Ett förslag om skolorna i Lycksele

Jag har uttalat mig i Folkbladet om det arbete som gjorts kring skolorganisationen i Lycksele

Allmänna beredningen valde att se skolfrågan i ett större perspektiv.
Sedan togs ett enigt beslut om att föreslå att samtliga grundskolor i Lycksele ska bli kvar.
– Vi tycker inte att vi kan lägga ner alla byskolor och samtidigt ha en levande landsbygd, säger Elisabeth Björnsdotter Rahm (M).
Allmänna beredningen i Lycksele, som har politisk representation från både majoriteten och oppositionen, har nu lagt sista handen på sin rapport om den nya skolstrukturen i kommunen – och beredningen föreslår kommunfullmäktige att besluta om en oförändrad skolorganisation i kommunen till och med läsåret 2024/2025.
Det innebär att byskolorna i Knaften, Umgransele, Kristineberg och Rusksele blir kvar om förslaget håller hela vägen fram till ett beslut i kommunfullmäktige i juni.
– Jag skulle bli jätteförvånad om det inte gjorde det. Socialdemokraterna ställde sig också bakom det och det var en enig beredning, säger Elisabeth Björnsdotter Rahm (M), som själv sitter i beredningen.
Sedan berättar hon om bakgrunden till förslaget.
– Vi tycker inte att vi kan lägga ner alla byskolor och samtidigt ha en levande landsbygd. Vi kan inte förvänta oss att Lycksele ska kunna växa om man inte kan erbjuda alla en möjlighet att bo kvar utanför tätorten, säger Björnsdotter Rahm och tillägger:
– Sedan har vi i Alliansen också gått till val på att behålla alla byskolor. Vi tycker att det finns många anledningar till att ha dem kvar.
Elisabeth Björnsdotter Rahm hänvisar exempelvis till statistik som utredarna har plockat fram med hjälp av SCB.
– Där ser man att antalet elever kommer att öka de kommande åren i våra byskolor. Det där är inga exakta siffror – men det ser positivt ut.
Medan utredarna bara tittade på skola och utbildning valde allmänna beredningen att se större på skolfrågan.
– Det har varit en jättesvår fråga men vi har valt att se det lite bredare än vad utredarna har gjort. Samtidigt måste man kunna garantera att eleverna får samma kvalitet på utbildningen och att det framför allt finns ett underlag. Vi ska inte driva en skola med två elever bara för att driva den, så förbehållen är viktiga att ha med.
Om nu alla grundskolor blir kvar, vad blir största utmaningen?
– Det är väl som överallt annars – att hitta behöriga lärare. Det är det som är utmaningen. Så är det för alla skolor, oavsett som det är en byskola eller inte.

Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

 

En kommentar

  1. Jörgen K

    Behöriga lärare, ja tiden före tronskiftet arbetades det frenetiskt inom ”partiet som aldrig gjort något fel” att vara extremt aktivt inaktiv och då genom avsaknad av behöriga sökande försvara sina beslut att lägga ner byskolorna. Det kostade skattebetalarna otroligt mycket, samt ryktet på arbetsmarknaden fläckades illa.

    Beslut om en skola i glesbygd är så långt mycket mera än just ett beslut om en skola, men då är det väl kanske nödvändigt att ha klättrat i kunskapens träd först, för att förstå en sådan enkel sak…………..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.