Bilar orsakar motorcykelolyckor

Denna slutsats dras av en undersökning utförd av ett försäkringsbolag. Undersökningen är mycket långt ifrån att vara vetenskaplig när man icke beaktar en mycket bidragande orsak till olyckor nämligen hastigheten. Slutsatserna man drar kan alltså vara helt uppåt vägarna och det är obegripligt att man drar långtgående slutsatser när en grundläggande faktor för att göra en vederhäftig analys saknas.

Varför beaktas då inte fordonens hastighet när försäkringsbolag avgör ansvaret för trafikolyckor? Svaret är enkelt. Man vet inte inblandade fordons hastighet eftersom personbilar och motorcyklar är befriade från krav att ha färdskrivare trots att sådana med dagens teknik skulle kosta en spottstyver.  Försäkringsbolagen bortser helt från vittnesmål som har med hastigheten att göra. Säger ett vittne t ex att "han körde minst 150 på en 50-sträcka" så nonchaleras ett sådant vittnesmål helt om företrädesrätt gällde i korsningen. Den som bröt mot företrädesrätten får 100 % av skulden till olyckan. Ett enkelt men korkat sätt att avgöra skuld till en olycka.

Det är alltså säkrast att alltid vara beredd på att en mc eller bil kan komma farande i 200 knyck från vilket håll som helst, även över backkrön.  Blir du påkörd av en sådan "trafikant" lär du bli nagelfaren. Hade du företrädesrätt? Signalerade du med blinkers i tid? Gjorde du minsta miss i något enda avseende får du 100 % av skulden medan fartdåren går fri. Om han sedan var i skick att uppleva glädjen över "segern".

Varför krävs inte färdskrivare på alla bilar och mc? Det skulle ge möjligheter att utreda de verkliga orsakerna till trafikolyckor.

 

Etiketter: ,

10 kommentarer

  1. Aroon

    Vad jag kan förstå är det större risk en bilförare inte upptäcker 2-hjuliga fordon. Motorcyklar, mopeder o s v. Jag är numera inget motorcykelfreek (har aldrig varit heller), men jag kan förstå det finns en viss tjusning ha en räjäl motor mellan benen och känna vinddraget. Det finns säkert MC-åkare som kör både lugnt och ansvarsfullt, men då finns det ju raka motsatsen som sätter livet på spel. Jag tror ingen som varit med om ligga på sjukan i det närmaste söndertrasad efter en vådlig färd med en MC tycker det är speciellt kul. På det hela taget är det klart farligare köra MC än bil. Det är ju de höga farter man snabbt kommer upp i och då tappar kontrollen. Det är ju som att tända på en raket utan kontroll. Färdskrivare? Nja, jag vet inte. Jag tycker var och en borde ha förstånd hålla h-begränsningarna och köra defensivt. Det är faktiskt hastigheten som dödar och oftast vid olyckor har föraren haft bristande uppmärksamhet och/eller kört för fort. Nä, motorcykel inget för mig.

  2. Anders

    Visst förekommer det att motorcyklister kör för fort, men jag har råkat ut för att bilister varit nära att köra på mig flera ggr trots låg eller ingen fart. En gång stog jag vid stopplinjen i en T-korsning och väntade på en bil som kom från höger. Trots god sikt i korsningen var jag tvungen att backa motorcykeln en bit för att bilen inte skulle köra på motorcykeln när den genade genom mitt körfält. En annan gång höll jag laglig hastighet inne i en stad när en bilist plötsligt svängde ut framför mig och jag fick bromsa det som gick för att inte åka in i sidan på bilen.

    Bara för att några motorcyklister kör som galningar kan man inte dra hela motorcykelkollektivet över samma kam.

