Fartkameror och moralen

Det tycks bli allt vanligare att bilister kör med nedfällt solskydd för att undvika trafikbot för hastighetsöverträdelse vid fartkameror. Det handlar alltså om planlagda och medvetna trafikbrott. Dessa kameror står oftast i anslutning till bebyggelse för att människorna som bor där ska kunna känna trygghet för sig själva och sina barn och övriga anhöriga och trafiksäkerheten höjs naturligtvis även för medtrafikanterna (eller mottrafikanterna som en del tycks anse). Särskilt lågt stående personlig moral har de bilister som skaffar sig särskilda kameravarnare för tusentals kronor och som kör "ryck och intervall" mellan kamerorna.

Det här beteendet får mig att undra hur det står till med dessa dagliga lagbrytares personliga moral och värdegrund. Hastighetsöverträdarna i Sverige står för mer än 100 döda i trafiken per år helt i onödan. Ska medellivslängden i Sverige börja närma sig 100 år får vi nog göra något åt problemet. med förtida onödig död i trafikolyckor.

Enkel lösning. Bötfäll bilens ägare oavsett vem som kört bilen. Den som kört bilen får sedan göra upp med ägaren om föraren och ägaren är olika personer. Och som jag sagt tidigare. Vi bör lagstadga om färdskrivare i alla bilar så att relevanta fakta kan tas fram vid olycksutredningar. Med dagens teknik bör det kunna införas med endast någon hundring i fördyring per bil. Bilarna har redan stora dataminnen.

Etiketter: , , ,

6 kommentarer

  1. sven-göran

    Det kostade 900 miljoner att sätta upp dessa ”stasikameror” till vilken nytta jo ingen alls. Sedan skall dessa miljoner åter till stadskassan med påföljd att man bötfälls med några km övertramp. Kom ihåg när det var ” fri fart på vägarna i Sverige” inga som helst problem

  2. Håkan Rombe

    Svar till sven-göran (2012-02-10 22:18)
    Fartkamerorna räddar tjogtals liv per år tack vare att vissa människor faktiskt respekterar de lagar vi har. Är det ingen nytta alls?
    När vi hade fri fart på vägarna på 1950-60-talet dog 1500-2000 människor per år i trafiken mot dagens ca 400. Ytterst få vill tillbaka till de massakersiffrorna. Jag har svårt att förstå att sparade människoliv inte värdesätts alls av en del människor som anförtrotts körkort. De flesta tycks dock värdesätta människoliv eftersom en massa människor kräver mera fartkameror och mera mötesfria vägar med vajerräcken och sänkta hastighetsgränser genom byar och i bostadsområden.

  3. Mr Cool

    Nej Håkan, nu håller jag inte med dig. Att antalet döda drastiskt sjunkit i trafiken i Sverige sedan 50-60 talet beror på att de allt större fordonen blivit mycket säkrare med airbags, bilbälten och deformationszoner i karossen etc. Sen har vi tillkomsten av planfria korsningar, vajerräcken samt byggnad av motorvägar och motortrafikleder. Fartkamerorna har ingen eller ytterst marginell inverkan på dödstalen enligt min uppfattning.

    För att lagar skall respekteras oavsett vad det gäller så måste de uppfattas som rimliga och logiska av medborgarna. Att köra i 90 km/tim i en Trabant kontra en stor BMW innebär en avgörande skillnad när det gäller trafiksäkerhet men likvärdiga lagar gäller. Sist jag fick böta var när jag körde 126 km/tim på en motorväg kl 01.00 en sommarnatt med fint väder och nästan ingen trafik där polisen stod på en viadukt med sitt instrument. Det hade inget med trafiksäkerhet att köra utan syftet var bara att klå mig på pengar. Liknande upplägg finns även när det gäller utdömandet av p-böter. Fundera också varför radarkontroller ofta ligger i utförslöpor eller platser som inbjuder till att man kör lite för fort. Om man månade så mycket om trafiksäkerheten så borde väl indraget körkort under viss tid vara att föredra framför just pengar. Själv respekterar jag 30 samt 50 begränsningar för då finns det alltid en rimlig anledning till begränsningen. I övrigt så gör jag det inte.

    Att bilägarna skall bekosta ”svarta lådor” är lika fånigt som att de som aldrig druckit en droppe alkohol skall betala tusenlappar för s.k. alkolås. Nästa steg är väl att tvinga medborgarna att bära flytväst i samhällena bara för att någon drunknat i Uman.

    Men på en punkt håller jag med och det är att bilens ägare skall bötfällas om föraren inte kan identifieras. Det finns förresten extra solskydd att köpa som man monterar på det ordinarie om man vill vara lite inkognito. Tilläggas kan att jag har högsta tänkbara försäkringsbonus trots mina ständiga fartöverträdelser.

