Juholt slår kraftfullt slag i luften

Håkan Juholt kräver att regeringen agerar kraftfullt i krisen för Saab. Vad han tycker att regeringen ska göra rent konkret får vi inte veta. Efter fiaskot med Libyen-flyget är han lite försiktigare men man kan ana att det är fråga om att staten bör bli tillverkare av stora och motorstinna personbilar som inte efterfrågas av tillräckligt många på marknaden. Det är det som blir följden om regeringen ska "rädda" Saab. Och det var väl det som s-partiet var inne på för något år sedan när Mona Sahlin var partiledare. Är det detta Juholt och S vill måste man tala ur mustaschen.

Gud bevare oss för politiska ledare som tillverkare av bilar, motorcyklar, kylskåp, kameror eller som distributörer av bananer.

Etiketter: , ,

12 kommentarer

  1. Aroon

    Saab är finito. Åtminstone i dess nuvarande form. Givetvis berör det många, men det gjorde varvskrisen också som man pumpade in massor med kapital i, innan den till slut gick i graven. Kommunalrådet (S) i Trollhättan försöker på alla vis behålla bilfabriken. Viljan hos Trollhätteborna för fortsatt drift är inget fel på. Men är man medvetna hur illa det egentligen är? Det sista som lämnar en är hoppet sägs det ju och det är väl det enda som finns kvar.
    Man skulle helt enkelt inte sålt det till amerikanarna. Det var illa redan då och nu är det nog stopp. Lite grymt undrar man ju också när vi tappar jobb häruppe hånskrattas det. Är det så farligt om Saab läggs ner? I den regionen borde det väl finnas jobb inom några mils radie. Jag vet inte. Det var bara en spontan reflektion.

  2. Håkan Rombe

    Svar till Aroon (2011-06-24 21:54)
    Håller med. Vi som upplevde varvskrisen och läste tidningarna inser vilka oerhörda kostnader det blir för en stat som håller dödsdömda företag under armarna av förmenta sysselsättningsskäl. De som inte upplevde varvskrisen och andra kriser och inte heller läst ekonomisk historia har all anledning att göra det innan man ger hurtfriska tillrop till regeringen att ta över ansvaret från aktieägarna.

  3. B-G. Burman

    Saab i Trollhättan och flyg på Gunnarn spelar kanske i samma division, lägg märke till att jag skrev ”flyg på Gunnarn”.
    Går det att hitta annan fungerande verksamhet i Gunnarn utan kommunala skattepengar är det glädjande. Konstigt att kamrat Rombe inte nämner denna jämförelse.

  4. Aroon

    Ämnet är ju ganska intresseant och går kanske jämföra med Grekland och dess ekonomi. Det bästa kanske där också köra det totalt i botten och börja om på ny kula. De flesta experter anser liksom med Saab, det vore bättre med en konkurs.
    Så lite bilhistoria av egen erfarenhet. Jag minns i min ungdom när farsan och många andra skaffade bil var det mest Ford (Popular, Anglia etc. Austin var även på tapeten hos vissa). Engelsmännen hade ju det besvärliga plusjordade ”Lucas” elsystemet som hade för vana att krångla. Idag finns det ju inte längre. Boch skulle det vara. Folkvagnen var ju funktionsduglig och bra, men ack så dålig värme i den luftkylda motorn. Fordarna var ju rena skiten ända tills man började köra Volvo. Anpassade för svenska förhållande och hängde ihop trots att det kunde saknas någon del här och där. Fixades dessutom i nån lagård ute på vischan. Saaben blev ju mäkta populär, här hemma i alla fall, med sin framhjulsdrift där den var i den närmaste oslagbar ta sig fram samt med den fina väghållningen om man inte jämförde med flagskepp som Citroen förståss. Det var ju lite av en succé V-4:n och 99:orna när de kom ut. Det var då, nu är konkurrensen benhård och Saab har tyvärr inget speciellt erbjuda idag som slår konkurenterna. Saaben platsar inte bland de billigaste, inte heller kan man konkurera med BMW eller Audi som man hoppats på. Det är ju ändå fantastiskt att så litet land som Sverige har (haft?) två bilindustrier och en flyplanstillverkare som hållit sig väl framme genom åren och i konkurrens med världen i övrigt. Visst vore det synd lägga ner Saabfabriken, men det är nog inte känslorna som nu avgör Saabs framtid. Allting har en början och ett slut. Vi får hoppas det bästa på slutet när eller om det blir. Än är säkert inte sista ordet sagt.

