Nya hastighetsgränser

Vi får nya hastighetsgränser t ex 80 och 100 där det varit 90 och 110. Som en ryggmärgsreflex startar förstås Motorgossarnas Riksförbund en kampanj mot även denna trafiksäkerhetsreform. Hellre ett ökat antal döda trafikanter än detta stora övergrepp på de mänskliga rättigheterna som hastighetsgränser är. Eller? Mer beklämd blir man när fartglada kommunalråd, Norrlandsförbundet och näringslivsorganisationer börjar låta som om vi står inför en kollaps för inlandet. Kommuner med miljöprofil får man väl hoppas applåderar dessa nya miljö- och människovänliga hastighetsgränser i stället för att ständigt jaga nya anledningar att gnälla. Faktum är att glesbygdsvägarna är de i särklass farligaste räknat per fordonskilometer. Huvudorsaken är höga farter och bristande respekt för de hastighetsgränser som gäller. Hoppsan som kommunalrådet sa som dånade in i 50-begränsade Skarvsjöby i över 80 km/tim försvarande sig med att han satt och pratade med medpassagerarna. Han ansåg sig vara en trafiksäker bilförare och anser sig väl vara en sådan fortfarande. Så kan man tycka tills man själv eller andra blir en siffra i statistiken. Min far ansåg sig inte behöva flytväst vid nätfiske anförande att han fiskat i 60 år och inte drunknat förr. Mitt svar att ingen som drunknar har drunknat förr föll inte i god jord. Men en säker nätfiskare ansåg han sig vara. Det finns många sätt att vara verklighetsblind.

En kommentar

  1. Marianne Johansson

    Jag tänker att, istället för att ge norrland lite av alla de pengar man satsar på vägnätet i söder, så drar man ner hastigheterna för att öka säkerheten här istället!

Lämna ett svar till Marianne Johansson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.