    Visst skulle färdskrivare göra möjligheten större att utreda olyckor korrekt men jag tror inte att det skulle vara till fördel för de bilister som krockar med motorcyklar med tanke på ovanstående erfarenheter…

  3. Håkan Rombe

    Svar till Anders (2011-07-09 07:34)
    Vissa kör som galningar oavsett fordon. På en mc är det väl nära-döden-upplevelser som eftersträvas. Att t ex dra en bilkö på 5-10 bilar på raken i hög fart är idioti oavsett fordon men med mc är man död och paketerad om en bil i kön plötsligt bryter sig ut. Vilket händer ibland.

  4. Håkan Rombe

    Svar till Aroon (2011-07-08 23:19)
    Samhällets åtgärder för att minska trafikdöden blir inte optimala när samhället saknar statistik på en av de viktigaste orsakerna till svåra olyckor, farten. Vilken fart de olika fordonen höll vid olyckstillfället måste vara A och O för att fastställa orsakssambanden. Men färdskrivare i bilar och mc är väl en het potatis för samhällets integritetsapostlar. Bäst att inget veta och stoppa huvet i sanden. Konstigt att motsatsen gäller för lastbilar och bussar.

  5. Ivar

    Det är gjort undersökningar där folk har fått uppskatta hastigheten på olika fordon. Det fanns de som uppfattade hastigheten fel med närmare 100%, det var även med poliser i undersökningen. Så mycket är faster Agda´s vittnes mål om hastigheten värd. Det största problemet är att bli sedd och att hjärnan hos andra trafikanter registrer vad de ser. En sak som jag har slutat med för längesedan är att ligga passiv i bilköer utan jag ligger och kör om hela tiden det pga att jag har blivit prejad av bilar vid ett flertal tillfällen och det har varit både gubbar med hatt och flickor med barn i bilen. Att dra en bilkö med 10 bilar kan vara idioti saksamma vilket fordon som man kör. Har man en Porsche så har man mindre plats att väja åt sidan. Det händer även att bilar bryter sig ur köer fast det kommer ett utryckningsfordon med alla lysen påslagna. Har du kollat vad som skiljer i utbildningen för ett MC-körkort och ett bilkort. När jag har nytagit mc-kortet så får jag inte köra värsta mc´n men med nytt bilkort så får jag köra värsta Buggatti´n som gör över 400 kmh. Färdskrivare skulle nog inte vara populärt vare sig i personbil eller mc. De flesta fordon nuförtiden har en liten dator och det skulle inte vara svårt eller dyrt att programmera den så att den minns fart, varvtal, växel och bromstryck. Då skulle man kunna få ut mycket mer information än med en färdskrivare som bara registrerar fart. Det är inte farten som dödar utan när den upphör tvärt. I fredags så var det nära att jag körde in i en bil som körde ut från en infart på min vänstra sida. Föraren tittade bara åt vänster och inte höger. Som tur var var att han skulle köra åt samma håll som jag och att jag hade fungerande bromsar på bilen jag körde. Det var tur för han att jag var rädd om bilen min och att jag inte körde fortare än 20-30 kmh. Det är sånna blindstyren som vållar många olyckor.

  6. Håkan Rombe

    Svar till Ivar (2011-07-09 23:04)
    Det är ingen hit att vara passagerare i en bil vars förare har ett trängande behov att hela tiden köra om. Tur att inte alla gör så. Hur skulle det se ut på våra vägar? Blindstyren orsakar olyckor det går inte att undvika helt. Konsekvenserna blir katastrofala i 120 km men man har stor chans överleva om kollisionen sker i 50 km/tim. Det är därför 100-talet människoliv skulle sparas årligen om alla respekterade hastighetsgränserna. Färdskrivare i personbilar och motorcyklar, i likhet med bussar och lastbilar, skulle göra att orsakerna till olyckor kunde klarläggas på ett helt annat sätt än nu och vi skulle få färre risktagare i trafiken.
    Jag tänker t ex på alla dem som blåste förbi en olycksplats utanför Vindeln i hög fart enligt dagens V-K. Vad tänker dessa bilister med?

