UIK vs Björklöven

Satt tillsammans med några kreativa kvinnor och diskussionen blev het, levande, blossande och så givande. Det är helt underbart att kunna diskutera, fundera och utveckla sitt sinne tillsammans med människor som skiljer på mig som person och mina åsikter.

Ämnet gällde attityder och hur man kan förändra dem. I detta fallet funderade vi, vände och vred på begreppen angående hur man ska ändra på ”tänket” hos folk när det gäller kvinnligt och manligt idrottande.
 Bakgrund;
Kommunen köpte upp Arena för 1 krona (fick ta över en skuld på 60 miljoner) samt gav Björklöven 7 mille för något annat som jag inte minns nu dvs Björklöven "fick" 67 miljoner. UIK behövde 1 mille för att komma sig undan sin konkurs och vad hände. De fick gå ut till allmänheten och BE om pengar. Men nu tänker jag INTE diskutera HUR, VARFÖR och MÄNGDEN PENGAR. Spelarlöner, goodwill, styrelserepresentanter, träningstider eller om idrott tar för stor plats i samhällets struktur.
 
Utan hur vänder vi på attityder och värderingar inom idrotten.
 UIK´s framfart i Umeå och övriga landet ger en söt smak på tungan, en stolt känsla i magen och en varm tanke till spelarna som ger sin tid till idrotten. Björklövens framgång känns inte ens i närheten av UIK´s storslagna genomkraft i hela Sverige. UIK är en stark framgångsfaktor, reklampelare och ger Umeå en stark framsida.
 
Att stöta och blöta tanken på VARFÖR kvinnors idrottande TYDLIGEN är mindre värd än mäns är något som tröttar ut en fort utan vad jag funderar över är:
 
HUR VÄNDER VI PÅ TÄNKET, attityder och värderingar? HItta en lösning som gör kvinnligt och manligt idrottande jämnbördigt i samhället.
 
Har ni några idéer?
Etiketter: ,

57 kommentarer

  1. Lövenfanrealist

    Det sitter en bunt äldre gentleman i styrelsen som gett sitt blod för Björklöven. De har skygglapparna på, ett genuint sportintresse men ser inte hur illa det är.

    Fler kvinnor i styrelsen som ser mer ekonomi än verksamhet.
    So är mer försiktiga och inte stirrar sig blind på spelarresultat.

  2. Coach - kanske

    Arbetsförmedlingens alla coacher som har gedigen utbildning borde väl vara som hand i handske för att för det första få upp vinnarskallarna på spelarna men sedan även coacha hela styrelsen mot en mer ekonomisk vinning.

    Ge alla en insikt om hur verkligheten se ut. Hm svårt för jag märker att jag inte svarar på din fråga. Attitydförändring….får återkomma.

  3. jonas

    I friidrott så bedöms kvinnor som likvärdiga män vad gäller marknadsföring och publicitet.
    Så man kan inte dra alla sporter över en kam vad gäller jämställdhet.
    Samma sak inom Tennisen.
    Systrarna Williams drar in miljoner på sitt idrottande och det är ingen som tänker att de är duktiga som ”ger sin tid till idrotten”.
    Kollar man på golfen, Annika Sörestam är kanske den största golfaren vi haft.

    Vad gäller damfotboll så är det ganska nytt I Sverige och har dåligt intresse för publik och då även för sponsorer.

  4. Karl

    Frågan är om man ska väga in underhålllningsvärdet. Det är långt fler som tycker att hockey och Björklöven är underhållande att se på. Det leder till att hockey drar in och omsätter mycket större pengar. Det faktumet föringar inte på något sätt UIKs prestation som något unikt inom damidrotten. På tal om fakta så är det personer som du som elda på debatter genom att skriva ut lögner som om de vore fakta. Björklöven köpte arenan för de värde den hade då. Idag har Björklöven gått in med stora pengar i arenan och höjt dess värde. Kommunen betalade vid återtagandet mindre än arenans värde idag.

  5. Majken

    Björklöven lånade ut 7 miljoner av sitt aktiekapital för att arenabolaget skulle kunna genomföra nödvändiga renoveringar av Umeå Arena. När kommunen köpte tillbaka arenan från arenabolaget (inte Björklöven), blev också kommunen återbetalningsskyldiga till den fordran som Björklöven hade på bolaget.

    Läs på innan du börjar göra haltande jämförelser.

  6. Karl

    Vidare så påstår du att Björklöven skulle fått sju miljoner. Om du ska diskutera attityder och värderingar måste du väl börja med att undvika felaktiga uppgifter? Björklöven AB hade lånat ut 7 miljoner från aktiekapitalet till Umeå Arena AB. När kommunen köpte Umeå Arena AB ingick de att de skulle betala av lånen från renoveringen för att undvika räntekostnaden. det var hela poängen med varför kommunen nu framöver kan driva arenan billigare än Löven skulle kunnat. Ett av arenabolagets lån var till BjörklövenAB. Kanske tyder det på ett attitydproblem att du inte bryr dej i att ta reda på fakta?

  7. Shanahan

    Efterfrågan, det handlar om omsättning och efterfrågan. UIK är inte lika viktiga som Björklöven enligt de som vill betala.

  8. Lisbet Olofsson

    Härligt med kommentarer. Ja jag erkänner direkt, helt öppet och med blottad strupe – jag har inte ALLS koll på alla turerna kring pengarna för det är jag inte så intresserad av. Utan hur vi ändrar attityder

  9. Lisbet Olofsson

    Svar till Karl (2009-10-30 14:19)
    MEN HJÄLP MIG DÅ – ändrar man på ATTITYDER med att ta rätt på FAKTA. Är det vad du menar?

