Fartspärr för unga män

I Norge orsakas var femte dödsolycka av en man 18-24 år.  Samma andel torde även gälla i Sverige. I Norge föreslår en folketingsledamot att unga män får restriktioner för att få köra bil, alkolås, fartspärr och förbud att ha passagerare. Bara i Västerbotten har en hel drös ungdomar dödats eller gjorts till invalider de senaste 20 åren genom att vara passagerare i bilar som körs av unga, vettlösa manliga fartdårar. Alla som ser på TV och/eller läser tidningar kan dra sig till minnes sådana händelser. Det händer ju varje år!

Det enklaste torde vara att kräva fartspärrar. Det är ganska enkel teknik som redan finns på långtradare. Förhoppningsvis kunde fartspärrarna bli obligatoriskt på alla bilar i framtiden. Det skulle spara över 100 liv per år i Sverige. Över 1000 liv per tioårsperiod o s v.  Vari ligger poängen med att sälja bilar som kan göra drygt 200 km/tim när högsta tillåtna fart är 120 km/tim på motorväg. Med GPS-teknik borde det vara möjligt att differentiera fartspärren beroende på fartgränsen på den väg man kör för tillfället. Vi har ju rigida säkerhetsregler för sliprondeller, trafikflygplan, cirkelsågar, jaktvapen mm mm. Varför ska bil- och mc-trafik vara undantagna?

Alkolås skulle också spara många liv vilket torde vara värda de pengar sådana kostar. Förbud mot att ha passagerare kostar ingenting men kan säkert orsaka praktiska problem i glesbygd.

Etiketter: , , ,

4 kommentarer

  1. Aroon

    Ja den ständiga frågan då, om vi vill ha förmynderi på allting. Man (moderater/borgare) säger sig värna om frihet/valfrihet för medborgaren och att själv kunna välja och ta ställning. Inget förmynderi. Men visst jag kan hålla med, varför måste bilar och även skotrar tillverkas med ständigt snabbare och starkare motorer. Samtidigt satsas miljarbelopp på utbyggnad gator, vägar (ja inte häruppe) och genomfartsleder och tunnlar. Vilket politikerna verka vilja vi ska ha en ökat trafik hela tiden. Det är väl som med tobak och brännvin. Det ger enorma skatteintäkter och att folk dukar under verkar mindre intressant. Ekorrhjulet rullar, men sunt och logiskt tänkande saknas hos de flesta som har inflytande. Lönerna stiger för alla med (höga)-befattningar och att bry sig om sin nästa så länge man har det bra själv är ointressant. Vi ser ju bara Umeå hur det ser ut. Jag kan då inte erinra mig under det senaste halvseklet att man inte möts av väg och gatuombyggnader. Skapar inte sånt kaos? Min reflektion kan vara fel, men det är så jag upplever situationen.

  2. Ivar

    Börjar man att diskutera ålder i trafiken så ska man även titta på de äldre. Jag såg en undersökning för några år sedan där det visade sig att de över 80 år var lika mycket inblandade i trafikolyckor som unga. Där är det lätt att minska olycksrisken. Inför obligatoriska hälsokontorller på alla körkort likadant som det är på tunga körkort. Gärna att det skulle vara ett kunskapstest också. Då ser man själv när det håller på att bli dags att lägga bilnycklarna på hyllan, innan man blir förmycket gaggig.

  3. Håkan Rombe

    Svar till Ivar (2011-11-16 09:59)
    Tänkvärda tankar från båda kommenterarna. Ska man radikalt sänka antalet döda och invalider i trafiken varje år måste radikala grepp tas. Jag tror på fartspärrar i fordonen. Kunde man koppla dessa till GPS och aktuella hastighetsgränser är väl fråga om inte minst en halvering av dödsolyckorna kunde nås. Nu finns ju ingen statistik alls över olycksfordons hastighet strax före och vid olyckstillfället. Trafiksäkerhetsåtgärderna är ju rena medeltiden i GPS- och dataåldern. Ska vi vänta på att Californien går före igen?

  4. Peter Åberg

    IRONI
    Varför inte fotboja med GPS på alla medborgare eller inopererad GPS (type pacemaker). Då kan man med hjälp av datorer utifrån var varje medborgare befinner sig vid varje tillfälle lagföra ALLA som begått brott. Detta vare sig de färdats för fort efter en väg eller befunnit sig på en plats där ett brott begåtts. Jag menar har man inget att dölja har man väl inget emot att vara GPS-övervakad.
    IRONI
    Obligatoriska fartspärrar och alkolås torde nog ganska snart leda till en kriminell marknad för att kringå dessa. Som med alla samhällsproblem torde nog det bästa sättet att förbättra situationen vara att jobba med attitydförändringar.
    En mycket stor del av de som är inblandade i trafikolyckor är alkoholpåverkade -> alkolås på alla bilar -> snart tusen sätt att lura alkolåset.
    Dessutom många som får avstå att ha bil pga att de i dagsläget inte har råd med bilar som ens kostar vad ett alkolås kostar. Nej attitydförändringar är vad som fungerar bäst. Ett exempel kan vara hur man på sextiotalet slängde ut skräp genom bilrutorna så att vägkanterna i södra Sverige såg ut som jättelånga soptippar. I dag är det ytterst få som slänger ut skräp från bilen. (Håll Sverige rent kampanjen m m, det fungerar)
    Du säger ”Vi har ju rigida säkerhetsregler för sliprondeller, trafikflygplan, cirkelsågar, jaktvapen mm mm. Varför ska bil- och mc-trafik vara undantagna?”
    Menar du med det att vi inte har någon trafiklagstiftning eller att det inte bryts mot de regler du räknar upp???
    Känner inte igen dig när du föreslår denna typ av ”enkla lösningar”, kanske det är så att du ville skapa debatt.

Lämna ett svar till Peter Åberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.