  5. Håkan Rombe

    Svar till B-G. Burman (2011-06-25 00:39)
    Kamrat Burman! Jag tänkte bara på stolliga affärer på nationell nivå. När det gäller stolliga affärer på kommunal nivå torde de bortblåsta dryga 20 miljonerna på att leka flygbolag i Gunnarn försvara en plats i framtida böcker i ekonomisk historia. För en stad av Stockholms storlek motsvarar Storumans jättefadäs 3,5 miljarder. Dags kanske att ta ned de nu obehövliga och desinformativa flygskyltarna efter vägarna?

  6. Håkan Rombe

    Svar till Aroon (2011-06-25 07:22)
    De flesta framgångsrika biltillverkarna har satsat på bränslesnåla mindre bilar i god tid. Saab har tydligen ingen sådan modern bil ens på ritbordet. Racerbils-Muller är naturligtvis upphetsad över de potenta Saab-bilarna som han gärna ser ännu mera hästkrafter i. Saabs SUV som presenterades i USA drar visst 1,4 liter per mil. För min egen japanska SUV räcker 1,4 liter till 2 mil och 3 kilometer. Det är inte gångbart på en marknad att leva i drömmarnas värld.

  7. Aroon

    Jag tror rätt å slätt om man går tillräckligt länge i ett par gamla byxor tror man det finns inget annat. Det finns väl knappt något bilmärke som varit behäftat med så många fel som nyare Saab. Småkrångel och skitfel samt om det är som tidigare, en urusel vxl-låda. Startnyckeln mellan sätena och instrumentpanel som liknar något taget från ett flygplan. Lite udda lösningar som inte är smarta utan ställer mest till problem. Bästa stället för en modern Saab är på verkstan. Nä, huva så krånglig bil. Det finns ju ingen anledning köpa en Saabbil som kostar samma som exempelvis en japan som sällan krånglar och har lösningar som funkar ypperligt som bara japaner eller nu kineser kommer att saluföra. Jag tycker man ska ta åt sig kritiken istället för att skylla den dåliga försäljningen på media och nyhetsrapportering. Tänk om vi skulle ha produkter i omlopp som inte går att använda, men som någon finansiär ändå står och betalar för?
    Dags att fila hjärnhalvorna nere i Trollhättan och komma på nåt som slår. Facket kan inte göra mycket åt deras dåliga bilförsäljning. Peter Mullers trovärdighet är nu troligen förbrukad. Men på sätt å vis, en indragen månadslön eller två kanske är värt priset om man vill få fabriken rulla igen?
    Jag vet faktiskt inte hur en vanlig Saab ser ut idag, det är länge sedan jag skippade det märket.

  8. Aroon

    Samtidigt kunde man ju önska att banksektorn blivit behandlad på samma vis. Där anses det helt naturligt pumpa in miljarder på skattebetalrnas bekostnad. Samtidigt som miljonbonusar utbetalas. Det är mycket som är skevt i samhället som man inte begriper. Visserligen rår vi ju själva för att ser ut som det gör eller fungerar. Om vi (gemene svensk med undantag) skulle ge fasen skuldsätta oss när räntorna är låga och vi vore mindre på konsumera då kanske konkurrensen mellan bankerna skulle bli hårdare och endast de livskraftigaste och nödvändiga skulle bli kvar. Tänk om finansvärlden skulle låta allting flyta. Låta marknaden styra och den som trillar av pinnen är borta. Det här kommer ju hänga i som en efterbörd som alltid hänger kvar. Nä kör allt i stöpet. Då blir miljardärens pengar värdelösa och denne får börja tigga som alla andra. Till syvene och sist är vi alla av kött och blod eller samma skrot och korn. Man ser ju bara om jag kommer gående i en arbetsoveroll, smutsig och skitig hur folk ser på en. Kommer jag däremot uppklädd ser folk upp till dig även om det är det enda jag äger. Många luras på det sättet bara att uppträda vårdat och respektabelt. Många gamla är vana sedan barnsben att se upp till ”fint folk” och går därför på såna finter. Även vi ”vanliga” lider av detta syndromet.

