Volvo max 180 km/tim

Volvo tänker hastighetsbegränsa personbilarna till max 180 km/tim vilket är en klok åtgärd med hänsyn till trafiksäkerhet och miljö.Volvo blir först med detta och kommer säkert att få efterföljare. Trafiksäkerhetsforskarna har vad jag vet inte ens vågat uttala orden inbyggd hastighetsbegränsning av samma slag som finns på lastbilar. Vad är de rädda för, kan man undra?

Det underliga i kråksången är att ingen nationell trafiksäkerhetsmyndighet vågat sig på något sådant som Volvo nu inför och naturligtvis inte heller de journalister som ska granska bilars och trafikens säkerhet. De senare verkar snarast förhäxade av varje ny hästkraft och varje sekund och tiondel upp till 100.

Numera finns dessutom teknik för att hastighetsbegränsa bilar till vad som står på skyltarna med GPS-teknik. Det skulle enligt trafikverkets beräkningar spara över 100 människoliv varje år i Sverige om hastighetsgränserna hölls. Eller 8 000 människoliv under en normal livslängd.

Problemet som finns i sådana här sammanhang är främst en mindre krets män. I synnerhet män under 25 år som är starkt överrepresenterade i olycksstatistiken.

Hur många bilförare med fullt folkvett har behov av att köra ens i 180 km per timme? Volvos beslut är alltså inget som torde bekymra mer än högst  någon procent av bilköparna och denna procent torde mer än väl kompenseras med den ökade bilförsäljning som Volvos beslut kan medföra. Volvos trafiksäkerhetsarbete har tjänat Volvo väl på marknaden.

Etiketter: , ,

4 kommentarer

    • Håkan Rombe (inläggsförfattare)

      Detta är inget förslag utan ett beslut av Volvo. Eftersom bara hänsynslösa och kriminella kör över 180 km/tim kommer knappast försäljningen av Volvo-bilar att sjunka. Troligen tvärtom! Kanske försäkringspremierna sjunker för bilar med inbyggd hastighetsbegränsning. Volvo var först, tror jag, med säkerhetsbälten och det klagade många på för det ansågs besvärligt. Vad Collin på Aftonbladet tycker har jag lämnat för länge sedan, det är inte värt nedlagd tid att läsa all gallimattias. Han har gnällt över varje ny hastighetsgräns sedan vi hade fri fart. I enlighet därmed har han väl också gnällt över trefältsvägar, hastighetssänkande bulor och gatuförträngningar mm mm. Kanske även gnällt över trygghetskameror? Han är direkt pinsam i dessa frågor och borde pensionerats för evigheter sedan.

  1. Gunnar F.

    Nä Collin är nog inte den vassaste kniven i lådan,men här tycker jag han har en poäng.
    Det är ju inte höghastighet som dödar ,utan det är höghastighet på fel ställen som dödar,och 180km/h på fel ställen dödar också,dock inte som man kan tro på autobanh där hastigheterna är betydligt högre än där dom flesta dödsolyckorna i Sverige inträffar.

  2. G E Abrahamsson

    Jag tror det ha en annan förklaring också. För och hänga med i elbilens utveckling (som Volvo f n släpar efter i) måste något drastiskt hända. Deras produktion (nja, Kinas, för Volvo är ju numera en kinesisk produkt) Det är bara märket som är svenskt) och deras tillverkning har gått ut på motorstarka bilar på mins 150 hk och uppåt. Vilken nytta har man det, att det ska gå så fasligt fort? Bra vid en omkörning kanske och även att deras bilar är dyra och påkostade i övrigt som man inte har någon större nytta av. Dessutom krånglar deras bilar ofta. Kanske det är bättre nu sedan kineserna tog över?
    Nä Volvo är ingen favorit för mig (och spelar ingen större roll) när man kan få bilar som är både bättre och billigare. Segmentet med Audi, BMW, Merca osv det klarar inte Volvo hålla stång emot och varför ha såna bilar? Kanske är det det man insett nu. Bättre ta sig fram långsammare än att inte komma fram alls. Givetvis är det min bedömning och vad folk köper (för skit) angår inte mig.

Lämna ett svar till Gunnar F. Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.