Långsittande kommunalråd och därtill sur.

 Jag har i tidigare blogg beskrivit nackdelarna med långsittande politiska makthavare med utgångspunkt i Åke Ortmarks bok "Ja-sägarna". Den boken är så värdefull att jag inte hittar en enda på www.svaf.se! Alla behåller sina exemplar.  I ett antal kommuner och landsting finns och har funnits kommunalråd och landstingsråd som suttit mer än 3 valperioder som styrelsens ordförande. I en del fall sitter de tills de nästan ramlar av pinn. I Umeå har enligt uppgift Lennart Holmlund hittills suttit som kommunstyrelsens ordförande i 19 år.

Enligt Ortmark börjar långsittandet vara till skada redan efter 8 år. Efter 8 år börjar ett antal nickedockor och ja-sägare flockas runt makthavaren och de som vågar ifrågasätta saker och ting sparkas nedåt utåt. Följden blir att det inte finns lämpliga kandidater till hands när långsittaren äntligen förstår att lämna, alternativt avsätts under buller och bång. Exempel på hög nivå är Margaret Thatcher och i Sverige har jag erfarit neslig sorti för åtminstone några kommunalråd-landstingsråd  som blivit en belastning för  sin kommun – och sig själva. Jag har också bevittnat famlandet efter bra ersättare vilket varit till skada för aktuella partier och kommuner i åratal.

Det som fick mig att återigen aktualisera denna fråga är kommunalrådet Lennart Holmlunds smaklösa utfall mot en medborgare i Umeå som i årtionden engagerat sig i utvecklingen av dagis-förskoleverksamhet och i badhus-simhallsfrågan. Mycket dessutom på ideell basis långt ifrån kommunalrådets löneläge. Den engagerade och samhällsnyttige medborgarens namn är som de flesta insett Urban Bengtsson. Kommunerna försöker bredda demokratin med bl a införandet av medborgarförslag i stället för att tysta medborgarna. Lennart Holmlunds utfall mot en av sina medborgare är obildat och inte värdigt ett kommunalråd. Skamligt är ordet! Ska Holmlund själv eller socialdemokraterna i Umeå be om ursäkt?

Etiketter: , , , ,

18 kommentarer

  1. Nisse

    Instämmer i din analys av nackdelar med långsittande politiker och jag anser att politiska uppdrag skulle tidsbegränsas!

  2. lf

    Ja,du fortsätter att ondgöra dig de som har åsikter som är på vänsterkanten.
    Låt oss förpassa ”det röda Umeå till skräpkammaren”!
    Vad har du för anledning att nedgöra de som står för solidaritet och jämlikhet.
    Du ondgör dig över Umeås kommunalråd för utfall mot en av Umeå kommuns medborgare.
    Du gör ett mycket större utfall mot många medborgare i Umeå kommun med din förra blogg.
    Men du är kanske så mot allt rött att du inte plockar lingon på hösten.

  3. Håkan Rombe

    Svar till lf (2013-04-21 16:44)
    Du kan vara förvissad om att min upprördhet denna gång inte har något med någon vänster-högerskala att göra. När man använder sin upphöjda position till att trampa på andra då tänder jag på alla cylindrar!

  4. lf

    Jag har genom åren bevittnat hur många politiker suttit i många år som partiledare och ledare för landet.
    Tage Erlander satt länge,Alf Svensson satt länge.Att Åke Ortmark skall vara den som vet hur det skall vara köper jag inte.
    Men du svarar inte på min fråga:varför skall det röda Umeå förpassas till en skräpkammare?
    Skamligt Rombe,be om ursäkt.

  5. Håkan Rombe

    Svar till lf (2013-04-21 17:34)
    Det finns ju en tanke bakom att presidenter får sitta högst två valperioder i de flesta republikerna. Politiker bör inte bli inventarier på sina poster och det är särskilt viktigt för statschefer-presidenter. Kommun- och landstingsstyrelsers ordförande hör till den kategori som bör sitta högst två valperioder av skäl jag angett. Politiker är inte ett yrke med anställningsskydd utan ett förtroendeuppdrag. ”Det röda Umeå” är inget framgångsrecept efter kommunismens fall för 23 år sedan. I det här sammanhanget är socialdemokraterna inte särskilt röda numera utan associationerna går mer åt bokstavsvänsterhållet. Jag har inte smutskastat någon för att vara socialdemokrat. Jag har kritiserat Lennart Holmlund för hans sätt att hudflänga en engagerad medborgare på ett ohyfsat sätt. I den kritiken instämmer väldigt många. Jag har alltså inget att be om ursäkt för men Lennart Holmlund har det. Vi får se vad som händer.

  6. lf

    Det röda Umeå är inget framgångsrecept säger du.De har regerat Umeå i decennier,där kommunen växt hela tiden.
    Du har kritiserat ett kommunalråd och så slänger du ut kritik av de röda i Umeå.Förstår du hur kränkt många människor i Umeå är.
    Du springer bakåt hela tiden.
    Du har sagt att det röda Umeå är en skräpkammare.Förstår du hur många människor blir kränkta.
    Men du har ingen anledning att be om ursäkt.
    Du Håkan Rombe håll dig till Storumans kommunpolitik.

