Ny partiledare men inte nytt parti

Vänsterpartiet har valt ny partiledare som ersätter kommunisten Lars Ohly. Men vänsterpartiets program består. Hjärtefrågor är t ex upplösning av EU i nationalstater och en återgång till 1930-talets Europa med mellanstatliga allianser i olika riktningar, härs och tvärs. Man vill ersätta marknadsekonomi där konsumenten bestämmer  och staten ställer upp spelreglerna med en planekonomi där vad som skall produceras och konsumeras bestäms genom "demokratiska" centralistiska beslut. Alltså planekonomi. I partiprogrammet påstår man en massa andra saker också och jag får väl återkomma med en mer detaljerad granskning. När jag läser partiprogrammet får jag ett intryck av att beteckningen kommunistparti gärna kunde fått vara kvar. Det enda som skiljer är väl att V i Sverige säger ja till parlamentarism med flerpartisystem. Men å andra sidan har ju detta sagts förut i andra länder innan kommunisterna där gjorde som gökungar brukar göra. Östtyskland och Tjeckoslovakien är exempel på hur det kan gå när man tror för mycket på vad partier och politiker säger och lovar.

Jag säger som Stefan Sauk sade i en monolog, "jag är skeptisk".

Etiketter: , , , ,

32 kommentarer

  1. Aroon

    Hej! Äntligen en bra partiledare och person som jag gärna sett som solcialdemokratisk partledare. Tyvärr som du säger inget nytt under solen. M a o det vanliga, fler vårdplatser, bygga ut järnvägen m m och det blir som det nu verkar tre partier som slåss om miljöfrågorna. C, Mp, och V. Jag menar inte att det inte ska satsas på vården eller att den bebeålls, utan vad jag saknar är hur de tänker finansiera alla paket som utlovas. Jobben ska man tydligen öka genom offentligt anställda. D v s ingenting som gynnar intäkter i samma form som export av olika slag. Den klssiska ”arbetarpolitiken” är fungerar kanske inte längre. Den utbyggda järnvägen som utlovas är väl ingenting som vi har nytta av, men ändå måste våra skattepengar i? Jag tror trots allt Sjöstedt drar upp partiet runt 10-procent. Fattiga pensionärer, många kvinnor och underbetalda ser nog sin chans bättra på situationen genom att rösta på Sjöstedt. Förståeligt genom alla skattesänkningar som höginkomsttagarna fått. Det blir nog så vid nästa val att regeringen faller om de inte gör något åt det.

  2. Aroon

    Får de till skattetabellen som den här nedan då röstar jag på vänstern:
    inkomst/mån 10 000 = 10%-skatt
    20 000 = 20% o.s.v upp till 50 000 = 50%-skatt.
    Sedan stannar det vid det och oavset hur mycket man sedan tjänar har man kvar hälften av sin inkomst. Oavsett om de kallas för kommunister eller inte skiter jag i, huvudsaken de rika får lägga sitt strå också till stacken och inte bara de sämst ställda blir utarmade. En sån politik straffar sig i längden och fortfarande har vi demokratiska val, om än de (riksdagens talman och hans gäng) försöker manipulera och påverka till sin favör.

  3. Johan

    Aroon: Ja det vore en enorm skattesänkning! Alliansens jobskatteavdrag bleknar i jämförelse. Jag tjänar i nuläget ca 25000 i månaden (synlig bruttolön) och betalar drygt 60% i skatt. Vilka gigantiska nedskärningar tycker du borde genomföras för att finansiera dessa enorma skattesänkningar?

  4. Aroon

    Ja, först och främst slopa de flesta/mesta av alla bidragsformer. Hyresbidrag och allt vad det heter. Tänk bara all admistration vad det kostar. Moderaternas slogan ”leva på sin lön” skulle bli verklighet. Tänk också vilka jobb som skulle skapas. Ett lägre betalt jobb skulle också gå att leva på. Den som ville kunde ha tre olika jobb med tre olika löner och betala samma progressiva skatt på dessa. Ingen sammanslagning av de olika lönerna. Folk skulle jobba skjortan av sig. Ett samhälle utan bidrag som Alliansen proklamerade för skulle gå i uppfyllelse av en vänsterregering. Pensionärer med folkpension skulle kunna äta sig mätta också. Halleluja!

