Om att bara vara människa….

Ni som läser min blogg och följer min kamp för den lilla minsta människan – den som är stor på utsidan men liten inuti – vet att jag vill åstadkomma en attitydföränding i äldreomsorgen. Vi är satta att arbeta utifrån en humanistisk livssyn där alla människor är lika värda oavsett ålder, kön eller hudfärg.

Nu vill jag fortsätta med en fundering som grundar sig på en av kommentarerna till mitt inlägg "Det stora personallotteriet". Någon ställde frågan: Men visst måste de människor som vårdar människor också tillåtas vara människor?

Jag har tänkt på den frågan idag, och jag tror att jag förstår undermeningen att ingen orkar vara en övermänniska. Det är ett tufft jobb att jobba i äldreomsorgen idag. Det kräver sin man, eller sin kvinna. Det har jag viss förståelse för.

Likafullt är det ett val man gör när man börjar jobba där. Likafullt uppbär man lön och får gå hem efter arbetspassets slut. Likafullt har man ett ansvar att känna när det är dags att gå vidare, när man inte orkar ge brukaren, eller medmänniskan som jag fördrar att kalla henne – det som utlovas och de tjänster som den har betalat för. Då bör man i anständighetens namn, tacka för sig och gå hem. Alla är inte lämpade för den här typen av jobb, alla orkar inte jobba med det genom hela arbetslivet. Det kräver sin kvinna/man.

Låt mig nu provocera en aning med dagens fråga som är: Vem är det mest synd om?

Den som självvalt arbetar utifrån socialtjänstens mål och uppdrag, uppbär lön och får gå hem och ut i friska luften till livet hemmavid efter arbetspassets slut? Eller är det den som berövats sitt liv, sin autonomi, sin hälsa och sina förmågor, blivit tvungen att bryta upp från sitt hem, sin familj sin invanda miljö och är i beroendeställning till mer eller mindre kompetenta och motiverade människor för att få sina basala behov uppfyllda? Äta sova gå på toa – mycket mer handlar det tyvärr inte om. Frisk luft är inte självklart. För resten av sitt liv. 24 timmar varje dygn.

Att få vara smärtfri, skratta, njuta, älska och hoppas – får man det? Att kunna få välja, välja bort och sätta gränser är lyx. De hundratals personer som passerar genom ens privata skrymslen under de sista levnadsåren jobbar ofta var och en på sitt eget sätt. Jag kommer att vilja ha det på "mitt" sätt, men vem för min talan när jag inte förmår? När jag börjar ropa på Mamma igen men hon inte finns?

 Vem ids sätta på pränt min "bruksanvisning som kan garantera en hyfsad kontinuitet?  En och annan i lotteriet gör det, men tyvärr inte alla

En brännande fråga:

Accepterar vi att dagispersonal, lärare och läkare har en  eller flera "dåliga dagar" och "bara är människor" eller hojtar vi till, anmäler, kräver en förklaring eller byter dagis/skola/vårdcentral om vi eller våra barn får ett dåligt bemötande?

Visst håller vi ett öga på dem som har hand om våra käraste små och är uppmärksamma på kvaliteten, bemötandet och andan man möts av hos dagispersonal, lärare eller läkare?

Jag har gjort det i allafall. Jag förväntade mig av professionell personal att de skulle hålla sina privata motgångar utanför jobbet, hänga av sig sina sorger och bedrövelser i kapprummet och bemöta mig och mitt barn med öppen och vänlig attityd – varje dag, året om. 

Jag utgår ifrån att de var ntresserade av att tillmötesgå, kommunicera och visa på vilken god kvalitet just deras verksamhet representerade. Nåde den som krökte ett hår på mitt barns huvud.

Men konstaterar sorgset att det ibland är andra spelregler  som gäller för en skrynklig stor kanske arg eller tungskött gammal människa. Är det acceptabelt?

Vem för hennes talan? Inser ni hur viktigt kontaktmannaskapet och levnadsberättelsen är?

Jag tänker  i allafall stå för min åsikt att man som medborgare har rätt att förvänta sig ett lika professionellt bemötande i äldreomsorgen som i barnomsorgen.

De dåliga dagarna anser jag att man bör träna på att hänga av sig i omklädningsrummet.

Rätta mig om jag har fel.

 

Etiketter: , , , ,

10 kommentarer

  1. Anne-Marie Mäkelä

    Du skrämmer mig lite, pappa fyller 90 år i oktober. Han är inte dement, men glömmer, med ålderns rätt, en del av det som inträffar omkring honom just nu. Han bor på service-boende med, som han säger ”alla är så rara”, men ändå så hinner de inte se till att han kommer ut på dagarna, får fika gemensamt med andra (de serverar kaffet i lägenheterna istället), han få laxermedel istället för promenader, etc. Alla är så rara, men de räcker inte till ändå. Tack och lov så är min syster sjukpensionär och har börjat ta hem honom till sig, till umgänge, till möjligheten att sitta utomhus, till rätten att vara uppe åtminstone till kl 20.00 istället för att börja fundera på att gå och lägga sig redan vid 18-tiden när han får ”kvällskaffe”. Det är inte lätt att bli gammal…

  2. carina Nensén

    Bra skrivet – igen Gunnel!
    Jag instämmer i dina tankar!
    Jag är snart tillbaka med min Hemtjänstblogg, det lovar jag. Jag har bara ett ”litet” problem: min inloggningsadress och lösenord har kommit bort i flytten!!Hrm hrm, man vet ju knappt var man har sina saker, suck. Har väntat på svar från Vk, med det verkar dröja…men det ska nog gå att fixa på nåt sätt…
    Kram Carina

  3. Isak

    Bästa Gunnel! Du gör det både enkelt och svårt för dig. Du
    skriver att när man inte vid arbetsdagens slut känner att
    man har räckt till. Så ska man i anständighetens namn tac-
    ka för sig. Skulle vi ha en sådan ordning, ja då hade vi
    kroniskt personalbrist inom alla vård-omsorgsarbetsplatser
    Problemet är inte dom dåliga dagarna. Utan när dagarna är
    fulla av problem som man inte har utbildning för, och när
    arbetsgivaren kräver mer än han betalar för. Man kan inte
    prestera 110% varje dag året om. Så länge som samhället
    inte uppvärderar och uppskattar arbete inom vård och om-
    sorg då får vi också acceptera dom problem vi har.

