Och så Telia!!

Förra helgen under marknadshandeln i Tärnaby var mobiltelefoni och internet utslaget under 20 timmar i Skalmodal. Liknande har hänt förut med mycket folk i farten i Tärnafjällen. Under Åsele marknad har visst liknande problem uppstått men i fjällen är man lite risigare till om något allvarligt inträffar. Varje gång har Telia slingrat sig inför folkets och politikernas frågor. Vad hade hänt vid akuta sjukdomsfall eller allvarliga olyckor?? Dödsfall skulle kunna inträffa p g a usel telekommunikation. Frågor uppstår.

1. Ger Telia ekonomisk kompensation till kunderna för telebortfall i likhet med elnätsföretagen? Kanske man skulle skicka en faktura till Telia och prova? Åt andra hållet fungerar fakturorna och förseningsavgifter oklanderligt. Telia tar betalt för saker de inte levererar.

2. Ett annat och enklare sätt att få Telia att dra tummen ur arslet och säkerställa kommunikationen vore saftiga böter till staten. Så höga att Telia för sitt eget bästa omedelbums skulle starta med förstärkningsåtgärder så att inte säkerheten för människorna  äventyras. Något för ”våra” riksdagsmän att ta itu med.

Etiketter: , , , ,

8 kommentarer

    • Håkan Rombe (inläggsförfattare)

      Det är Telia som har ansvar att täcka hela Sverige. Det uppdraget övertog Telia när Televerket upphörde och privatiserades.

  1. puck_out

    1. Ja. Kunder har rätt till kompensation om leverantören inte håller vad de lovat, alltså det som står i kontraktet. Jag har för mig att ett standardavtal för en privatperson stipulerar att tjänsten ska vara återställd inom 5 dagar.

    2. Det system du föreslår finns redan. Det finns en myndighet – Post och Telestyrelsen (PTS) – som kontrollerar och reglerar. För TeliaSonera har inget ”uppdrag”, Televerket hade det. TeliaSonera är ett vinnstdrivande företag med avtal och kontrakt. Utan att veta säkert (men med viss insikt) så tror jag att PTS har gett OK till leverantörerna att inte måsta ha samma service i Norrlands inland. Det går inte ihop rent ekonomiskt helt enkelt.

    Enligt mig är grundproblemet att infrastrukturen privatiserades. Vinnstintresse, öppen konkurens och service i glesbyggd är för svårt att balansera. För få kunder och för stora avstånd.

    • Håkan Rombe (inläggsförfattare)

      Om telefonin är borta i 5 dagar har en sjuk gamling hunnit dö och dessutom är han/hon stadd i stark förruttnelse. Telia har inte förstärkt kapaciteten så att vi har telefoni vid större belastningar och det är här saftiga straffavgifter för bolaget skulle ge ekonomiska incitament att fixa problemet. Marknadskrafter är nog ingen bra princip för människors rätt till säkerhet i glesbygd. Trots att man lappat och lagat för att motverka marknadskrafterna. Nä straffavgifter så stora att direktörerna riskerar jobbet är enligt min uppfattning den bästa metoden.

  2. Robert

    1. Nej, finns inget stöd för det som med el-lev. Det borde finnas, men är inte så. Faktum är att det lades en motion om detta i regeringen. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Ersattning-vid-teleavbrott_GW02T244/?text=true
    Dock så var det ganska många år sedan, dock efter ett uttalande av Fredrik Reinfeldt i samband med problemen i Tärnaby i vintras. Så var intresset för en sådan lagstiftning mycket svalt.
    Det finsn dock vissa möjligheter till ersättning för merkostnader. Kontakta telekområdgivarna för frågor.

