Motion om kör och vilotider nr1

Skickade in denna till MUF för en stund sedan. Framledes kommer jag sända den per mail till flera politiker med stort inflytande, Jag ska försöka skicka den till trafikutskottet, Infrastrukturministern och en eller 2 EU parlamentariker. Så har vi tur kommer den upp i dagen. // Fredrik Jakobsson

Motion om dispens vid svårt väglag

I Sverige finns det över 56000 lastbilschaufförer som nästan dagligen påverkas av kör och vilotiderna. Reglerna som är samma inom EU tycker dom flesta befattningshavare behövs för att det ska gå hålla en god konkurrens. Men det bidrar till stress för många.

I norra Sverige speciellt är det ibland för dessa problematiskt att hitta en parkering att stanna av på när det är lag på att ha rast senast efter 4,5 timmars körtid (när fordonet rullar) i samband med hårda snöoväder och våldsam halka.
Kontrollen att kör och vilotiderna efterföljs görs av Polisen och Transportstyrelsen med digital avläsning av ett körkort, det sparar all information om förarens körtid flera veckor tillbaka. Sedan ska en digital kopia av all körtid sparas 1 år tillbaka av åkeriet eller fordonsägaren.

Ibland slår det fel när en helt oskyldig chaufför inte kan förändra en situation som inträffar.

Ett exempel kan vara om en lastbil kommer körandes mellan två orter med 5 mil emellan och det är hårt snöoväder, lastbilar tar sig fram bra så länge dom rör på sig pga den levande kraften så därför stannar lastbilar ofta av sist av alla vid snöoväder. Vid exemplet har det snöat oavbrutet i ett dygn och plogbilen har varit ute (men har inte plogat parkeringarna efter vägen för att hinna hålla högre kapacitet i mil), när chauffören lämnar ort 1 så står det 3,57 på färdskrivaren. Chauffören kör på och väglaget är hyfsat men efter vägen är inte parkeringarna plogade och det vet inte chauffören vilket gör att han inte kan stanna av för att ta rast när han riskerar att bli en fastkörd trafikrisk.
Chauffören kör till ort 2 och hittar en parkering som är plogad och stannar där. Då står det 4,43 på färdskrivaren vilket innebär att han brutit mot lagen när han i själva verket gjort en uppoffring för att inte riskera bli en trafikfara. För detta riskerar han böter på minst 2500 kr, (mer troligt är 4500 kr). Polisen skulle i detta ärende ha ansett att föraren skulle ha ”planerat sin körning” och stannat i ort 1.

Detta kan inte anses vara rimligt enligt motionären som också anser att detta är ett typiskt fall för EU parlamentariker att pröva för dispens när reglerna inte kan anses vara rimliga för Sverige och i synnerhet inte norra.

Alltså dispens att bryta mot kör och vilotiderna vid situationer som inte går att påverka och att en skriftlig notis vid tillfället ska vara tillräckligt för att slippa böter när detta skulle vara ett steg i rätt riktning för att motsträva ”onödig” stress för en stor del av 56000 arbetare.

Således ber jag stämman

Att bifalla motionen i dess helhet för att visa vars vi står i frågan.
Att mest lämpade politiker tar detta vidare till nästa lämpliga instans.

Fredrik Jakobsson (m)

Nils-Petter Fahlgren Vice VD och delägare i Fahlgrens åkeri i Vindeln AB, ledamot i Vindelfrakt AB

6 kommentarer

  1. Sören Andersson

    Är det en engångs händelse i det case du beskriver hänvisas bara till paragraf 12 i KOV där du har gjort en dokumentation av vad som hände vid detta tillfälle du beskriver.

    • Fredrik Jacobsson (inläggsförfattare)

      Men du då skulle man alltså klara sig i det här fallet? Ligger det i polisens händer att avgöra? Kan man säga att det skulle behövas 2 överträdelser för böter?

      • Sören Andersson

        Detta var en händelse du beskriver som en chaufför inte kan påverka då han inte vet att inga P platser är plogade på ett par mil, det kan han inte åka på om det är dokumenterat om han inte erkänner och skriver på men om det är satt i system att man har flera överträdelser på kortet som upptäckts vid en poliskontroll åker man nog dit, och det kan vara små saker som nån minuts för kort rast eller vila eller 2 minuter för långa kör pass om det skett vid flera tillfällen.
        Det kunde vara lite mer töjbara regler
        Jag tror att ingen seriös chaufför gör nått med vilja eller berått mod man sätter ju både sig själv och sitt åkeri i ett kostsamt läge.
        Regelverkett är för stelt alla bör få en chans att få göra små fel i systemet. Det kan inte handla om en minut här och där då det finn miljoner värre saker inom vår bransch som utsätter alla för livsfara

        • Fredrik Jacobsson (inläggsförfattare)

          Nu har jag läst igenom kör och vilotiderna, undantaget gör i princip det här möjligt att komma undan med.

          Det är svårt att ifrågasätta reglerna på ett sätt som en som inte vet hur det är förstår, jag ska låta det här vara som det är, styrelsen som ska handlägga den här motionen kommer nog fram till det du nu kollade och det jag nu har läst, om inte annat efter dom tittat efter här.

          Då lägger jag bara till en händelse till så är det klippt. Eller rent ut sagt då blir det böter.

          Det jag funderar mest på är hur det kan få vara så stelt och löjligt alltihop, samtidigt är ju regelverket i sig ganska fungerande och utan går det ju inte heller.

          Men som sagt det är svårt att förklara regelbristerna så någon som ska sätta lagar förstår problemet. Det här blir knepigt

      • Sören Andersson

        Ja i detta enskilda fall du beskriver anser jag att man klarat sig om man dokumenterat vad som hänt. Sen tycker, jag att regelverket är för stelt. Ingen seriös chaufför eller åkeri har råd att göra fel med kör och vilotider, det håller på att handla om överlevnad för åkeriet eller jobbet för chauffören.

        • Fredrik Jacobsson (inläggsförfattare)

          Absolut.
          Jag är halvdåligt insatt i dom här lastbilsfrågorna komiskt nog… Jag ska börja skicka mail och ha dig som bollplank när jag håller på med detta, det blir nog fler motioner blaa om övergången till 74 som det pratas om

Lämna ett svar till Fredrik Jacobsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.