  5. Håkan Rombe

    Svar till Bengt-Göran Burman (2012-01-06 16:54)
    Ja du har rätt i att några kan få det jobbigt. Värst blir det nog för Juholt och då kanske det inte påverkar styrkebalansen mellan blocken utan V kannibaliserar på S. Stackars S om det blir 20% i st f dagens 25%. Men V:s partiprogram innehåller saker som gör det svårt för Sjöstedt att nå några högre höjder. Svenska folket vill knappast ha planekonomi t ex och EU-utträde börjar kännas gammaldags.

  6. Aroon

    Ett litet räkneexempel: Jobb 1. 25% tjänar 10 000kr/mån. Skatt 10% = 9000 i börsen. Jobb 2. Jobbar 50% tjänar 20 000/mån – skatt 20% = 16000 i börsen. Jobb 3. 25% tjänar 10 000/mån -skatt= 9000:- i börsen. Totalt tjänar jag denna månad 34000:- netto.
    Jobbexempel 4. 40 000:-/mån -skatt 40% = 24 000:- kvar i börsen. Skillnad netto = 10 000 långsjalar.
    Fördel 1. jag skulle inte behöva jobba lika mycket och ändå ha samma lön eller bara betydligt mindre mot en fast heltid.
    Fördel 2. Jag skulle lika gärna ta ett jobb med lägre lön och jobba på flera ställen. Deltidsanställda tjänar mera om de jobbar har möjlighet jobba på flera ställen och i bonus blir det mera i plånboken.
    Man kan ju också tänka sig ta bort föräldrapenningen så att varje familj får stå för kostnaden för sina barn medans de är små. Någon mindre ersätting möjligvis. bara kostnaden för det misslyckade tunnelbygget genom Hallandsåsen kunde exempelvis finansierat föräldrapenningen en lång tid framöver. Så säg inte det går att spara. Man får ju välja här i livet, jag kan ju inte ha två fruar heller fast jag tycker båda är goa, eller hur. Regler är regler. Livet består av en massa val så det gäller tänka sig för i alla fall när myndighetsåldern träder i kraft. Vad snackar Reinfeldt egentligen om när han bedriver gammal klassik bidragspolitik fast lite omgjord. Tala om stjäla ideér av andra. Dessutom 50% skatt på alla bonusar skulle ge bra med intäkter. Gör om hela systemet är ett gott råd till nästa regering. Hajar ni!

  7. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Någon sa till mej en gång att ”EU, det var ju det här Hitler egentligen ville”
    I vart fall så tror jag inte mer på EU i dag än jag gjorde när vi gick med där, precis lika lite som jag tror på storregioner och allt vad det nu är… I Europa är vi olika länder, med olika förutsättningar och vi kan inte leva efter samma ramar och mönster!
    Jag, liksom många vänsterpartister med mig, är nog skeptiska till en renodlad okontrollerad marknadsekonomi, sjukvård, åldringsvård, skolor, kommunikationer, infrastruktur tycker jag inte ska fokusera på vinster, utan på människans bästa! Vi klarar oss inte utan företag, och flera Vänsterpartister är också företagare! Kan faktiskt se att Vänstern har förslag som skulle gynna småföretagen, som jag aldrig hört komma från de borgerliga! Jonas Sjöstedt är en otroligt bra ledare för Vänsterpartiet, kunnig, sympatisk, ödmjuk och övertygande, så övertygande att jag såg i en artikel att självaste Reinfeldt såg fram emot att möta honom och diskutera såväl politik som ”regeringsalternativ”????

  8. Aroon

    Man kan ju också fundera över om det är/varit stor vits låta arbetsgivaren dra av totalt 60-procent av inkomsten i sociala avgifter inkl skatt. Vi ser ju nu vad som skett/sker. Gamla som jobbat hela livet får ligga på äldreboenden i sin egen avföring, medans det pengar de avsatt för bl a framtida vård hamnar ute i börssvängen och pensionsfonderna plundrats av samvetslösa snorvalpar = finansvalpar med företrädare i regeringen som låtsas om ingenting. Varför? Jo, just många av dessa herrar har tagit steget in i riksdan och propagerar just den politiken. Skamligt är ordet, milt sagt.
    Sedan ser jag en del kloka röster här och jag håller med betr storregioner och allt som leder till sammanslagningar gör att den lilla människan kommer i skymundan och får mindre och mindre säga till om. Det är förvånande att Fp som säger sig värna om den ”lilla” människan nu tycker stora gigantiska orginastioner som toppstyrs är att föredra? Moderaterna gick ju faktiskt emot storregioner, sossarna är ju för och det faller inte mig i smaken. Nja vi får se om det blir Jonas som jag lägger min röst på i valurnan.