  7. Aroon

    Vid 80km/tim färdas man ca: 22m/s (80/3,6). Jag kan inte exakt, men om man säger det tar 1/10 s få foten på bromspedalen då hinner man färdas ca: 3m innan bromsarna tar. Dyker hindret upp 15-20m framför fordonet blir smällen ganska stor stor trots allt. Är det dessutom ishalka är man chanslös stanna i tid. Exakta siffror finns säkert läsa för den intresserade. Jag bara höftade till på en ungefär.
    Sedan givetvis måste man skilja på trafiken i stad och i landet/glesbygden. Det är ju som regel utanför tätbebyggda områden folk kör ihjäl sig, i alla fall på MC. Där kommer man upp i riktigt höga hastigheter. Den som tog körkortet för längesedan kanske minns om det stod ”att man ska ta god tid på sig och vara väl förberedd och ute i god tid före färd, samt utvilad”. Hur många följer det rådet?

  8. Håkan Rombe

    Svar till Aroon (2011-07-10 09:03)
    Ditt goda råd på slutet motverkar dessutom risken för hjärtinfarkt och högt blodtryck. Och en massa fåglar, harar, rådjur, renar och fjällämlar slipper en plågsam död efter påkörning av sista-minuten-folket. Våra inlandsvägar är de i särklass farligaste räknat efter antal fordonskilometer. Sedan man slutade med ”radarbilar” råder i princip fri fart. Polis och samhälle har abdikerat. Jag lovar att jag skulle kunna köra i årtionden i dubbla skyltade hastigheten utan att åka dit bara jag undvek infarter till samhällen och saktade in för fartkameror. Med färdskrivare monterad i bilen skulle det genast bli lugnare på vägarna, särskilt om försäkringsbolagen då kunde ta med hastigheten i sina utredningar av ansvar för olyckor.

  9. Magnus

    Jag tror inte färdskrivare är rätt väg att gå, varför skulle någon bry sig mer bara för att det finns en färdskrivare? Den som nu kör för fort kommer att göra det ändå.
    Och att dra paralellen mot Buss och lastbil blir ju helt fel, färdskrivaren är ju där inte till för att kunna kolla hastigheten (men det görs ju vid en koll), utan den är till för att kunna kolla att arbetstidsreglerna efterföljs, därför ska ju uppgifterna sparas en viss tid o.s.v.
    Att inte farten är avgörande för försäkringsbolag och skuld är ju helt rätt, vid en korsning är det ju faktiskt den som brutit mot högerregeln/huvudled som är skyldig, oavsett fart. Den som kör ut på vägen och blir påkörd har inte bedömt situationen rätt och skulle inte ha kört ut.

    Fart dödar, javisst, men gå då på alla äldre också där synen blitt sämre och sämre, men föraren envist kör bil ändå, inför regelbunden kontroll efter en viss ålder. För att få behålla tyngre behörighet (om man nu ska in på Biss/Lastbil igen) ska man ju kontrolleras vart tioende år från det år man fyller 45, varför inte införa 5 års kontroller för lägre behörighet från och med 65 års ålder. Främst då synen och att huvudet kan vridas o.s.v.

    Sen är ju rattonykterhet/fylla ännu värre, ska vi då montera alkolås i alla bilar? (som inte heller hjälper då nån annan kan blåsa för att starta bilen)

    Vad gäller Motorcyklar är största boven visualitet, dom syns för dåligt helt enkelt, dom flesta sköter sig, men syns för dåligt, och då händer olyckor (allrahelst då med äldre som har dålig syn och inte kan bedöma avstånd/hastighet ok)

    Avslutningsvis, man ska inte köra fortare än situationen medger, man ska kunna stanna i tid om en fara dyker upp, man ska inte köra ut ur en korsning om det kan vara fara o.s.v. Men alla har inte det inbyggt, och dom kommer alltid att vara så, oavsett fördskrivare, alkolås, läkarkontroller m.m.

Lämna ett svar till Anders Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.