  9. Håkan Rombe

    Svar till Aroon (2011-06-25 16:51)
    Populism är väl rätta ordet för det Juholt och socialdemokraterna håller på med. Jag misstänker att om S hade varit i regeringsställning hade de agerat på samma sätt som alliansen. Med bankerna förhåller det ju sig så att om penningmarknaden kollapsar blir det en ekonomisk härdsmälta för oss alla. Hur illa man än tycker om finansvalparna måste staten – EU- Världsbanken m fl se till att penningmarknaden fortsätter fungera vid kriser. Att tillverkare av diverse prylar går i konkurs påverkar inte den totala ekonomin på samma sätt. I USA är man betydligt tuffare än oss i Europa när det gäller att låta banker gå i konkurs men även för USA finns en gräns och det är när penningmarknaden som helhet hotar kollapsa.

  10. Aroon

    I sammanhanget bör tilläggas att både Frankrike och speciellt Tyskland gick staten in med enorma summor till sin bilindustri under den senaste s k ”krisen”. USA gjorde detsamma. I samma veva offrade man då Saab. Så lite orättvisst kan man tycka Saab blivit behandlade. Fransmännen har tidigare gått in och räddat bl a Renault. Vilda strejker (som är vanligt hos fransmännen) har som oftast framtingat detta. Vi kan väl också säga att Sverige hade fördel av efterkrigstidens sargade Europa och delar av världen i övrigt. Erik Carlsson ”på taket” gjorde Trollhättan och Saab världskänd. Det var då det.

  11. Aroon

    För att snacka lite politik vill jag inte påstå sossarna lyckats särskilt väl under det halva sekel man suttit vid regeringsmakten. Det var väl som med pojken med guldbyxorna. Att regera under efterkrigstiden var samma som ha ett dukat bord hela tiden. Produktionen gick på högvarv och arbetarna upplevde de hade bra. Facket förhandlade med arbetsgivarna och i slutändan både förslavades arbetarna samt med löner som kunde varit betydligt bättre. Spiken i kistan för en som varit förslavad 2/3 av livet var när pensionsuppgörelsen gick i lås. Pensionspengarna och olika pensionsfonder som var garanterade arbetarna en skälig och bra pension lades ut på börsen. Det blev ju inte bättre när den här regeringen tillträdde vad gäller orättvisorna i samhället, det har förstärkts. Saabkrisen m m hade ju hänt i vilket fall så den anser jag politisk obunden.

  12. Aroon

    Lite i efterhand kan jag inte låta bli tycka lite synd om Saab. Tänk om en modell som V4:n hade fått leva vidare och blivit modifierad med all den fina teknik som nu finns att tillgå. Den skulle legat precis rätt i tiden. En relativt liten bil för 2 eller 3 pers (max4). En miljöbil och varför inte då en hybrid. El,gas eller fast bränsle som avlöser varandra. Själv gillade jag V4:n skarpt. Jag tyckte bättre om den än 99:a. Problemet var att V4:n hade dåliga utrymmen. Men det hade gått fixa relativt lätt med en lite ”bulligare” kaross men byggd på i princip samma ”platta”. Ljusare med lite mera ”glasad” kaross. Istället satsade man på större och dyrare bilar vilket blev Saabs fall. Tänket var ju lite annorlunda då. Hellre minska ner fabriken med mindre anställda och satsa på nåt dylikt, det tror jag på.
    Sedan vill jag ha sagt också det borde skapas en ny myndighet (slopa gärna någon annan) som lyder under ett statsråd. Posten som statsråd skulle heta ”inovationsminister” eller nåt i stil med det och bara ägna sig åt människor och individer med bra ideer som ligger i tiden. Vi har faktiskt ganska bra trditioner vad gäller uppfinningar och kända uppfinnare. Spinn vidare på det.

Lämna ett svar till Håkan Rombe Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.