  9. Ivar

    Jag måste kommentera Aroons räkneexempel lite. Han har hela tiden räknat på en heltidsmånadslön på 40000 kr/mån. Jobb 1. Han jobbar 25% och får 10000 kr i lön, det motsvarar 40000 på en heltid. Likadant på de 2 andra räkneexemplen som han har gjort. Vilka vanliga deltidsjobb finns det här som har en månadslön på 40000 kr/mån. Det är nog ett fåtal.

  10. Håkan Rombe

    Svar till Aroon (2012-01-07 07:01)
    Jag tror man får se detta med storregioner, EU mm som effekter av vår överbefolkade planet och en allt mer komplicerad tillvaro. Själv tycker jag att talet om att vi gräsrötter får allt mindre att säga till om stämmer dåligt med verkligheten. Ingen statsminister i Sverige har sedan jag blev myndig för drygt 50 år sedan ringt upp mig och frågat vad jag tycker. Jag väntar mig inte heller att någon i EU-kommissionen plötsligt ringer mig en dag för att snacka om vargplågan.

  11. Håkan Rombe

    Svar till Marianne Johansson Bygget Mosekälla (2012-01-06 21:47)
    EU är nog så långt bort från Hitler man kan komma. Det bevisas väl också av att EU är fienden nummer ett för nassar, Breivikare och SD. De odemokratiska tendenser som dyker upp i dagens Ungern har fått EU att reagera skarpt. EU är den enda demokratiska renhållare mot mörkrets och den unkna nationalismens krafter som vi har i Europa. Utan EU skulle framtiden kunna mörkna avsevärt.

  12. Håkan Rombe

    Svar till Aroon (2012-01-06 20:16)
    Rent allmänt tycker jag att man ska kunna försörja sig och sina barn på en heltidslön. Det ska vara lönsamt att anstränga sig, det ska vara lönsamt att studera och höja sin kompetens. I dag har vi straffskatten på 20 % på utbildning och ansträngning, den s k värnskatten som skulle vara tillfällig för att klara krisen för 20 år sedan. Moderaterna vill inte riskera sin profil som ”det nya arbetarpartiet” så den tillfälliga värnskatten lär bestå i kanske 100 år??? Det är viktigare för vår välfärd att ta bort värnskatten än att gå ned till 30 timmars arbetsvecka som V vill. Arbetslust är ingen sjukdom!

  13. Aroon

    Nä Ivar det stämmer. Inte många av oss som bor häruppe kommer upp i den inkomsten. Jag menar bara om skatten är progressiv, vid inkomst 5000 kr blir skatten 5%. 250 kr alltså. På så vis tänkte jag exempelvis en undersköterska (som alltid får stå som exempel) tjänar runt, vi säger 20 000:-/mån. Skatten blir med som jag har tänkt 4000:-. Kvar blir 16000:-. Delar hon/han upp tjänsten (ibland erbjuds ju bara deltidstjänster) 10 000 x 2 =18 000:- i plånboken. Vinst 2000:-.
    Annat som jag tänkte på istället för 6-timmars arbetsdag måste väl det här vara bättre. Att själv bestämma hur jag vill jobba. Sedan vet jag inte om det är stor vits låta arbetsgivaren sköta inbetalning av soc avgifter. Som det nu ser ut har ju dessa avgifter omvandlats till spekulationer av levnadsglada individer. Kan man lätta på börden för arbetsgivaren och man själv ser om sitt hus (bara skatten dras) är det väl inget som blir färre jobb av. Båda tjänar på karusellen. Lev gott!

  14. lf

    Vad tycker du om ordet solidaritet? Tycker du att det är fel att konsumenter får vara med och bestämma,eller är det marknaden som skall bestämma?
    Kan du utveckla dessa frågor utan att komma in på kommunism och dess avarter.
    Ingen pratar om Tyskland och dess mörka historia och nu tycker jag du som är så intelliget kan släppa dessa historier och ägna dig åt nutidspolitik.

