Telefonförsäljare = Muckon?

Igår hade jag en stollig dag som ledde mig hem till Ugglan och Tarzan. Den där koppen te gjorde mig så trött att jag snudd på kröp upp till deras gästrum för att tuppa av i sängen. Väcktes av ilskna skrällande telefonsignaler.

Ugglan svarade… "-Hallå?….. Hallå?" sa hon och jag fattade direkt att det var TELEFONFÖRSÄLJARE på tråden.

Samtalet lät ungefär så här

"-Ja, mmm…mmm….mmm….mmmm…..mmm….mmmm….mmmm…mm…..mmm…Tack det är ett bra erbjudande men jag säger Nej…mmmm….mmmm…..mmm…jo jag vet….mmm…mmmm….mmmmm…..Ja men jag tackar ändå NEJ…mm….mmmm….mmmm….Jamen det skall jag väl ändå inte behöva stå här och redogöra utan jag säger nej….mmmm…..mmmm…..mmmm….mmmm…Jo jag hör men jag säger ändå Nej…mmm…mmmm….mmmm..mmmm…. Ja men nu vill jag bara ha en…mmmm…"

Vid det laget var jag klarvaken. Å jag kände blodtrycket stiga. Jag blev så förbannad av att bara höra på den enahanda dialogen där den ena klart och tydlig sa NEJ NEJ NEJ NEJ ett antal gånger. 

Jag var redo att gå och ta över samtalet. Det visade sig att en våning ovanför låg Tarzan och eldade upp sig och var redo att ingripa han också. Ugglan blev slutligen av med människan i luren och NEJ:et gick fram om än surt.

Det var POSTKODLOTTERIET som ville att hon skulle ta flera lotter än EN. Hon fick höra argumenten om hur hon kunde gå miste om miljonerna… 

Vad i ordet NEJ är det telefonförsäljare inte begriper?

Varför skall man måsta bli otrevlig för att NEJ skall uppfattas?

Hur kommer det sig att man börjar vänligt men slutligen måste ta till en hård ton för att DÅ bli bemött surt och vresigt från en anonym människa på ett callcenter som ringer till ens HEM och STÖR?!

Dom MUCKAR!!!!! Dom tjatar värre än en 3-åring och tror dom kan tjata ut en för man blir så jävla less att man är redo att ta vad fan som helst för att bli av med människan i luren!!! Inte konstigt att vi människor screenar inkommande samtal idag lika noga som röntgenplåtar synas på NUS!

NEJ NEJ NEJ -ett synnerligen kort ord men tydligen fullständigt obegripligt för telefonförsäljare!

//a

Etiketter: , , , ,

6 kommentarer

  1. Betraktaren X

    En mycket märklig bransch det det där. Ställer en massa personliga frågor som de inte har med att göra heller. ”Vad betalar du för din bilförsäkring idag?” Man har ju bara lust att säga: ”Fuck you, tror du jag är så dum i skallen att jag säger det, berätta vad DU kan ge mig för erbjudande istället.”

    Jag har slutat vara artig, nu kör jag oftast (ibland är det ju något företag som faktiskt kan ha nåt att komma med och då är jag artig) med ”Oavsett vad du vill informera om, ge bort eller sälja så är jag inte intresserad”. Det funkar…

  2. Anna H

    Svar till Betraktaren X (2013-05-10 08:53)
    Jadu gosse man får gå in med hård, kort ton direkt! Njet skall jag börja säga! Irriterande är det i allafall! //a

  3. Friedrich Faust

    Ett fungerande kommunikationssätt när det gäller telefonförsäljare är att svara på frågor med personliga motfrågor. Låt mig förtydliga med ett exempel:

    ”Har du hört talas om vårt begränsade erbjudande om sänkta samtalskostnader?” – ”Nej det har jag inte, och jag kan väl inte påstå att jag är direkt intresserad. Vad jag däremot undrar över är hur du ställer dig till Jehovas Vittnens avståndstagande från blodtransfusioner?” osv.

    Detta har vid flertalet tillfällen visat sig fungera utmärkt för att förlama telefonförsäljares arbetsförmåga.

  4. Anna H

    Svar till Friedrich Faust (2013-05-10 13:32)
    Det var bland det bästa jag hört!!! Skall absolut testa det sättet vid första bästa tillfälle! Tack för tipset! //a

  5. Helena Nilsson Springare

    Det är så dryyygt.. Numera är det väldigt sällan någon dylik ringer mig men när de gör så låter det ganska precis så här: (I ett halvt andetag)

    ”Hej-å-tack-för-att-du-ringde-men-NEJ-tack-jag-är-inte-intresserad-av-ett-enda-dugg-men-ha-en-jättebra-dag-HEJDÅ”

    *klick* Å det gäller att börja redan när de säger: ”Goddag mitt namn är blabla och jag har ett jätteBRA erbj….”

    Haha.. va otacksamt jobb de har eller hur!?

  6. Anna H

    Svar till Helena Nilsson Springare (2013-05-10 18:05)
    ….dom är mästare i argumentation… Vidriga i synnerhet när dom blir sur å otrevlig fast man sagt nej från första andetaget…. //a

Lämna ett svar till Betraktaren X Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.