  4. Håkan Rombe

    Svar till Mr Cool (2012-02-11 11:52)
    När det gäller effekterna av olika trafiksäkerhetsåtgärder förlitar jag mig helt på trafikverkets siffror. Det är där vetenskaplig expertis finns, alltså motsatsen till Aftonbladet. Kamerorna har mycket bra effekt med hänsyn till kostnaderna. Oavsett om man kör en stor modern bil eller en Trabant är älgen eller barnet eller gamlingen man krockar med av samma oberäkneliga modell som alltid. Frånvaron av hastighetsregistrering i den ”svarta låda” som alla moderna bilar redan har gör att statistiken över olycksorsaker blir helt felaktig. Dessutom blir det juridiska och försäkringsmässiga ansvaret vid en olycka ofta också totalt felaktigt. Exempelvis om någon brutit mot väjningsplikten när någon kommer i 200 knyck och det blir en smäll. I dag får den som bröt mot väjningsplikten 100 % av ansvaret. Rimligt? Elektroniska grejor kostar nästan ingenting om de tillverkas i miljonupplagor. I våra bilar finns redan dator (svart låda) så att extra kostnaden för hastighetsregistrering kan väl belöpa sig på max någon hundring. Egentligen en ganska enkel programmeringsåtgärd.
    Något man måste öppet deklarera när man diskuterar trafiksäkerhet är hur många döda och invalidiserade man tycker är acceptabelt. Vi har nu ca 400 döda och kanske 1000 invalidiserade per år. De som vill ha bort vajerräcken och fartkameror är alltså beredda att godta betydligt fler trafikoffer. Hur många?? För min del tycker jag att det är totalt oacceptabelt med dagens trafikdöd på vägarna och då måste åtgärder vidtas. Det är totalt orealistiskt att bygga mötesfria motorvägar i hela landet av kostnadsskäl. Vi får då ta de åtgärder i tur och ordning som har en hög effekt med hänsyn till kostnader.

  5. Mr Cool

    Jo, jag gillar vederhäftig statistik men jag kan inte begripa HUR man kan mäta och föra statistik på det som INTE händer. Man var exempelvis lyrisk över fartkamerorna på vägen via Åkersberga mot Norrtälje där man menade att just fartkamerorna hade minskat dödligheten med över 50%. Det man däremot inte redovisade var att de flesta valde en annan väg eftersom det var ”så tråkigt” att köra vägen sen fartkamerorna installerades. Det är för mig lika märkligt som att påstå att fusket med sjukförsäkringen endast är 1%. Hur kan man mäta det som inte avslöjas är för mig en livsgåta.

    Visst skall vi göra rimliga åtgärder för att minska trafikdöden men för mig rimmar det illa att man utan vidare kan fotografera mig fortkörandes i bilen med älskarinnan bredvid medans det däremot anses som en kränkning av min persoliga integritet när jag blir filmad av övervakningskamera urinerande på offentlig plats en sen lördagskväll.

    Sen vill jag kommentera din liknelse mellan att Trabanten och den moderna bilen har samma effekt på offret eftersom jag äger en Trabant såväl som en tysk motorvägsraket. Med min BMW hinner jag med dess ABS-bromas stanna långt innan samma resultat uppnåtts med Trabanten.

    Att vid behov kunna använda insamlat data är nog däremot inte så dumt om det råder tveksamheter vid olycksorsaker men däremot vill jag inte ha några ofrivilliga kostnadsökningar för bilisterna. Dom största trafikfarorna har M-märke på bilen, skotskrutig bilhjälm på huvudet och en förbandslåda i bakrutan.

  6. Isak

    I allt väsentligt håller jag med Herr Rombe när det gäller
    ansträngningar för att minska dödligheten och dess skador
    i trafiken. Att vi civiliserade människor i Sverige under
    så många år accepterat denna massaker på oskyldiga männ-
    iskor i trafiken är märkligt. Lika märkligt är alla argu-
    ment emot alla åtgärder för att spara människoliv, precis
    som om det skulle vara en mänsklig rättighet att under alla
    förhållanden framföra dessa dödliga vapen som bilarna ut-
    gör.

    Trots att Finland valde fel president till statschef, så
    segrade ändå demokratin. Medans vi i Sverige får förlita
    oss på att någon främmande fågel skall dimpa ner med vår
    kommande statschef.

    Det lustiga med Mr Coll är när det händer något i världen
    så har han eller någon familjemedlem varit med i händel-
    sernas centrum. Kan berätta för honom exklusivt att skatte-
    verket har i år träffat avtal med 36 tidigare skatteparadis
    Kan också berätta att skatteverket numera får hjälp av Ba-
    hamas för att Colla skattebrottslingar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.