Förnuftet segrade

Efter en lång fullmäktigedag känns det skönt att få motionera fingrarna på tangentbordet. Kommunens ekonomi visade sig idag vara mer illa ute än jag någonsin befarat.  År 2009 års förlust lär bli omkring 13 miljoner. Denna förlust ska enligt balanskraven tas igen år 2010 – 2012. Det blir en ryggsäck på -4,3 miljoner per år. Kommunens inkomster framöver, skatter, statsbidrag och avgifter, ökar inte varför löneökningarna varje år måste sparas in. Med en årlig löneökning och kostnadsökning på 2 %  blir det – 7 miljoner ytterligare som ska sparas in per år. Eftersom t ex omsorgsnämndens kostnadsram för 2010 mera är en önskedröm än realiteter och andra delar i budgeten, t ex kostnader för att avveckla flyget inte finns budgeterade torde det bli ett underskott i 2010 års budget på säg -5 miljoner. Dessa miljoner ska enligt balanskravet tas igen åren 2011 – 2013 med snitt 1,7 miljoner per år. Nu är vi uppe i ett sparkrav för 2010 på  11,3 miljoner miljoner.  Dividera miljonerna med  0,33 så har du antalet heltidsanställda det är fråga om.

Den beslutade utbyggnaden av demensvården som skjutits fram till en oviss framtid av majoriteten i fullmäktige kommer när den är på plats om X antal år att ställa krav på mera pengar. Sparkravet för kommunen år 2011 blir med samma läge 13 miljoner kr. Läggs dessa nu nämnda sparkrav ut med osthyvelsprincipen kommer det att bli storslakt på verksamheterna i t ex äldreomsorgen. Skolan lär inte komma undan helsinnad heller trots att skolan har ännu ej uttömda möjligheter att strukturrationalisera. Demensutbyggnaden röstades bort av en liten majoritet på dagens sammanträde trots att det var en struntsumma jämfört med vad flyget skulle ha kostat och då ansågs det ju finnas pengar  Konsekvenser av detta beslut kommer inte att låta vänta på sig eftersom läget är akut.

 Det är för mig helt obegripligt hur 15 ledamöter i fullmäktige trots kännedom om det ekonomiska läget kunde tänka sig att satsa ytterligare 22 miljoner kronor på eget flyg för 2010 och något drygt  halvår in på 2011. Plussa på dessa miljoner i ovanstående siffror. Jag är inte bara häpen, jag är näst intill förstummad över bristen på ekonomiskt sinnelag och ansvarsfullhet. Kommunen har tyvärr under detta år varit en lekstuga i flygbranschen som kostat skattebetalarna 11 onödiga miljoner och det lär bli några miljoner till framöver.  Kommunfullmäktige är ansvarigt för att den ekonomiska härdsmälta som väntar blir sju resor värre än den behövt bli. Det började med beslutet i oktober 2008 och sedan har följetongen fortsatt. Finanskrisen och dess verkningar är en av orsakerna till eländet men finanskrisen har nonchalerats från hösten 2008 fram till dessa dagar. Läser folk inte tidningar?

Enligt tidigare löften ska jag framöver presentera röstsiffrorna med namn och partitillhörighet från dagens huvudfrågor i fullmäktige. Styrelsen för flygbolaget hoppade av vilket är beklagligt men kanske förståeligt. Styrelsen ska ingen skugga falla över, de har utifrån förutsättningarna jobbat hängivet, skickligt och bra. Det problem vi inte kunde komma runt är den kommunala ekonomin. Kommunlistan hoppade av styrande alliansen. De kunde inte förstå hur folk kunde vara otrogna när de själva inte ens orkade vara trogna…… Sitter nu alla still i båten lär väl inga större saker hända. Det brukar ju gå att regera med hoppande majoriteter. Framtiden är alltid osäker, man kan få en tallgren i huvet utanför Luspengymnasiet eller ännu värre på sin promenad.

12 kommentarer

  1. PS

    Tack än en gång för att du har agerat galjonsfigur i den här ”heta” frågan som nu kanske äntligen har fått ett slut. Det är skrämmande siffror som föranlett kommunens beslut men äntligen syns dom lite tydligare. 22500000:-? För dom pengarna kan man göra mycket vettigt i en kommunal organisation. Om nu företagarna i Storuman velat ha en sån service 30 minuter närmare än nästa alternativ så kunde dom ju gått in o satsat pengar i aktiekapital i flygplatsen. Men jag tror inte dom har varit beredd att bita i det sura, läckande äpplet det inneburit.

  2. Erold

    Håkan:
    Fortsätt häckla oss,men nu är det dags för dig,Lena,B-G å Marianne att ta ert ansvar att ta på er avvecklingströjan i flygplatsstyrelsen och bevisa att detta inte leder till en än sämre ekonomisk sits för kommunen.
    Vi KL are har ett motto ,och det är att ingångna avtal håller man.
    Vårat avtal med S och Kd var att flyget skulle vara kvar tills regionen kom till,och VI står fast med vad vi lovar.
    Att du även tackade nej till en fortsatt drift av Gunnarn om det kom andra finansiärer och betalade kalaset pekar bara på din bakåtsträvande attityd,men nu har du chansen att ta ditt ansvar !

