Södra Lapplands alla flygplatser
Storumanfullmäktiges beslut i höstas att trotsa staten och köra eget på Gunnarn var ett högriskprojekt. Jag och 8 andra röstade nej med hänvisning bl a till att den ekonomiska krisen skulle komma att slå stora hål i vår kommunbudget och att det då helt enkelt inte fanns några pengar att leka med. Efter detta fullmäktige har jag suttit still i båten och bara väntat på att min profetia ska slå in. Jag var redan i höstas helt övertygad om att krisen kommer att slå mycket hårt mot våra obligatoriska verksamheter och att eget flyg på trots mot staten kommer att stå oss dyrt. Jag sticker ut hakan och säger att jag kommer att få rätt. Jag har redan rätt beträffande verkningarna av den ekonomiska krisen.
Det är sedan tragiskt att staten skyfflat hundratals miljoner över Lyckseles och Vilhelminas politikermonument till flygplatser. I Lycksele var man tvungen att bygga flygplatsen ÖSTER om centralorten bland bondgårdar och begravningsplats eftersom en flygplats VÄSTER om centralorten skulle hamnat så nära Gunnarn att till och med den närsynta staten hade upptäckt det orimliga i projektet. Det hade t o m blivit kollissionsrisker vid start och landning. Så barockt är det. 40 minuter tar det till Gunnarn för Lyckseleborna.
I Vilhelmina är flygplatsen så placerad att man måste bygga en helt ny om man vill ta ned större flygplan. En ny hundramiljoncirkus stundar i så fall. Hade en bråkdel av alla dessa hundratals miljoner kronor satsats på en högklassig väg Vilhelmina-Gunnarn hade flygfrågan fått en bra lösning till ett vettigt pris.
Flygplatsnojan bortom all rim och reson har medfört att infrastrukturpengar som kunde ha förbättrat vårt vägnät avsevärt i stället gått till små dödfödda flygplatser. ’Tillgång till flyg’ är ett så förvanskat uttryck i våra kommuner att vi borde enas om den statliga definitionen. Bra tillgång till flyg har man om man når en flygplats inom 2 timmar.
Senaste kommentarerna