  15. Aroon

    Jag läste som hastigast ett inlägg från ”cheriffen” i Umeå, Lennart Holmlund. Han verkar också en aning skeptisk till vänstern och Jonas Sjöstedt. Bl a då den föreslagna 6-timmars arbetsdagen. Jag håller delvis med. Den här linjen som medför lagstiftningar i ena eller andra riktingen alltför mycket gör att folket förlitar sig på staten och tappar därmed initiativförmågan, blir slappa och lojala. Vänstern kan ha goda ideér och det kan uppfattas som bra vid första intryck, men är det verkligen genomförbart? Samhället kan ju inte gå bakåt i utvecklingen. Det som har hänt/händer, dålig vård m m, är ju direkt inget som hänt sådär hux flux. Det har pågåt en längre tid och sossarna har själva varit med och tagit beslut. Att vänstern tvärt skulle bryta den utvecklingen tror jag knappast. Men som sagt visst behövs det röster som hörs och Jonas Sjöstedt är ju både beläst och klok så varför inte, lite kan han säkert påverka. Någon återgång till gammal socilism tagen från 30-talet är ju rent nonsens. Vi ser ju vilka problem vi haft i samhället och baksmällan kommer som alltid efteråt. Att låta staten förvalta pensionspengarna var ett av de stora misstagen. Plundringen skedde ju redan under sossarnas tid och mig veterligt har en folkpensionär alltid fått bita på naglarna. Det stora orden om solidaritet och ett rättvist samhälle har nog bara existerat i pampväldet och i de högre sossekretsarna. Inget går och ändra på det nu.

  16. Aroon

    …sanningen är väl också att det utlovades för mycket reformer som inte fanns täckning för. Man blev tvingade höja skatterna så ett tag var det för vissa över 100-procent. En del av er kanske minns Astrid Lindgren som fick Gunnar Sträng ändra. Ändå kallar man honom för en förgrundsfigur inom sossarna. Det är ju rent löjligt vilka pajasar vi haft inom S. Deras s k välfärdspolitik har inte fungerat på lång sikt, vilket vi nu ser. För mycket stat och för lite personligt bestämmande. Nåja en del grejer ska väl tillskrivas sossarna.

  17. Håkan Rombe

    Svar till lf (2012-01-07 18:41)
    Marknadsekonomi innebär att konsumenten har makten. Företagen måste se till att rätt vara finns på rätt plats vid rätt tillfälle till rätt pris. För det mesta fungerar det alldeles utmärkt åtminstone om man bor i ett större samhälle eller en stad. Det man behöver finns på hyllan. Egentligen nästan som ett underverk. Vår sjukvård är exempel på planekonomi. Politiker försöker utröna våra sjukvårdsbehov eller i sämsta fall ger sig på att prioritera mellan våra behov. Exempelvis dra ned på njursjukvården för att akutvård av alkoholister kostar för mycket. Eller, eller …. Effekten av planekonomi är otillfredsställda kunder, köer på vissa ställen och resursöverskott (slöseri) på andra. Att mixa utbud och efterfrågann är egentligen en omöjlig uppgift för landstingspolitikerna. Ska man hårddra det är effekten av detta att vi dör en för tidig död i jämlikhetens namn. Att hitta på ett bra system för sjukvård med kundstyrning som fungerar är tydligen så svårt att knappt något land lyckats med det.
    Exempel på kundmakt contra statsmakt kan vi se på skogsbrukets område. Det inte staten klarat av genom lagstiftning klarar kunderna av genom sina krav på ansvarsfullt skogsbruk som resulterat i certifiering. Det går inte sälja dasspapper i Tyskland från skogsbruk som inte klarar certifieringen. På så sätt är kundmakten effektivast när det gäller att bevara vår planet. Det har kineserna redan märkt genom de krav kunder och butikskedjor i väst ställer när det gäller arbetsmiljö, barnarbete mm.

  18. Marianne Johansson

    Tycker nog att det välfärdssamhälle som ”pajasarna” inom Socialdemokratin byggt upp fungerar/fungerat väl! Men det har kraftigt underminerats av borgerliga influenser och en slapphet när det gäller att följa uppsatta riktlinjer.