    2. Jag hänvisar dig till pts hemsida. http://pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/Konsumenters-rattigheter-vid-teleavbrott/
    Jag tror inte telia har andra krav på sig än andra lev, speciellt inte gällande 3G täckning. Däremot är Telia till skillnad från de andra lev. Reglerade då de är i en monopol position.
    Jag är av åsikten att det ska utgå böter som utbetalas till PTS efter en viss brytpunkt. (förutom force majeur förstås) samt ersättning utgår till operatörens kunder.
    Samt att samhällen och byar som blir utan telefoni OMEDELBART ska få en satellit telefon e.dyl utkörd så att 112 (nödnummer) kan nås. PTS ska stå för detta, och de operatörer som har avbrott får betala PTS för denna tjänst.

    Det mest tragiska i min mening är Telias infrastruktur i norra sverige, som är ganska uråldrig och underdimensionerad. Men även Telias Felavhjälpning är under all kritik. Killarna som jobbar med det i fält är kunniga och effektiva, men det är processen Telia till lagat fel som är problemet. Ex talade jag med en person som är insatt i avtal mellan Service företagen och Telia, det tillåter att felet tar veckor att lagas. Ett fel orsakat av åska, lagas i mån av tid…
    Andra leverantörer har mycket korta felavhjälpningstider.
    Ex. en fråga till er som har 3 eller Tele2 eller andra lev i området…. hur ofta har ni stopp på era telefoner pga fel i näten? Problemet är att deras täckning i småbyar utanför europavägarna är rysligt dålig dock.
    Jag ser detta problem för oss just nu som ett demokratiskt problem, vi har ingen röst som talar för oss i riksdag/regering.

    • Håkan Rombe (inläggsförfattare)

      Tack för bra information. Här finns en uppgift för glesbygdens riksdagsmän, om nu någon sådan finns kvar. Telia har inga ekonomiska incitament att säkerställa telefonin. Här tror jag saftiga avgifter för Telia vid avbrott är bästa medicinen. Detta med 3-4G. Dessa har jag inte sett röken av där jag bor och verkar.

      • Robert

        3G har funnits i många år i Tärnaby/hemavan och Storuman tätorter.
        4G finns redan i Tele2/Telenors regi i Tärnaby och byggs i mycket rasande takt upp längst E12.
        Till och med små ställen som lilla Matsdal bygger de 4G på. Talade mkt nyligen med helikopter företagare i länet och de flyger hela tiden ut personal som bygger ut just dessa nät.
        Som det börjar se ut just nu så börjar de bli omkörda av de tidigare ”stads” operatörerna som ”folkets” operatör.

        Telia verkar vara undantaget i inlandet.

        Nej det är dags för lagstiftning, det måste i ett modernt samhälle vara en rättighet att kunna nå nödnumren.
        Som moderaterna uttalade sig så skulle operatörerna själva kunna lösa problemen, men vi har sett år efter år, gång på gång att de kan inte det. Kraftigare åtgärder behövs.

        Jag var nyligen uppe vid några av dessa stationer i jakt på hjortron och koll efter svamp(för tidigt).
        Och ett tydligt tecken på nivån av neglekt telias infrastruktur lider av syns i nästan alla dessa master.
        I form av Paraboler som är trasiga där det där ”trumskinnet” frampå parabolerna har hål eller är trasiga. Och parabolerna är böjda, krokiga och fula.
        Samma paraboler var trasiga förra året. några var trasiga även året före det.
        Telia verkar vara helt ointresserade att underhålla sitt nät.

        • Håkan Rombe (inläggsförfattare)

          På min android Sony V står att jag har 2 G hos Telia när jag söker operatörer. Jag får vänta i evigheter på att se en kort videosnutt. Jag tog ett dyrare abonnemang (2013) med tanken att det går många MB när man tittar på en videosnutt. Det utrymmet jag köpt har jag ingen glädje av och jag kan enligt Telia inte växla ned till ett billigare abonnemang. På min s k smartphone har jag ännu inte sett röken av 3G och 4G. Enligt en uppgift ska Telia bygga ut 4G i Storumanområdet hösten 2014. I Skalmodal får vi väl vänta på 4G tills Putin återskapat Sovjetunionen och annekterat Finland.

Lämna ett svar till Håkan Rombe Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.