Dödar vägsalt?

Debattartikeln i gårdagens V-K har svårt att övertyga mig om att "vägsaltet är en katastrof på alla sätt" eller "effekten på trafiksäkerheten är negativ på alla sätt" m fl svepande påståenden utan minsta bevis.

Jag är själv mycket negativ till vägsaltning ur rent egoistisk synpunkt. Salt är pest för mig och min bil. Jag behöver inte saltad väg för att ta mig fram. Jag har kört minst 150 000 mil företrädesvis i Lappland på osaltade vägar utan att orsaka en enda trafikolycka. Men ska jag folkomrösta om saltets vara eller inte vara struntar jag i mina privata önskningar och förhåller mig i stället till de forskningsresultat som finns om saltets verkan på trafiksäkerheten. Även om jag själv är "världens säkraste bilförare" kan man ju bli påkörd av någon idiot.

I debattartikeln som är undertecknad Saltupproret Sven-Olof Andersson finns inte minsta belägg för de påståenden som förs fram. Om de forskningsresultat som Transportstyrelsen bygger sina ställningstaganden påstås vara fel måste man kunna kräva en motsvarande vetenskapligt grundad  kritik. Vilka metodfel etc.  vidlåter forskningen? Det vore även bra om Transportstyrelsen kunde offentliggöra grunderna för sina ställningstaganden.

Annars får vi en debatt på samma erbarmligt låga nivå som Aftonbladets motorredaktödr Collin står för i sin tidning. Collin gillar inte fartkameror, hastighetsbegränsningar och 3-fältsvägar och för en evig kampanj mot dessa företeelser utan att ha förmågan att ta till sig forskningsresultat som bevisar att företeelserna faktiskt sparar många liv. Här har tydligen grundskolan misslyckats.

Alltså fram med de vetenskapliga forskningsresultat som styrker att saltet gör trafiken farligare än om man inte saltade.

Etiketter: , , , ,

4 kommentarer

  1. Vilhelminabo

    Jag är emot vägsaltet. Vansinnigt livsfarligt när vindrutan blir igenkletad. Hellre fri sikt och halka som det alltid är mer eller mindre på vintern. Tycker f ö Collin har en poäng i sina åsikter. Åsså bara en anmärkning: Det heter väl numera ”Transportstyrelsen” istället för ”Vägverket”?

  2. Sven-Olof Andersson

    Hej Håkan.
    Jag är glad för din inställning till vägsaltningen, men dessvärre konstaterar jag att du är lika vilseförd av Trafikverket som de flesta andra trafikanter.
    Med tanke på saltningens alla negativa effekter på väglag, siktmöjligheter, och bristfälliga egenskaper när temperaturen sjunker är det inte speciellt svårt att inse att många olyckor har sin orsak i saltningen.
    Genom att börja salta skapar Trafikverkets entreprenörer underlag för en fortsatt saltning, men när temperaturen sjunker under – 6 grader, då upphör all halkbekämpning ! Är detta verkligen trafiksäkerhet ?
    Jag konstaterar vidare att du kritiserar mig för att komma med svepande påståenden utan att kunna belägga dem. Detsamma gäller Trafikverket, som inte presenterar statistik över förhållanden vid de olyckor som inträffar, som tex. väglag, däcksutrustning, etc.
    Ej heller har de kunnat presentera några tillförlitliga uppgifter, som ger fog för de påhittade siffror, 60 fler dödade, som de anger för att motivera fortsatt saltning. Lite mer än gissningar borde man kunna kräva av en myndighet.
    Den absolut bästa metoden, när det gäller vinterväghållning är lika enkel som självklar. Effektivisera plogningen, så sköter trafiken resten! Dagens plogningskriterier är felaktiga. I stället för plogning/hyvling saltas vägen och resultatet blir – moddiga, blöta vägbanor och usla siktförhållanden.

    Salt används, inte på grund av att det är en säker metod, utan för att det är billigt! På hösten uppmanas vi till försiktighet på våt asfalt och i mörker. Under vintern den mörkaste årstiden, påstår Trafikverket att salt, som skapar samma förhållanden utgör den högsta graden av säkerhet! Är inte detta märkligt ?

    Till sist, eftersom du tycks vara så säker på att Trafikverkets uppgifter finns dokumenterade, så kanske du vill vara så bussig och presentera dem !

  3. Håkan Rombe

    Svar till Sven-Olof Andersson (2011-03-29 19:43)
    Eftersom ett statligt verk påstår att de agerar på vetenskaplig grund måste jag tro på det. Jag tror inte att de tar risken att bli avslöjade med lögn. Men det är illa att Trafikverket inte är mer öppet med sina källor. Har de ingen budget för information. Eftersom jag har turen att bo där jag bor är salt på vägarna inget problem för mig. Salt använder jag till maten.

  4. Bengt Jonasson

    Vägsaltning är det civiliserade samhällets grövsta brott mot mänskligheten. Saltningen är ett uppsåt att förändra naturliga förutsättningar, som kan bedömas med förnuftet, till onaturliga. Det leder till hasard på vägarna. Trafikanterna förhindras dels att lära sig att köra i halt väglag dels att lära sig att förstå och anpassa sig till underlaget. Dessutom blir trafikanterna lurade och vilseledda att tro att det inte är halt, men så smäller det ändå, som t.ex. 75-bilskrock på Tranarpsbron och en mördad.
    Saltningen leder inte sällan till ett halare underlag med vägsalt än utan. Så inträffade t.ex. I Rasbo, där salt ihop med snö ledde till slaskplaning, två förstörda bussar, ett antal skadade passagerare men värst av allt sex mördade, med Ingemar Skogö som vållande.
    Vid sänkt temperatur inträffar den halka som normalt annars inträffar nära noll grader.
    Jag har personligen upplevt båda fenomenen vid tillbud då jag varit nära att åka av vägen. Tack vare bakhjulsdrift och min skicklighet klarade jag mig kvar på vägen.
    Jag har studerat och kritiserat vägsaltningen sedan januari 1970. Jag tvivlar på att någon annan i universum begriper det här bättre än jag
    Med vänlig hälsning,
    Bengt Jonasson
    Civilingenjör utan gränser

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.