Nedläggning av flyget – ett skämt.

Utflyttade storumanbor runt om i Sverige börjar tycka att flygnojan i Storuman skämmer ut kommunen i omvärlden. Att ha eget flyg från Gunnarn är för en del så allvarligt att det är fråga om man vågar sig på att skämta om det. Flyg från Gunnarn är en så allvarlig fråga att behoven i åldringsvård och skola inte nämns överhuvud taget trots att vargatider stundar för dessa sektorer som en följd av mångmiljonrullningen till ett flyg som inte löser något kommunalt problem. Att säga upp personal på flygfältet är naturligtvis tråkigt och tragiskt men att säga upp personal inom vård och skola åstadkommer inte ens en axelryckning. Den personalen är väl till för att offras för flygnojan. Och vad värre är, elever och åldringars behov offras på flygets altare. Eftersom rationella argument inte biter måste det vara något heligt över detta flyg.

Nu görs en stor sak av att flygplatsens avveckling skulle kosta så mycket att vi absolut måste fortsätta resan mot den kommunalekonomiska avgrunden. För en avgrund är det som väntar. Martin Ljungs sketch om hypokondrikern "Viking" är en bra illustration. Han bar omkring en stor sten på scenen och frågade på slutet publiken om de inte undrade över varför han bar omkring på den stora stenen, varpå han själv svarade: "Det är för att jag är så svag att jag inte orkar kasta bort den".

Ingen tvingar kommunen att riva flygplatsen och plantera skog. Det finns många alternativa möjligheter. S k malpåse eller att hyra ut den för andra aktiviteter. Eller sälja den till Vilhelmina och kalla den för "Sagadal". Eller sälja den till Lycksele och därmed rädda friden på kyrkogården i Lycksele.

En annan liknelse. Du är ensam och har fastnat med handen i ett valsverk. Du har två möjligheter. Hugga av handen eller ingenting göra och valsas till döds. Kommunen har samma typ av val. Fortsätta mot  den kommunalekonomiska avgrunden eller hugga av den del som orsakar allt elände, flyget i Gunnarn.

På morgondagens fullmäktige kommer med säkerhet  ledamöterna att utsättas för en kampanj utan like om nödvändigheten av att fortsätta miljonrullningen till flyg för Storumanbor. Och Kramforsbor. Däremot kommer kommunens ledning förmodligen inte att informera om behoven i skola, fritid, kultur och omsorg och hur de ska klaras under 2010 och 2011. Det underskott på minst 11 miljoner flyget orsakat ska tas igen samtidigt som vi har minskade inkomster p g a lågkonjunkturen, ökade behov inom omsorgen och så detta JÄTTEBEHOV för några att tjäna en halv lunchrast till flyg som kommer att kosta mångmiljonbelopp varje år. Hugg in den kommunalekonomiska ekvationen i en sten utanför kommunalhuset.

Eller res ett monument utanför kommunalhuset över de (hittills) förlorade 11 miljonerna.

6 kommentarer

  1. Jonas

    Man kan undra om skatteuttaget är så högt att kommunen har råd med att subventionera flyget eller får andra delar stå tillbaka. Om flyget läggs ner blir det då skattesänkning i kommunen. En lämplig valfråga, flyg eller ej.
    Huvuduppdraget för politikerna är väl att upprätthålla en rimlig nivå på kärnverksamheten.

  2. Erold

    Håkan !
    Varför skulle V-mina och Lycksele behöva köpa vår flygplats ,då enl dina bloggar skulle vara den som borde läggas ner först?
    Borde man inte försöka vara mer positiv att utveckla detta ,då vi nu har denna ”tillgång”
    Eller skall vi fortsätta berätta ”varför tog dessa politiker såna knäppa beslut”,liksom det var inom vår kommun angående Vattenkraftutbyggnaden av Umeälven och Lasarettet osv.
    Och en flygplatsfråga:
    Bör vi ha nån flygplats kvar i denna kommun enl dig Håkan,om inga pengar skall skjutas till i flyget?
    Och är du konsekvent i ditt tänk,och vilken flygplats vill du skall vara kvar i inlandet då du hänvisar till att bara en borde finnas?
    Kan du ta ställning Håkan?

  3. Håkan Rombe

    Svar 1. Kommunen har inte råd med flyget med dagens skattesats. Kommunen kommer inte ens att kunna upprätthålla nuvarande kvalitet i skola och omsorg tack vare det jättehål på 11 miljoner som slängts ut år 2009 på att vinna en halv lunchrast till närmaste flyg. Inte ens om flyget i Gunnarn läggs ned från årsskiftet. Fortsätter de flygfrälsta att dominera i partiernas toppar och partipiskorna tas fram i morgondagens fullmäktige blir det mycket stora personalneddragningar inom skola och omsorg de närmaste åren. Dessa politiker sviker sitt huvuduppdrag å det grövsta. Om uppsägningar och personalminskningar inom skola och omsorg talas det tyst. Det är i sanningens namn knäpp tyst.

