Vilda västern på E4.

För någon timme sedan brakade en lastbil in i en stillastående husbil på E4 norr om Uppsala. Dubbelfilig motorväg. På E4 söder om Hudiksvall körde en husbil ihjäl en person som bytte däck och skadade OS-medaljören Daniel Rickardsson trots utsatt varningstriangel och dubbelfilig motorväg. En stockholmsresa  på E4 per bil för ett par veckor sedan gav många exempel på aggressiv bilkörning i hög fart. Bara ett exempel ur högen. En långtradare kör 90 km/tim och bakom ligger en liten bil med 4 personer, föräldrar + 2 barn. De ser ut att avvakta tillfälle för omkörning på 3-fältsvägen. Bakom kommer en långtradare stormande i minst 110 km/tim och lägger sig tätt bakom den lilla personbilen. Max 5 meter! Nu ligger den lilla bilen inklämd bakom ett 60-tonsekipage som överskrider tillåten hastighet och framför ett 60-tons ekipage som överskrider tillåten hastighet och dessutom ligger i baken på personbilen. ”Följa John-lek” i minst 90 km per tim. En lek med döden.  Sannolikheten är väl 60-70 % att långtradarna dessutom hade otillåtet usla bromsar. Har GPS så hastighetsangivelserna är ganska exakta. Långtradarnas självutnämnda advokater kan alltså känna sig lugna. De inbyggda fartspärrar som finns i lastbilarna fungerar i mycket varierande grad. Det trixas och fuskas.

Polisen verkar ha abdikerat från trafikövervakningen i allmänhet och hastighetsövervakningen i synnerhet. Det är närmast 100% riskfritt att sträckköra genom Sverige i mycket höga hastigheter om man har kameravarnare. När såg någon en civil polisbil sist som mätte hastigheten med hastighetsradar? När sådan övervakning förekom på 1970-80-talen fanns NÅGON risk att åka fast för åtminstone personbilar och mc. Max 30 km för fort vågade folk köra då men nu är alla proppar och säkringar urplockade. Långtradare har i praktiken alltid varit undantagna från plikten att respektera hastighetsgränserna. Det finns visst någon som åkt dit och nu finns i Guiness rekordbok. Han är helt unik!  Utländska långtradare är kraftigt överrepresenterade bland fortkörarna vad jag märkt.

Motorvägar, 3-fältsvägar och trafiksäkerhetskameror är bra och sparar många liv men trafikövervakning och hastighetsövervakning från polisens sida måste förbättras radikalt om vi ska undvika de aggressiva påkörningar vi sett de senaste veckorna.

http://www.expressen.se/nyheter/krock-i-tierp–flera-skadade/Daniel Rickardsson, påkörning, husbil, långtradare,hastighetsövervakning.

En kommentar

  1. Håkan Rombe (inläggsförfattare)

    Enligt Expressen hade den relativt unge husbilsföraren lyckats med konststycket att åka dit för fortkörning 4 gånger och därvid varit utan körkort en period. Med den meritlistan borde han inte ha tillåtits vara ute i trafiken överhuvud taget.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.