  7. lf

    Du skall hemsöka Umeå säger du.Skall du då komma med radikala förslag hur Umeå skall skötas?
    Eller skall du städa upp i Umeå kommuns skräpkammare?

  8. Arbetare

    Vad bra! Ta dig an Urban själv, tack, försök att trösta/ fylla tomrummet/ ge erkännandet som han behöver. Något som alltså ingen annan mäktat med genom alla år.

    Jättebra om du kan dela hans visioner och ta upp lite tid och resonera och planera och skriva och överklaga och springa i korridorerna och ständigt enervera och kostar hela systemet med överklaganden och inlägg och protester ochförslag och……så vidare.

    Låt FP bli hans parti som för fram han ideer i UMEÅ, tack.
    Erbjud honom en plats i FP att företräda ER, det skulle passa alla helt utmärkt-även dig tydligen!

  9. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Jag kan hålla med dig om att det nog vore bra med en rotation på politiker,gäller både på vänster och höger kanten, men var ska vi ta de nya politikerna ifrån?

  10. Håkan Rombe

    Svar till lf (2013-04-21 21:38)
    Jag är en skojsam person. Ordet ”hemsöka” är alltså skämtsamt menat. Att säga ”besöka Umeå” är ju inte originellt! Jag vet för lite om Umeå i dag för att komma med käcka råd om politikens detaljer där. Att ”Det Röda Umeå” inte ger positiva vibbar i omvärlden numera står jag för. Företagsklimatet i Umeå lämnar också en del övrigt att önska enligt Svenskt Näringslivs undersökningar vilket är ett problem inte bara för Umeå utan för hela regionen.

  11. Håkan Rombe

    Svar till Arbetare (2013-04-21 23:53)
    Alla har rätt att tycka annorlunda än makten. Det är svaga kommunalråd som måste tillgripa härskartekniker från det patriarkala området för att hävda sig.

  12. Håkan Rombe

    Svar till Marianne Johansson Bygget Mosekälla (2013-04-22 07:55)
    Visst är det ett problem att bra kandidater börjar tryta. Att kommunalråd får sitt uppdrag som livstidsförläning bidrar till att problemet finns.

  13. Arbetare

    Kan tillägga att EN politiker-faktiskt i Umeå- alltid varje val får flest kryssröster av alla politiker i Vb, ja många ggr fler.
    Då må andra politiker ändå ha den respekten att erkänna demokratin, då det är en typ av direktval med kryss-och inte bara partiets val.
    Ålder eller tid spelar då mindre roll, så länge ett förtroende finns.
    Törs man fråga hur länge du själv åtagit dig förtroendeuppdrag?

  14. Håkan Rombe

    Svar till Arbetare (2013-04-23 23:48)
    Det jag skriver om i min blogg är toppen på isberget, alltså kommunstyrelsens/landstingsstyrelsens ordförande. Maktcentrum inom socialdemokratin är Arbetarekommunen som tillsätter och avsätter ledamöter i kommunala nämnder och som fastställer kandidater till landsting och riksdag. I de värsta avarterna jag sett innehar en och samma person ordförandeskapet i både kommunstyrelse och arbetarkommun och kan då sparka ut alla misshagliga som inte gör vågen för ”Den som bestämmer”. D v s långsittande s k ”Starka män”. Det har alltid varit fråga om patriarker d v s män som till slut tror sig veta allt.
    Som tur är fungerar det bra i majoriteten av kommunerna. Jag själv? Jag har aldrig varit kommunstyrelsens eller landstingsstyrelsens ordförande och därför inte haft makten att sparka ut misshagliga från mitt eget part från kommunala uppdrag. Det borde vara förbjudet att inneha de positioner jag nämnt mer än max 2 perioder oavsett hur många personkryss ”Den starke mannen” erhåller. Detta för att hålla demokratin vital.

  15. Håkan Rombe

    Svar till Nisse (2013-04-21 10:19)
    Tidsbegränsningen kanske i första hand ska förbehållas kommunstyrelsens och landstingsstyrelsens ordförande. Det är dessa som kan skapa sig ett påvedöme i kommunernas politiska liv. Risken är mindre för vanliga nämndsordförandena men någon måtta får det vara även på de posterna.

  16. B-G. Burman

    Tips: Läs boken Knapptryckarkompaniet av Anne-Marie Pålsson. Men reaktion blev, ger min röst i valet enbart legitimitet till en diktator. Skrämmande vilken brist på demokrati vi har i Sverige.

  17. Håkan Rombe

    Svar till B-G. Burman (2013-04-26 10:17)
    Bra tips. Jag har hört talas om den boken. Det finns ett litet dilemma inbyggt i vår parlamentarism. Det måste skapas regeringsdugliga majoriteter pga att vi har så många partier. För att landet ska kunna styras genom en statsbudget som går ihop måste riksdagsledamöterna ibland svälja hjärtefrågor till förmån för majoriteten. Ann-Marie Pålsson tycker att detta gått till överdrift vad jag sett i pressen. Om det gäller moraliskt-etiska frågor tycker jag att en regeringsallians får tåla att ledamöter röstar efter sitt samvete i de fall inte statsbudgeten välts över ända. Jag får läsa boken och då får vi se hur mycket jag håll ve hon!

Lämna ett svar till lf Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.