  19. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Tror knappast att det finns något land i världen i dag som har en renodlad planekonomi, eller vill ha det, ja, det skulle väl kanske vara just KIna då?
    Du glömmer marknadsekonomins nackdelar, för de finns ju eller hur? Exempelvis är det bra om det finns arbetslöshet i en marknadsekonomi, och risken är att de som inte kan prestera så mycket, ex gammla och sjuka, blir väldigt fattiga.
    Nog är väl en blandadekonomi bättre än ren marknadsekonomi? Jag har svårt att prata om utbud och efterfrågan när det gäller vården! Jag anser att alla ska ha rätt till riktig och bra vård vad än för sjukdom och problem som det gäller, och jag tror inte på vinstintressen i vården! Jag säger inte nej till privat vård eller privata skolor, men då ska de vara privata och inte Stads finanserade! Våra skattemedel ska inte försvinna in i privata fickor, utan se till vårat gemensamma väl och ve. Det är min bestämda åsikt.

  20. Aroon

    Du har ju skrivit här under en del och jag kan hålla med, trots man ibland tycker utbudet av varor är överdrivet är det alltid till kundens fördel med stort utbud. Tänk bara vad en disk/tvättmaskin kostade för tio år sedan? Idag kostar en sån inte mera. Teknikgrejer kastar de ju efter en, nästan. För min del tröttas jag av all reklam, men någon grej ibland har jag faktiskt köpt efter reklamutbud. Det tråkiga är att folk slänger i princip fullt funktionsdugliga grejer vilket leder till överkonsumtion och det i sin tur drabbar miljön. Att vi blivit mera miljömedvetna de senaste årtiondena märker man ju bara genom sophanteringen. För de flesta börjar det redan i hemmet för att sedan tas om hand i recykling. Värst var det enligt vad jag förstår under Vattenfallsbyggena då man hörde talas om hur skiftnycklar och andra fullt fungerade grejer skrotades och grävdes ner för att få en medveten efterfrågan. Det var ju bara ETT exempel. Människor är trots allt kloka och nu är det stora rädda den globala miljön. Sedan att det drabbar konsumenter i form av pålagor och avgifter som ibland får ses orättvisa är naturligtvis inte bra. Nu har det gått så långt att man (partier) tävlar om vem som är mest miljömedveten. Det kan finnas en poäng i miljöpartiets politik där man vill förändra skatter och även räntor. Exakt hur de tänkt sig vet jag inte, men dagens system utarmar ju jorden. Det mest tråkiga är att redan fattiga/utarmade människor, ja barn utnyttjas av redan penningstinna kapitalister som vill expandera ytterligare på en s k fri marknad. Nä på det hela taget (i Sverige) har vi nog haft det bra, men sanningen bakom varför har ofta hamnat i mörker. Reinfeldt exempelvis prioriterar barnfamiljer istället för vård till gamla. Det är alldeles för många röster det handlar om. Jag ifrågasätter den politiken. För och bibehålla populariteten har sossarna kommit med den ena reformen efter den andra och det Reinfeldt gör nu är att ta från de fattiga och ge till de rika, de som redan har.

  21. Aroon

    Du nämner också alkoholister betr vård och menar vad jag kan förstå dialys av njursjuka. Skulle vi komma tillrätta med det problemet då krävs att vi konverterar till Islam. Där vad jag vet är både alkohol, spel och liknande förbjudet. Ha två eller flera fruar är inget som hondrar, ej heller gifta bort sin dotter, eller t o m dräpa henne om hon inte följer Islams lagar. Är det en sånt samhälle du tittar på Håkan? Det kan jag väl ändå inte tro. Vi har ju en lag som säger vi måste vårda varje människa som befinner sig i Sverige. Det senaste är att vi ska även vårda ”pappetrslösa” togs ju beslut på av regeringen Reinfeldt med hjälp av Mp. Alkoholism klassa ju som en sjukdom som i princip vem som helst kan drabbas av. Fattig eller rik spelar ingen roll. De s k ”A-lagarna” troj jag är de som faller utanför både papperslösa och allt vad sjukvård heter i det ”solidariska” samhället. De dör nog i nån gränd, fryser ihjäl eller på annat bedrövligt vis dukar under. Konstigt hur Sverige blivit. Bara de som klarar sig bäst räknas. Om Eu lade lika mycket energi på sats resurser på miljö och rättvisefrågar då vore det hedersvärt. Men som nu, bara jaga pengar i olika riktingar och sprider oro istället för skapa trygghet till folket. Pengar går alltid och ersätta inte människoliv och en förstörd miljö.

