Andreas Georgsson (S)

Tillsammans bygger vi Umeås framtid.

Bort med förmånsbeskattningen av busskort

Jag vill göra det möjligt för fler människor att åka med kollektivtrafiken i vårt land. Med ett ökat nyttjande av kollektivtrafiken så får vi flera starka samhällsvinster. Den första som du nog tänker på är miljön, ett ökat nyttjande minskar utsläppen, kan vi dessutom bygga kollektivtrafik som till största delen är eldriven, som bussprojektet i Umeå. Så får ni de största mängderna av skadliga utsläpp i våra städer. Vi får också en trevligare och lugnare stadsmiljö.

 

Det andra är att om fler åker så kan det satsas på fler destinationer, turtätheten kan ökas och därmed får fler möjlighet att åka buss. Med färre bilar så kan den som behöver ta bilen lättare komma fram. Vilket också minskar utsläpp. Vi får också en hälsoeffekt i form av minskat stress, för alla parter. Det skulle även minska behovet av parkeringsplatser.

 

Idag är det få arbetsgivare som ger sina anställda periodkort på kollektivtrafik, därför att det är förmånsbeskattat. Det finns flera exempel där man valt att backa, just av den anledningen.Det gör att den minskade intäkten för staten när förmånsbeskattningen tas bort. Skulle vägas upp flera gånger om av den ökade försäljningen.

Etiketter:

En kommentar

  1. magnus

    Jag vet inte vad de är för fel på alla dessa frågor kring ”åka” buss.
    Om jag skulle välja mella buss och bil till jobbet så blir det bil
    1: Jag får ”sova” lite längre på morgonen, kliva upp i lugn o ro och äta frukost och behöver inte stressa.
    2: Jag behöver inte vara orolig att bussen inte kommer i tid och hinner jag med bytet nere på stan.
    3: Efter en snabbräkning så skulle jag tjäna ca 190kr i månaden om jag tog buss och för mig är inte de värt de en sekund.
    4: Jag skulle ”förlora” om man säga så 1.5h i bara resa till o från jobbet, vilket ja hellre är hemma och spenderar med min dotter.

    Det man måste titta på när man hela tiden snackar om miljön och bussar är att vi bor i en så pass stor stad och jobben är rätt så utspridda så ett bussalternativ är inte till för alla.
    Sen att vi har haft E4an rakt igenom stan är ju inte heller bra, och sen så måste vi titta på miljöproverna alla hävdar till och dom är tagna en kall vinterdag när luften stod still och då blir proverna ”skeva” och om inte jag miss fel när jag läste artikeln att även kontrollanten sa att vi inte skulle stirra oss blinda på dessa prover.

    Och de vi nu inte ska glömma är att vi snart får en ny E4a och med denna så får vi bort en massa trafik från staden och bara där kommer miljön i staden att förbättras avsevärt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.