik kan man sedan radikalt ändra på bilavdragen i och runt staden. I dag är det i Stockholm som flest avdrag godkänns.

    Konsekvensen är att bilismen som överdebiteras ungefär 4 gånger sina kostnader gör ett avsevärt tapp till statskassan och servicenäringen, samtidigt som man retar upp stora mängder väljare. Allså kommer inget där att ske.

    Vad blir resultatet? Självklart sätter man in stöten på avstånd och glesbygd, var annars! Ett fåtal väljare och ett lättkalkylerat tapp till statskassan, samtidigt kan man klappa sig för bröstet då man minsann visar världen att man tar frågan på allvar. Eller gör man det egentligen?

    Magdalena Andersson (S) tycker att glesbygden ska kompenseras genom frikostigare avdragsrätt för resa till och från jobbet, men personbefordran och varutransport skall hårdare beskattas. Vinnarna då, självklart Stockholm som avdragsrätten ser ut idag!

    Boende i inlandet inser utan ansträngning vem som egentligen får betala, ser man demografiskt och skattekvotsmässigt så är det naturligtvis de svagare grupperna och framförallt den äldre generationen.

    I Norrbotten hytte några socialdemokrater på näven, men här i Västerbotten är det tyst, antar att partipiskan smäller högt bland marionetterna….

    Klockan är fem över tolv och det ankommer på fritt tänkande politiker att lösa detta korrekt, annars lär uttrycket ”strax väster om lagen” få nya innebörder….

    • Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) (inläggsförfattare)

      Du resonerar klokt och än en gång så håller jag med dig. Vi har bildat ett bilnätverk i Riksdagen för att kunna sätta ännu hårdare press på S/MP regeringen. Vi kan inte fortsätta att acceptera den straffbeskattning som sker.

      • Oberoende Politisk Bedömare

        Centerpartiet kom nyligen med ett mycket intressant förslag där drivmedelsskatten sänks i vissa delar av landet och höjs i andra delar av landet där kollektivtrafiken är väl utbyggd. Kan faktiskt vara ett genidrag av alliansen att gå fram med detta förlag. Får se om M kan få tummarna loss och stödja detta konstruktiva förslag.

        Fråga: Varför är det fientligt när S/MP höjer bränsleskatten, men INTE fientligt när M höjer samma bränsleskatt?

Lämna ett svar till Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.