  22. Håkan Rombe

    Svar till Aroon (2012-01-09 08:51)
    Att prioritera inom sjukvård. Mitt exempel om alkoholisten och dialyspatienten visar på ett problem som finns. I det ena fallet självförvållat och i det andra ren otur här i livet (i de flesta fall). Det skulle inte finnas något prioriteringsproblem inom sjukvård om vi hade pengar så vi kunde prioritera precis allt, och det har vi inte. Om varje människa vore försedd med en obegränsad sjukvårdspeng så att vederbörande hade råd att välja och vraka bland alla sjukvårdstjänster och köpa där vederbörande tycker att kvalitet och pris är OK skulle vi få en fungerande marknad. D V S att utbud och efterfrågan ser till att köerna är korta och makten över sjukvårdsutbudet ligger hos patienterna i stället för hos politikerna.

  23. Aroon

    ”Pajas” må hända var en aning överdrivet, men Kjell Olov Feldt insåg senare när han blev finansminister att situationen var ohållbar. Naturligtvis alla vill ha så bra som möjligt, men nånstans ska pengar tas ifrån och blir skatterna för höga blir situationen ohållbar. Arbetsgivarna och kapitalet började flytta utomlands för att se sig om efter billigare arbetskraft, vilket betydde mindre och mindre i skatteintäkter. Däribland till olika reformer eller bibehålla dessa. Man kommer till en viss gräns när det väger över och då kan det gå snabbt bakåt. Portugal hade faktiskt bättre sociala förmåner än Sverige under en tid och vilken situation befinner sig de nu i? Faktiskt om Sverige ”hållit igen” lite skulle vi inte behövt gå med i EU. Sossarna med ”Sulan” i spetsen var med och tog oss in i EU. Att det sedan gynnat borgerlig politik EU-inträdet håller jag med om, men kom ihåg att sossarna var med på noterna.
    Och naturligtvis ska man försöka leva så sunt som möjligt och många sjukdomar kan ibland vara självförvållat, men njurproblem och annat kan i princip vem som helst få. Du Håkan verkar ju vara en riktig ”krutgubbe” medans det finns riktiga ”veklingar” om uttrycket tillåter.

  24. Aroon

    Jag ska skriva ett sista inlägg i den här frågan som faktiskt handlade om vänstern och J Sjöstedt. Jag blev svårt sjuk för en tid sedan och hamnade i Umeå där jag låg en längre tid, var helt förlamad och hade respirator första tiden. Jag har aldrig i mitt liv varit så nöjd över svensk sjukvård som då. ”Trots” vi har en borgerlig regering som de flesta säger dragit in på sjukvården, tycker jag den primära vården fortfarande funkar bra. Naturligtvis ska sossarna all heder som införde den. Jag kommer aldrig att bli helt åtetrställd och har bara en hand som fungerar sköta skrivandet som för mig blivit en sorts hobby i tillfrisknandet. Jag tackar för alla inlägg jag fått skriva och ibland har jag sett det blir några stavfel här och där vilket kanske beror på att jag skriver bara mett ett finger. Tackar!

  25. Håkan Rombe

    Svar till Aroon (2012-01-09 17:00)
    Jag är imponerad av vad du skriver även om vi inte alltid är överens. Du borde ha en egen blogg. Jag har själv haft kontakt med sjukvården det senaste halvåret i Storuman, Lycksele och Umeå. Jag har bara träffat fantastiska människor-anställda och är imponerad.

  26. Aroon

    Tackar. Jo jag har nog funderat, vi får se (egen blogg). Ja naturligtvis har jag haft tid fundera en hel del, både om det ena och andra. Jag var ju ganska aktiv innan, vintern brukade jag träna lite skider, motionsåkning och sommarn fick det bli cykel och gång. Jag gick mycket i fjällen för sådär en 20-år sedan och man ligger och tänker mycket vad man gjort och inte borde gjort. Jag har accepterat min situation och med hjälp av datorn och lite andra tekniska grejer funkar tillvaron hyfsat bra. Jag tränar regelbundet varje dag för att bibehålla de funktioner jag har. Har faktiskt blivit bättre och bättre. Inga stora steg, men enlig prognosen är jag bra mycket bättre än vad exempelvis överläkaren trodde för mig. Jag tror jag har ganska bra minne och minns saker och ting ganska väl sedan barnsben och ibland har funderat skriva en bok om jag hade en hyfsat manus gå efter. Hej så länge!

