Det stora personallotteriet.

Idag när jag hade hållit föreläsningen "Tankeväckaren", slog tanken mig med full kraft: De utsatta människor vi är satt till att vårda och tjäna är varje dag, varje timme och varje minut,  brickor i ett gigantiskt personallotteri.

ATT man får utlovad hjälp sker oftast enligt plan, men HUR man får hjälp det är helt beroende av vilken attityd, grad av lyhördhet och ödmjukhet inför en medmänniska som just den personen/personalen visar. Det här gäller oavsett personalkategori.
 
Vi som är friska, kan tala för oss själva och har ben att gå iväg med, kan oftast ta oss ut genom kodlåset och ”byta” utförare av den hjälp vi söker och behöver.
 
Den som är berövad sitt språk, sitt minne och i mångt och mycket sina förmågor, sitter där den sitter, utan kanal att protestera, låsa om sig, ropa på hjälp eller tala för sin sak. Den personen är utlämnad till den som just för dagen är satt att utföra hjälpen. Här kan det variera kraftigt. Bland oss utförare finns hela spektrat från mycket väl lämpade till direkt olämpliga personer.  
 
Varje dag möter jag ödmjuka inkännande personer – vinstlotter –  som närmar sig med respekt, som läser på i levnadsberättelsen eller genomförandeplanen för att i så stor utsträckning som möjligt ”göra till lags”, tillgodose efter önskemål och jobba utifrån begreppet ”personcentrerad vård”. Sådana som verkligen förstått att det handlar om att vara en annan människas tjänare.  
 
Tyvärr  möter jag också trötta och ibland ointresserade personer i äldreomsorgen som går på slentrian, inte ”ser” individen utan menar att ”så här gör vi här hos oss, har alltid gjort, och har inte tid, bemanning eller lust med utveckling, teamarbete och nytänkande”. Det gäller i alla skikt, inom alla personalkategorier. 
 
Detta får inte fortgå. I dagens vård med den snäva bemanning som gäller, finns inte det minsta utrymme för omotiverad eller okänslig personal. Varenda kotte behöver vara fullständigt på det klara med sitt uppdrag, sina brukares behov och vara medveten om hur viktig den uppsyn, det tonfall, det handlag man uppvisar är, för att brukaren ska få en värdig dag. Det är ledaren som har möjlighet att slå an tonen i sin verksamhet.
 
Det får inte vara ett lotteri om det är Ada eller Beda som jobbar. Det får inte vara ett lotteri om jag hamnar på Gröngården eller Blågårdens äldreboende. Det ska vara säkerställt att om jag blir beviljad insatser så ska de utföras professionellt – oavsett vem som jobbar, eller vart man hamnar.
 
För övrigt så är det ju de människor som jobbar på ett ställe som präglar andan. Du är dina brukares boendemiljö och dina arbetskamraters arbetsmiljö. Det tar inte längre tid att vara uppmärksam och sprida vänlighet och glädje omkring sig.
 
Är du en vinstlott eller en nitlott?  Är jag en vinstlott eller en nitlott? Det tål att tänkas på.
 
Kanske vi ska ta oss en funderare kring den gyllene regeln: Allt vad ni vill att människor ska göra för er – det ska ni göra för dem.
 
Det är egentligen den enda riktlinje vi behöver.
Etiketter: , , , , , ,

16 kommentarer

  1. Karl-Gustav Sjöström

    Jag tycker du skall söka jobb inom demensvården. Med din utomordentligt träffsäkra beskrivning av hur illa det KAN vara ibland för våra demenssjuka, skulle du kunna tillföra en mängd värdefulla sanningar.

    Ett dumt skämt igen – jag VET ju att det är just inom den sektorn som du jobbar. En så’n tillgång du är för Umeå kommun och dess demensvård!

  2. ellen

    Ännu en tankeväckande artikel om bemötande! Fortsätt att skriva Gunnel! Alla som jobbar med människor, stora o små, borde välja ett sådant synsätt och bemötande! Det blir inte minst så mycket roligare att jobba!