    Svar2. Eftersom kommunen går med 2 miljoner i underskott förutom flyget i Gunnarn och med 13 miljoner i underskott inklusive flyget så är en skattesänkning utesluten så länge vi också har den ekonomiska krisen. De 11 miljonerna togs ur likvida medel d v s lånade pengar. Dessa lånade pengar ska tjänas in under de närmaste åren genom försämrad skola, ungdomsverksamhet och omsorg. Det är lika säkert som amen i kyrkan!
    Fortsätter man i en här takten att rasera kommunens ekonomi får väl staten tillsätta en förmyndare över kommunen.

  4. Håkan Rombe

    Frågan Erold är för mig inte om jag är positiv eller inte till fortsatt flyg. Frågan är om kommunen har råd. Och kommunen har definitivt inte råd. Från att staten via Rikstrafiken betalade flygtrafiken t o m 2008 har vi nu ett läge där 7-8 miljoner varje år ska tas från andra sektorer i kommunen för att finansiera fortsatt flyg. Fortsatt flyg motsvarar att vi bygger ett nytt äldreboende i Sibyllagårdens storlek och anställer 25 st vårdpersonal. Eftersom vi inte har mer pengar än som finns innebär de 7-8 miljonerna ”vinsten” att flygresenärerna tjänar en halv lunchrast till närmaste flyg. Eftersom det är en ny utgift måste motsvarande summa sparas in i andra verksamheter. Och eftersom vi har en ekonomisk kris och kommunen ska spara in årets underskott 13 milj (11 milj till flyg och 2 milj till annat) torde neddragningarna inom skola, omsorg, ungdomsverksamhet, fritid och kultur mm behöva uppgå till i storleksordningen 15-20 milj de närmaste 2 åren. Per år! Vi ska ju ligga på ett genomsnittligt överskott på några miljoner också.

    Vad jag menar med en flygplats är en av de nuvarande tre, V-mina, Lycksele, Gunnarn. Hemavan står på egna ben än så länge. Alltså totalt 2 st i södra Lappland. Mer behövs inte för att ha bra tillgång till flyg, d v s att nå en flygplats inom 1½ timme. Staten sätter gränsen till 2 timmar.
    Jag har alltid sagt att Gunnarn ligger i den geografiska mitten och är färdiginvesterad, störst och bäst men det är staten som äger den frågan.
    Kostnaden för flyg 7-8 miljoner är flygbolagets egen uppgift. När högst 4 miljoner i förlust 2009 blev en förlust på 11 miljoner befarar jag att förlusten 7-8 miljoner per år 2010 och 2011 är överoptimistisk. Trovärdigheten har fått sig en knäck.

    En fråga som ej besvarats av kommunledning och kommunstyrelse är var alla miljonerna ska sparas in och hur många uppsägningar av personal som måste ske i välfärdens kärna. Gå omkring och vara positiv kostar ingenting och då menar jag inte speciellt dig Erold utan flygresekomplexet i kommunen.

  5. Hans Guderian

    Håkan, jag har säker källa på att man även i minst
    tre av grannkomunerna sitter på hög nivå och skakar på
    huvudena och undrar vad som försegår.
    Röstar man i kväll igenom fortsat flyg(ngt som grannkommunerna ej ens skulle drömma om att göra på bekostnad av egen ruin) kommer nog samtliga
    omkringliggande kommuner för lång framtid exkludera Storuman i eventuella kommunala och regionala sammarbeten pga av upplevd bristande ekonomisk kompetens.
    Det är kraftigt på gränsen redan nu enl vissa.
    Storuman håller på att tappa all goodwill man någonsin haft.
    Jag är fullt och fast övertygad om att det jag hört är sant, då jag rör mig en del i dessa koridorer.
    Och nu är företagarna uppe i det blå, säger att man kan flyga för endast 5 miljoner per år utan att ha någon somhelst täckning för det, inga faktaunderlag, ingenting förutom vackra affärsplattityder
    Vem ska stå för förlustgarantierna? Kommunen förstås, tro inget annat…
    Storuman håller inte bara på att utarma sig, man skämmer även ut sig på det sätt man prioriterar, snart hakar riksmedia på också, sant som det är sagt.
    Jag känner mig beklämd, verkligen beklämd.
    Börjar kännas olustigt att leva i en sådan kommun faktiskt.
    Håkan, se till att det går rätta vägen i kväll, jag åker gärna flygbuss till Lycksele om kommunens kärnverksamhet får behållas med god kvalite´ framför alternativet egen flygplats!
    Mvh Hans

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.