Varför väljer regeringen att förstöra hela branchen för husbilar?

Det är smolk i bägaren. Men inte för tyska husbilstillverkare som kan skratta sig lyckliga nu när regeringen höjt skatten på nya husbilar från 14000 kr till 28000 kr. Gråimporten, parallell import, kommer med all sannolikhet att öka när de svenska hemesterfirarna ska köpa sig sin husbil. Då säljer tyskarna husbilar till svenskarna och jobb och företag får stänga sin verksamhet i Sverige. Dessutom kommer då uteblivna momsintäkter att utebli för regeringen vilket innebär näringspolitiska konsekvenser utan att förbättra miljön.

Det är EU -regler säger regeringen och vi är tvingade att göra detta. Det märkliga är att Tyskland är med i samma EU och har samma regler som Sverige också ska följa. Varken Tyskland eller Norge har valt den svenska regerings väg med stor skattehöjning på sina husbilar vilket gör att Sverige ensamma nu stryper en gren inom turismen i det egna landet och konkurrensen mot andra länder blir snedvriden.

För att nu kompensera för den saftiga skattehöjningen har nu regeringen gett Skatteverket i uppdrag att ta fram på kompensatorisk åtgärd. Karenstid införs med en modell för på och avställning av fordonet. Ett administrativt system som är både komplicerat och tidskrävande och där semesterkassan ska gå till att betala skatt i förskott till Skatteverket. Man tar sig för pannan och blir sorgsen över regeringens sätt att agera. De underlättar inte precis situationen för hemestrarna och för företagen har skatten inneburit piskrapp som heter duga när intäkter rasat med uppsägningar och missade affärsmöjligheter i landet skickats till utlandet.
Skattehöjningen har satt negativa spår i branschens alla led med återförsäljare, importörer, grossister, underleverantörer och verkstäder som har sina företag, anställda och ger jobb inom näringen.
I Tyskland är skatten på husbilarna €440/år vilket i svenska kronor är 4681,60 vilket var den nivå som Sverige hade före några år sedan innan skatteivrarna satte klorna i dem. Det är en enorm skillnad mot de 28 000 kronor som den svenska nivån landat på.
I Storbritannien sänktes skatten till cirka £200/år vilket motsvarar ca 2408 kronor detta efter att WLTP-implementering också där påverkat
skatten till att bli i storleksordningen £2 300 med negativa konsekvenser för bransch, konsument och besöksnäring.

Semesterformen husbil är en landsbygds- och glesbygdsfråga som bidrar till handel och konsumtion på platser som behöver intäkter för att upprätthålla verksamheter och jobb. Livsmedelsbutiker, tankställen, lokala sevärdheter och försäljning av diverse närproducerade hantverk och produkter hjälper dessa semesterfirare till med att upprätthålla med sina inköp i vårt avlånga land.
Besöksnäringen var innan krisen Sveriges snabbast växande näringar som skapade möjligheter för tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet. Nu har vi orter många delar av Västerbottens inland  om står helt utan inkomster. Regeringen har sagt att Sveriges attraktionskraft som besöksdestination är en viktig fråga för dem då måste de i handling visa det.

 

Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) Riksdagsledamot Socialförsäkringsutskottet

Ann-Charlotte Hammar Johnson (M) Riksdagsledamot Näringsutskottet

3 kommentarer

  1. Brorson

    Bo i husvagn eller husbil är en livsstil, som bör tillåtas och t.o.m. uppmuntras, bl.a genom sänkt fordonsskatt. Det är f.ö. körningen av fordonen och inte ägandet av desamma, som belastar miljön. Därför förordar jag generellt sänkt eller borttagen fordonsskatt och höjd eller införd kilometerskatt (om sådan ej finns) för alla personbilar. Även lastbilar och bussar, som är så kraftigt ombyggda till husbilar, så att de ej kan användas som lastbilar eller bussar, ska omfattas av denna reform. Jag ser en fördel med att helt eller delvis lägga denna skatt på drivmedlet (vid pumpen) eftersom det därmed blir en högre skatt på stora fordon jämfört med små.

    Jag har läst om villaägare, som skaffat husbil för semestern och trivts så bra med det livet, så att de har sålt villan när de gått i pension, och blivit husbilscampare hela året. Det finns campingplatser, som erbjuder service till husbilscampare hela året. Jag är så trött på dessa politiska extremister, som med sitt ständiga tjat om koldioxiden, vill förstöra alla oskyldiga nöjen för andra. Ibland handlar det om rena symbolfrågor, eftersom husbilar som används på det sätt jag beskrivit inte köra många mil under ett år.

    Jag är less på det ständiga förtrycket och förmynderiet över oss äldre, då man vill tvinga oss till livsstilsförändringar, trots att min livsstil belastar miljön mycket mindre än klimataktivisternas egen livsstil. Som exempel har jag rest med flyg bara fyra gånger i hela mitt långa liv, tre gånger utrikes (till destinationer som saknat järnväg) och en gång inrikes (sedan sista tåget för dagen hade gått) – alltså inte en enda gång, när det funnits andra alternativ. Jämför med Isabella Lövin, mp-minister, som inte kan ta tåget till Bryssel för att hon vill komma fram ”fräsch” och inte nattbåten till Finland (för det finns väl hytter med dusch, som en minister har råd att nyttja?)

    Det är ett grovt missbruk av politisk makt, när vissa politiker försöker påtvinga andra en ändrad livsstil, exempelvis förbud mot kötträtter inom kommunal äldreomsorg. Därför är valfriheten så, viktig, rätten att välja vårdgivare. Jag vill inte alls frånta gamla kommunister rätten att välja kommunen, och den kommunala omsorgen blir väl inte sämre av konkurrens från privata omsorgsföretag, som ser vårdtagarna som kunder, som ska få det de vill ha? Nej. tvärtom tror jag att även de offentliga alternativen blir bättre med konkurrens.

    Frågan är vilka som ska bestämma över oss äldre: Vi själva eller unga snorvalpar från SSU, Grön Ungdom och Ung vänster och deras medelålders partikamrater i de kommunala nämnderna? Många äldre är undernärda, vilket delvis beror på dålig aptit, vilket i sin tur beror på att man inte får den mat man vill ha och är van vid. Och om man äter lite, är det ännu viktigare att alla livsnödvändiga näringsämnen finns med tillräckligt mycket i den mat, man dock äter.

    Plastpåseskatten måste avskaffas och ersättas med en överenskommelse med handeln att papperskassar alltid ska vara billigare än plastkassar, dock utan denna orimliga prishöjning på plastkassarna. Det finns massvis med liknande exempel på livsstilsförmynderi, i synnerhet mot oss äldre, som kanske inte har så många alternativ. .Många äldre har inte bil, utan måste bära hem varorna även i regn och rusk, när papperskassarna går sönder.

  2. Ulf Parde

    Jag har ingen husbil, men tycker ändå det är bra att du och Moderaterna tar upp sådana här saker. Du har rätt.

  3. Elis Ivarsson

    Nu måste ni i M m.fl.agera kraffullt.
    Jag anser att regeringen gjort sitt sista misstag nu. Nu måste ”flatheten” hos alliansen upphöra.
    Även om alliansen i Riksdagen är ”död” borde Ni kunna göra nåt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.