  3. Gunilla

    Tänk om man kunde få klona dig Gunnel och sen sätta minst 2 Gunnislar på varje boende som finns i hela Svearike, vilken dröm för alla gammlingar och även för resten av personal styrkan. Jag hoppas att jag själv är en ”vinst lott” för dom gamla. En sak till, du skriver så bra att jag har blivit beroende av din blogg. Att få läsa va du skriver är dagens höjdpunkt.

  4. Gunnel Forsberg

    Svar till Gunilla (2009-09-03 11:27)
    Oj, vilken tur att kloning är förbjuden:) Tur är väl det att det finns en mångfald bland personal såväl som bland brukarna. Om du är den Gunilla jag tror så är jag bergis på att du är en vinstlott. Vad kul att du gillar det jag skriver! Får en liten värmeklump i bröstet när jag läser det!!

  5. Gunnel Forsberg

    Svar till Men… (2009-09-03 06:47)
    Det är just det som är poängen! Om alla människor är medmänskliga i sitt jobb så går det att ge bra vård även i besparingstider. Att det inte behöver ta längre tid är dessutom toppen.

  6. Gunnel Forsberg

    Svar till Karl-Gustav Sjöström (2009-09-02 23:11)
    Jag råkar ut för samma sak, att det blir flera av samma kommentarsvar. Har mailat support och bett dem städa bort dubletterna:)

  7. Gunnel Forsberg

    Svar till Karl-Gustav Sjöström (2009-09-02 23:10)
    Vad skönt att vi är flera som hejar på samma lag. De svagaste. Tack Kalle för uppmuntran. Du vet ju själv att uppmuntran i kommentarform är rena rama gödseln för tillväxten av nya funderingar och blogginlägg.

  8. Gun

    Heja Gunnel, hoppas du kan påverka många med dina föreläsningar!! Håller verkligen med dig i dina åsikter men hur ska man få ihop de rätta personalgrupperna? Vem klarar av att välja ut vinstlotterna? I mitt tidigare yrke 🙂 var vi ett järngäng från början som alla gjorde sitt bästa och strävade åt samma håll men med åren byttes personalen successivt ut och på slutet var det endast en handfull kvar av järngänget, fortfarande strävande åt urprungshållet men ganska ensam om det…

  9. Gunnel Forsberg

    Svar till Gun (2009-09-03 18:30)
    Hej Gun!
    Ett riktigt tydligt ledarskap,transparance,vettig arbetsmiljö och schema är absoluta grundförutsättningar. Att personal får tanka kunskap, påverka och vara kreativa under arbetets gång är kanoners. Lite omtanke, öppenhet och medskapande på det så kan det bli HUR bra som helst…hur länge som helst.

  10. Lars-Gunnar Åström

    En grupp som det är svårt för är de döva. De kan få samma grundläggande behov men inte vad gäller kommunikationen. Utan teckenspråk blir det en oerhörd brist som bäddar för missförstånd.

    Jag känner till några döva här och de är relativt klara i huvudet. Jag vet faktiskt inte vad som händer med en döv person om hon/han blir dement. Glömmer man bort sitt första språk eller sitter det i ryggmärgen så att de kan teckna till husbehov?
    Blir de arga och otåliga om personalen inte förstår dem? Detta är mycket viktigt att veta. Sedan är det inget att göra åt att inte de andra boende inte kan teckenspråket.

    Det måste ju finnas hem för denna kategori med teckenspråkskunniga anställda säg i Umeå för dova skall ha rätt att bo nära där de bott kanske hela sitt liv. Att köra dem kanske 50 mil bort vore som att dra undan mattan som en människa står på.

    Gunnel, tar du hänsyn till döva, blinda eller handikappade i din föreläsning?

  11. Gunnel Forsberg

    Svar till Lars-Gunnar Åström (2012-12-03 23:50)
    Min föreläsning handlar i grunden om att alla – oavsett personlighet eller särskilda behov – har rätt att få ett gott bemötande, en god omvårdnad och om möjlight är – få vistas i en miljö som är trygg och tillgodo ser behov så långt det är möjligt

Lämna ett svar till Gunnel Forsberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.