Glesbygd- vad är det?

Umeåmoderaterna, tillika frimurare, har ett komplicerat förhållande till klimatkrisen och människans framtid på jorden. Det populistiska budskapet är att glesbygdens största problem är bensinpriset och att priset bör sänkas med 1 kr per liter. Det är ju klart att det kan bli dyrt för vissa om man envisas med att köra 146 km per timme.

Hur stor del av befolkningen i glesbygd har långt till jobbet? Fakta är att större delen av befolkningen i glesbygd bor i kommuncentra och andra större orter och har betydligt närmare till jobbet än boende i storstadsregioner. Det finns statistik på hur mycket bilägare kör sina bilar och vad jag sett är att genomsnittlige bilägaren  i glesbygd inte kör längre än bilägarna i storstadsregioner. Snarast mindre! Begreppet glesbygd leder tanken fel när det gäller avstånd till arbetsplatser. Befolkningen i de ständigt minskande byarna har att välja mellan att flytta till centralorten eller att bo kvar i byn. Man får väga billigt boende mot kostnaderna för resor och den kalkylen kan väga åt det ena eller andra hållet. Kostnad för boende mot kostnad för resor.

Det relativa fåtal som är tvungna att köra långt till jobbet bör hjälpas på annat sätt än att sänka priset på bensin med 1 kr för en stor majoritet bilägare i glesbygd som har jobbet på gång- eller cykelavstånd. Vi som har Försäkringskassan och Pensionsverket som ”arbetsgivare”, vi är väldigt många i verklig glesbygd, kan spara in på mycket bilkörning. Jag bor själv i verklig glesbygd och har svårt att se nöden! Bensinen är billigare än på flera år.

Det är stor tondövhet inför den globala uppvärmningen att underlätta förbrukning av fossila bränslen. Nya generationer kommer att döma oss.  Nya bensin- och dieseldrivna personbilar kommer sannolikt inte ens att finnas att köpa om max 20 år. De tillhör ”stenåldern”.

Etiketter: , , , , , ,

3 kommentarer

  1. Jörgen K

    Märkligt resonemang då bilen inte ens är nödvändig i städerna där kollektivtrafiken kan vara mer än välfungerande. Enda anledningen att hålla upp biltrafiken på den nivån som du påstår är att fylla på statskassan.

    Ser man på medianlönen i storstadsregionerna finner man förklaringen på den myckna och i allt större omfattning onödiga körning med bil. Tittar man tjänstebilåkandet är det nära nog beklämmande att betrakta regelverket runt dessa, inte undra på att det är en storstadsföreteelse.

    Utgår man från medianlönerna kan man bara konstatera att i glesbygden har man inte råd att åka på samma sätt, har man mer än 10 enkelmil till tandläkaren, kombinerar man resan med en mängd andra uppdrag, kanske även inkluderar grannen på ett hörn.

    För tvärtemot allt skval och lögner är det en stor grupp som verkligen behöver kunna transportera sig säkert över långa avstånd sommar som vinter, som inga alternativ alls har.

    Till och från arbetet har alla tagit sig, oftast med stöd av regler framarbetade för storstadens väljarbas och på skattebetalarnas bekostnad.

    Nä, dagens religion om klimatångest för att bedriva accelererande avfolkningspolitik är en skam som går på torra land!

  2. Håkan Rombe (inläggsförfattare)

    Jag ville bara i stillsamhet påpeka att större delen av glesbygdsborna i verklig glesbygd, större delen av Norrland, bor och arbetar i centralorter med bekvämt avstånd till arbetsplatsen. I t ex Stor-Stockholm är det en bökig historia att ta sig till jobbet om det ligger på andra sidan staden. De flesta har en stressad tillvaro med barn som ska till dagis och skola i morgon- och eftermiddagstrafiken innan de själva ska ta sig till jobbet. Jag bodde för länge sedan en termin på Ekerö hos en familj med två barn och deras dag började med barnväckning 0530 och middagsmaten äten kl 1930 och sedan 1 timmes samvaro med barnen innan det var dags för sängen. Vecka ut och vecka in. Deras arbetsplatser låg på 1.5 mils avstånd och de behövde minst en timme för resan. I Storuman tar motsvarande resa max 12,5 minuter. Nej, jag är inte avundsjuk på stockholmarna! Om vanliga villor i större städer kostar 4-8 miljoner och lägenheter 2-3 miljoner plus rejäl månadshyra är det lite eljest mot Storuman som har en tiondel av de priserna. Alla människor har att inrätta sitt liv efter omständigheterna, välja jobb, välja bostadsort o s v. I Norrbotten skrevs om en familj i trakten av Kalix där mannen jobbade i Kiruna och hustrun någonstans mellan Kiruna och Karesuando, båda fasta jobb. Vilket snärj de hade att puzzla ihop sina liv! De var tvungna att köra var sin bil t ex. Men hallå! Vem har tvingat dem att organisera sina liv på det sättet?
    Umeåmoderaternas ständiga utspel om lägre bensinpriser för alla som bor i glesbygd, även glesbygdens tätorter, år ren och skär populism av sämsta sort. Vi som bor i glesbygd skulle däremot välkomna större skatteutjämningsbidrag från t ex Stockholms rika kommuner som har 15 000- 30 000 kr lägre region-kommunalskatt än löntagarna i glesbygdskommuner men minst lika bra sjukvård, åldringsvård och skola. Men se det sätter moderaterna i de rika storstadskommunerna stopp för!!

    • Jörgen K

      Tyvärr är det krasst konstaterat att för den som inte är i arbete eller klent avlönad, primärt pensionärer spelar det ingen roll vilket ”skatteutjämningsbidrag” det blir. De betalar normalt ringa skatt på sin pension så för de är det priset vid pumpen som avgör om de kan eller inte kan ta sig någonstans.

      Någon elbil som kan ta dem de sträckor som krävs i inlandet blir det inte heller någon tal om då dessa rör sig om fantasipriser för denna grupp.

      Sett genom deras perspektiv är det ingen skär populism av den värsta sorten, tvärtom.

      Apropå Stockholm eller andra städer får man anpassa sig, det är bara ett utslag av den urbaniseringsiver som rått de sista 70 åren. Konsekvenserna har inte låtit väntat på sig.

      Möjligheterna att förflytta sig där alternativ inte existerar har blivit en allt större klassfråga. Glesbygden kanske ska bara vara till för rekreation för stadsbon, som en politiker som är statsminister kläckte ur sig för en tid sedan………Är det verkligen dit som det strävas?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.