Långsiktighet krävs vid 74 ton

Funderingarna bland åkarna är nog vad de flesta skulle kalla en huvudvärk. Först ”pratas” det om 74 ton, sedan kommer sossarna och mp ihop sig om att det bara får vara 74 om det inte finns en järnväg som följer vägen, sedan kommer man på att: Jo men 64 blir bra så länge.

Det är väldigt svårt att tyda ut något annat än att mp som vanligt skjuter sig i foten och drar till med något samtidigt som man räds att lastbilar ska konkurrera med järnvägen, men guess what, lastbilarna är redan mycket mer tidssäkra och för tex skogsbruket så har redan järnvägn varit tvåa under lång, lång tid.

Vad som komma skall i denna viktiga fråga vet nog ingen ännu, om någon nu sitter med sanningen så träd fram i god tid innan beslut tas.

Om man helt plötsligt kommer fram till att 74 ton ska gälla då blir det ett dilemma för väldigt många företag och dess uppdragsgivare, tex sågarna vill ha 74 direkt och vill samtidigt kunna förhandla ner priset per ton, vilket också är en fördel med 74, men det kommer också sätta alla åkare som investerat i 60-64 tons grejer nyligt i en väldigt konstig sits som är minst sagt obekväm. Olönsamt att köra vidare med det gamla samtidigt som det krävs helt nya grejer för 74 samtidigt som 60-64 tons grejerna inte går så bra att sälja.

Sätt ett datum om en par 3 år eller kom på ett alternativ där inte ett kapitalkrig kommer att råda.

Samtidigt som jag är FÖR framtids tänk och tycker att det ska löna sig att tänka långsiktigt så kan jag inte se något positivt i att företag som investerar med 5-8 års intervaller ska behöva gå på knäna för att regering efter regering inte kan bestämma sig. Sedan är frågan, finns det en majoritet i riksdagen för två axlar till om du lägger till dessa funderingar hos varje ledamot?

Fredrik Jacobsson (c)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.