50 km skidåkning damer-varför?

Är 50 km damer skidåkning i världscupen en ”jämställdhetsreform”? Glöm det! Påhittet har inget alls med jämställdhet att göra. Kvinnor har en kropp skapad för att föda barn. Männen har en kropp skapad för att slå stenklubbor i skallen på varandra och att springa i kapp och dräpa älgar och hjortar med spjut. Ansvariga har helt missat att kvinnor har mycket sämre fysiska förutsättningar för att springa i kapp och slå ihjäl hjortar och älgar. 50 km damer är helt krasst en fråga om tid. Reklamtid i TV! Jämfört med 30 km skidåkning skapas 40% mer tid för REKLAMINSLAG vilket ger mer klirr i kassan för alla inblandade, undantagandes den stackars tittaren. Redan 30 km masstart är en enda lång gäspning, oftast är det bara den sista kilometern som det händer saker.50 km masstart blir en ännu längre gäspning. Den smarte skiter i TV:n de första 29 resp 49 kilometrarna och tar fram en historiebok och läser om den egyptiska drottningen Nefertiti, det är vad man kan göra nuförtiden i stället för gäsp-TV. D v s om man nu har böcker i bokhyllan i stället för prydnader av glas och plast. Den enda som kan röra om i grytan är Ebba Andersson men frågan är om hon tidigt i loppet försöker spränga startfältet. Oavsett blir det gäsp-TV större delen av tiden, titta på Ebba, titta på resten, titta på Ebba, titta på resten o s v.

Reklamtiden har den lilla fördelen att vara ett avbrott i det ständiga pladdret från referenten i TV6. Öronen mår bra av lite pauser då och då. Jag stänger dock av ljudet på TV:n och slår på radion. Konstigt nog pladdrar man mycket mindre i radion och man får mer relevant information. Hur kan det komma sig att radiopladdret flyttat in på TV?

Andra förändringar som genomförts i TV-åldern är att skapa banor med branta utförslut, gärna med kurvor, så att vi får titta på krascher, brutna stavar och ben. Det blir ”bra TV” som lockar mera tittare tydligen. Mera tittare mera reklampengar och förluster får man ju räkna med även i krig.