  27. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Jag vill först och främst önska dej Aroon lycka till med ditt tillfrisknande, även om du säger att du aldrig kommer att bli helt återställd, du verkar i alla fall ha den rätta inställningen, och den bär dig långt!
    Sedan vill jag säga att den Svenska sjukvården kommer att fungera trots nedskärningar, mycket på personalens goda vilja, och ovilja att låta tredje part, dvs patienten lida mer än de redan gör av sin sjukdom! Det är därför man jobbar inom vårdyrket, för att lindra och göra gott! Detta vet arbetsgivarna också, därför är det så tacksamt att spara inom detta område. Hur cyniskt som helst! Besparingarna inom den svenska sjukvården kommer att synas, när personalen inte orkar mer!

  28. Håkan Rombe

    Svar till Marianne Johansson Bygget Mosekälla (2012-01-10 13:43)
    Nedskärningarna inom vården kan ha många orsaker. För lite skatteintäkter. Nya dyra behandlingar. Ovilja hos politiker till strukturgrepp. Svårigheter för politiker att prioritera mellan olika behandlingsutbud, d v s för lite marknadsekonomi.
    På ekonomispråk talar man om kostnadsslag, kostnadsställe och kostnadsbärare. Patienten är inom sjuklvård kostnadsbärare, den enskilda behandlingen kan också vara kostnadsbärare. Den sjuke ska inte bara bära sin sjukdom utan även vara kostnadsbärare i landstingets bokföring. Dubbel börda skulle man kunna säga. Den naturliga reaktionen på en vårdcentral ur ekonomisk synvinkel när en patient dyker upp är att utbrista, ”hjälp här kommer en ny kostnad igen”. På ett företag säger man kanske, ”men vad kul här kommer ett nytt täckningsbidrag farande som en skänk från ovan”. Jag skulle välkomna ett system med fler privata alternativ som komplement och kombinerat med någon form av vårdpeng. Huvudfinansieringen skulle sålunda vara skattevägen. Vi skulle behålla nivån på landstingsskatten och samtidigt få in pengar från kunder/patienter som t ex vill ha sin galloperation ”i morgon” i stället för att vänta 2 månader. Ett sådant system skulle ge större summa pengar till sjukvård med oförändrad skatt. Köerna skulle rent teoretiskt försvinna. Vem behöver i dag vänta 3 månader på en bilreparation?
    Nu triggar jag igång folk som angriper mig för att förespråka ett ojämlikt system. Mot det vill jag invända att dagens system är mycket ojämlikt, du har olika väntetider beroende på var du bor. Du får bättre vård om du är högutbildad och/eller påstridig. Mer privata pengar till sjukvård totalt sett skulle även gynna dem som nöjer sig med offentligt bedriven vård.

  29. Hjärtefrågor

    Jonas Sjöstedt vill satsa mer på personal och resurser till äldrevård. Förbjuda att vinstpengar tas ur verksamheten. Vi vill inte höja högkostnadsskyddet för medicin och vi vill ha lika skattnivåer för penionärer och de som arbetar vid samma inkomst.

    Förstår att detta inte är Håkans hjärtefrågor, men dess bättre Jonas Sjöstedts.

  30. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Jag kan inte se hur fler privata vårdalternatiiv skulle gynna dem som antagligen bara har den offentliga vården till sitt förfogande?! Tvärtom ser jag hur den ofentliga vårdens resurser minskas till förmån för den privata vården, och de privata pengar som kommer in går inte in i den ofentliga vården.

  31. Håkan Rombe

    Svar till Marianne Johansson Bygget Mosekälla (2012-01-11 08:48)
    Om vår statsminister vill göra en höftledsoperation inom en månad i st f om över ett år med anlitande av en privat klinik och därvid slantar upp privata pengar avlastas samtidigt den offentliga vården en stycken höftledsoperation. Därmed avlastas den offentliga vården samtidigt som sjukvården totalt tillförs mer pengar i form av fd statsminister Göran Perssons plundrade spargris. Jag begriper inte hur vi kan ha ett sjukvårdssystem där landets viktigaste person, statsministern, ska vänta över ett år på en höftledsoperation i något slags rättvisetänk.

Lämna ett svar till Aroon Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.