  4. ellen

    Gunnel!
    Det är bra att du skriver om detta.
    Det viktiga är att alla vi som jobbar med människor hela tiden reflektera över hur vi bemöter andra. Hur kan jag utvecklas i mitt arbete, lära mig nya saker av andra, om mig själv!
    Med det förhållningssättet kan du som känner dig trött och sliten i ditt arbete få ny arbetslust. Omge dig med arbetskompisar som har arbetsglädje! Du kan förändra din arbetssitation med små steg i taget! Vården behöver dig!
    Prova något nytt och skriv det här på bloggen så kommer det att hända saker med dig…jag lovar!

    Ellen

  5. Gunnel Forsberg

    Svar till ellen (2009-09-04 03:55)
    Instämmer! Om man tänker på hur påverkad man själv blir av de som finns runt omkring så står det tydligt att man själv påverkar oerhört mycket.

  6. Gunnel Forsberg

    Svar till Isak (2009-09-03 23:51)
    Vi har nog alla nu och då dagar när vi efter arbetsdagens slut känner att vi inte räckt till.DEt är ju oftast i hemmets vrå man kan luta sig tillbaka och lätta sitt hjärta. Poängen jag vill lyfta fram är att man kan träna sig i att vara professionell, och med det menar jag att behålla en professionell attityd under sitt arbetspass, oavsett hur det ser ut. Problem och svårigheter i äldreomsorgen måste dryftas utom hörhåll för dem som bor där. Jag skulle inte vilja sitta i en rullstol och äta frukost med ryggen mot en personalgrupp som vid morgonkaffet pratar om hur hemskt och jobbigt det är – i min närvaro. Det är ju jag som är ”jobbet”

    Det skulle aldrig kunna ske på dagis eller i en skola inför barn. I äldreomsorgen måste det finnas samma tänk. Sådant får man dryfta på arbetsplatsträff, med chefen eller i allafall utom hörhåll.

  7. Gunnel Forsberg

    Svar till Anne-Marie Mäkelä (2009-09-03 20:01)
    Det är inte lätt att bli gammal, jag instämmer med dig. Det jag önskar är att man TROTS snäv bemanning och tidsbrist ska träna sig att underlätta för både sig själv och brukaren genom attitydförändring.

    Utbildning behövs. Kunskap och en bra ledning är jätteviktigt.Det som vi ofta hör att personalen säger är att reflektionstid saknas. Det är viktigt att man regelbundet får prata om ”hur jobbar vi”, vad som är svårt. Dryfta etiska dilemman, lätta på trycket och få bekräftelse så man orkar. I dagens läge hinner man inte prata med varandra om sådant och då är riksen uppenbar att det sker inför öron som inte behöver höra sådant.

  8. Annica Andersson

    Minnen kommer åter från min tid då jag jobbade i köket på ett mindre ålderdomshem i Långsele, Ångermanland, vilket underbart ställe det var. Underbara gamla människor, fantastisk personal, ja det var en ”arbetsplats” man längtade till. Kökspersonal och vårdpersonal var väl sammanflätade, om ni kan förstå hur jag menar, vi arbetade väldigt bra tillsammans och hade en fantastisk kommunikation. Gränserna var inte så tydliga som det är idag då vårdpersonal knappt får gå in i ett kök för att de kan föra med sig för mycket bakterier, vi var ett ”tight” gäng som hade kul tillsammans till de boendes fördel. Vill påtala att vi hade inga magsjuke epidemier eller andra konstiga sjukdomsförlopp trots att köks/vårdpersonalen umgicks på arbetstid. I slutet av min tid i Långsele så blev det beslutat att ålderdomshemmet skulle förvandlas till ett servicehus, med bara serveringskök och striktare regler för hur personalen fick ”springa” emellan. Jag minns hur de gamla tyckte att de hade det så bra, så varför förändra det som fungerar De gjorde även skrivelser till kommunen, men utan resultat. Har varit och hälsat på någon gång efter min flytt och kan säga att det blev inte till det bättre för varken personal eller boende. De boende var mera i sina lägenheter istället för att när de hade ett mindre rum med toa/dusch/pentry söka sig till gemenskapen utanför i korridor eller samlingsrum, de tyckte ochså att de inte behövde så stor lägenhet. Personalen var mera uppdelade och skötte sitt, det underbara samarbetet som en gång fanns var borta. Det här var absolut inte personalens fel eller önskan, utan det fanns inte längre tid till det som tidigare setts som självklart, ett samarbete över ”gränserna”. Gamlingarna saknade ålderdomshemmet som var mera gemytligt och charmigt och tyckte att de var mer ensamma än tidigare.
    Jag håller mina minnen från min tid där väldigt kära och känner mig stolt att ha fått arbeta med en del av Sveriges absolut bästa personal inom ädreomsorgen. Det var bättre förr!

  9. Gunnel Forsberg

    Svar till Annica Andersson (2009-09-05 08:10)
    Håller med dig att man med vemod kan konstatera att vissa saker var bättre förr. Ibland kan det vara svårt att hitta fokus på hur man ska kunna jobba med siktet inställt på framtid med nya attityder.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.