  3. KRH

    Tror mig förstå våndan innan ni fattade detta nedläggningsbeslut.
    Strongt att det finns politiker i Storuman som även tar ansvar för ekonomin. Det känns inte passande att gratulera
    men vill ändå skicka en eloge för ert ansvarstagande.

    I Lycksele har man inte ens börjat med att göra nödvändiga omprioriteringar. Underfinansierade önskelistor/budgetar de sista tre åren har tyvärr undergrävt den kommunala ekonomin på ett beklagligt sätt. Fantasier och ”prioriteringsprocesser” har fått ersätta ansvarstagande och realism i budgetarbetet. Resultaträkningarna och soliditeten är bevisen.

  4. PS

    Fick inte plats med det i förra inlägget men tyvärr så drabbar det här beslutet dom anställda vid flygplatsen och det är verkligen att beklaga. Och det är svårt att väga arbetstillfällen mot varandra för förmodligen skulle en vidare drift innebära kraftiga nerdragningar inom andra kommunala verksamheter för att kompensera det hela, vilket också hade varit synnerligen beklagansvärt.

  5. Jimmy Lindberg

    Om du läser min blogg har jag svaret på gåtan. Vi kommer att bli tvingade att börja skjuta av pensionärerna och personer på äldreboenden. Håkan du får börja arbeta igen =). Inte ens om alla flygplatsanställda arbetade gratis skulle den där flygplatsen gå plus. Intäkter på 6,3 milj är procentuellt lika med statsbidraget till verksamheten! Det reser för få. Lägg därtill kommunens bidrag som är 300% större än driftsintäkterna. Ingen annan del inom koncernen får kommunala subsidier på detta viset, ansvarslöst och löjeväckande att vi representeras av amatörer.

  6. Jimmy Lindberg

    ”Den operatör som Rikstrafiken har avtal med måste givetvis räkna med kommersiell konkurrens från Storuman, men operatören hade inte anledning att räkna med konkurrens subventionerad med allmänna medel. Sådan konkurrerande trafik innebär att Rikstrafikens avtal inte ger de intäkter som operatören haft anledning att anta när avtalet med Rikstrafiken skrevs.” Att Storuman kommun gått in och stött sin flygplats när statliga subventioner dragits in var mycket oväntat enligt myndigheten. Kanske hjärta gick före hjärna. Detta visste vi alla skulle hända, ingen kommun har råd med detta i längden.

  7. Gunnar Andersson

    Erold,varför ger du hela äran till Håkan ,B-g, Lena och Marianne?Dina egna inlägg har ju verkligen också bidragit till att majoriteten slutligen insett det befängda med miljonrullningen till Gunnarn.Det glädjer mig även att du som sann norrlänning tar Ronny Eriksson på orden och inser att ”det är aldrig försent att ge upp”

  8. Håkan Rombe

    Många klagar på att det inte finns någon återväxt när det gäller politiskt intresserade ungdomar. Jag är djupt imponerad av den unge Jimmy Lindberg, granne och släkt från Långsjöby men studerande i Umeå. Knivskarpt intellekt och bra analysförmåga. Jag brukar inte gärna betygsätta enskilda personer på bloggen men när det är så positivt gör jag ett undantag. Nog kan vi hoppas på framtiden! Vistelsen i Umeå ger nog ett bra perspektiv på händelserna i Storuman. Måste larma rekryterarna i Folkpartiet innan något annat parti uppvaktar Jimmy.

  9. Marianne Johansson

    tack Erold för förtroendet att nu få sitta i flygplatsstyrelsen och avveckla! Det är smickrande, men jag anser mig nog ha tagit mitt ansvar i denna fråga, jag undrar bara när ditt bidrag kommer?

  10. Piff och Puff Tallegren

    Men Jimmy.
    Är det inte så att det är rikstrafiken som upphandlar på Lycksele? Det betyder väl att intäkterna till nextjet är oberoende av flygvolymen, eller hur?
    Risktrafikens pengar är offentliga så situationen är snarare att rikstrafiken konkurrerar med kommunen med statliga pengar mot kommunala pengar.

    Det rimliga beskrivningen är egentligen att regeringen använder statliga pengar för att konkurrera ut ett kommunalt bolag.

    Får uppfattningen att Jimmy tror att nextjet tar någon form av affärsrisk i sitt affärsupplägg med rikstrafiken.

    Kan ha fel men tror inte det.

  11. Håkan Rombe

    Det råder oklarheter om en attsats i beslutet om nedläggning som Tomas Mörtsell föreslog. Det var fråga om flygbolaget skulle fortsätta att hitta finansiering till fortsatt flyg. Jag frågade presidiet om det även innefattade intern d v s kommunal finansiering och fick svaret ”ja”. Eftersom jag befarade en följetong med försäljningar av skogsfastigheter och annat till förbrukning 1,3 miljoner per månad i fortsatt flyg röstade jag nej. Jag är mycket positiv till extern finansiering, t ex företagarna i Storuman, Rikstrafiken etc etc. Kommer någon utifrån och slantar upp röstar jag jaa!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.