    Så det finns fakta på att man ska STÖTTA manliga idrottare mer än kvinnliga?

  10. Lisbet Olofsson

    Svar till Karl (2009-10-30 14:11)
    Underhållningsvärdet är säkert en mycket bidragande orsak. Jag har ingen aning om hur många som går på ishockeymatch i förhållande till fotboll. De som går på ridning i förhållande till folkrace.

    Det är ju rätt fantastiskt att kommunen etc ids gå in och rädda bolaget. Kanske de kan rädda Sports Medicin också.*Skojar*

  11. Lisbet Olofsson

    Svar till jonas (2009-10-30 08:29)
    De där är också rätt intressant att ”nya” sporter är svårare att få sponsring och marknadsföring till. Fotboll är en gammal traditionell sport men inte för kvinnorna.

    Hur är det med spelarlöner och arbete. Kan kvinnor leva på sin sport?

  12. Lisbet Olofsson

    Svar till Coach – kanske (2009-10-30 07:29)
    Det verkar vara det svåraste här, alla stirrar på pengarna men ingen funderar över hur man ska få sport jämlikt mellan könen.

    Så att hitta på något som förändrar attityder gentemot det hela är svårare.

  13. Johan

    Hela din kommentar om attityder bygger väl på den ekonomiska situation du öppet erkänner din okunskap om? Ett förklarande inlägg om vilken attityd det är du vill förändra (och hur du uppfattar dess grundläggande symtom och källor) kanske vore i sin ordning?

    Det du skriver om Björklövens kontra UIK:s folkliga genomslagskraft är bara fel. Björklöven har ojämförbart många fler fans än UIK runtom i Sverige, trots att de ligger näst sist i andraligan. Det är en oerhört klassisk förening som lyckas vara ett starkt varumärke trots att det var länge sedan de var bra. Jämför UIK med UFC istället.

  14. johan

    Jag tror du vill ha läsare till din blogg. Fortsätt härja på med löven så når du topp10 varje dag.

    Du har dock tokfel i en sak. Kommunen har räddat UIK 2 ggr i år. Den första gången då dom köpte klubbhuset och den andra gången genom reklam för våra lapplisor. Det var nämnligen kommunalägda UPAB som gick all in och säkrade UIK ekonomiskt för en tid framåt.

    I övrigt känns ditt resonemang helt skevt precis som många andra har påpekat. Sport är underhållning, vår tids gladiatorspel.

  15. Tobias

    Jag tycker det är en intressant frågeställning, trots faktafelen 😉 Men folk betalar för att gå på ett evenemang, eftersom att man finner det underhållande. I Sverige så är är herr-ishockeyn och fotbollen väldigt utbredd och något som funnits väldigt länge, därav finns det väldigt mycket traditioner. Damfotbollen är ett lite nyare fenomen. Men det intressanta egentligen, är jämförelsen med damer som idrottar med friidrott, tennis och Golf. Alla de sporterna är något som utövas en och en (oftast), medan dam-lagsporterna är inte lika populära publik- och sponsormässigt. Hur kommer det sig?

  16. Maria Lundmark Hällsten

    Jag tror att man måste börja redan med barnen i skolan, att inse att alla har lika värde. Sen har inte alla samma intressen men det är en annan sak.

    Sen kan man aldrig jämföra kvinnor och män, rent fysiskt, för då ligger dom flesta kvinnor i lä. Men damfotboll/herrfotboll borde absolut räknas som likvärdiga, och däför skulle dom rimligtvis ha samma pengar att röra sig med. Vad man ska göra, hm…ska fundera lite, men som sagt, man börjar i tid med det som böjt ska bli. Ha en trevlig fredag!

  17. Steve

    Den här diskussionen har pågått ganska länge. Problemet är att man inte kan jämföra manlig och kvinnlig idrott ekonomiskt eftersom att intresset för manlig idrott(framförallt inom lagidrotter) är mycket större. Det innebär givetvis att företag och kommuner är mer villiga att investera i manlig idrott.

  18. Anne-Marie

    Ta en titt på tidningarnas rapportering från manliga respektive kvinnliga sportaktiviteter. Vilka får största rubrikerna? Foppas fot eller UIK? Vilka är det som mitt före, under, efter arbetsmöten rapporterar hur situationen är för Björklöven, Timrå, Skellefteå, you name it….
    Snedvridet, ja det är bara förnamnet….

  19. Gustav Garvare

    Som enskild person ändrar man ingenting. Det är underhållningsvärdet var man eller kvinna ser. Fotboll, hockey, innebandy, tennis eller friidrott. Jag som kille vill allra helst se eliten inom varje idrott. Det bästa av de bästa. Creme de`la creme. Men vart vänder man sig då? Jo till de bästa, snabbaste och mest extrema. Däri ligger inte damsporten. Det är, och kommer, alltid att två eller tre steg under herrsporten. Björklöven hamnar inte under kategorin creme de`la creme och inte ens i närheten.Men gå till damhockeyn och du får kliva fem steg ner. Där har du ditt svar. Underhållning.

  20. leif

    Räkna upp sporter där kvinnor är minst lika kända som deras manliga kollegor. Inte är det lagsporter utan det är friidrott, slalom, tennis osv. Inom fotboll och hockey blir skillnaderna mellan dam och herr idrott alldeles för stor och sport är underhållning och där kan dom inte tävla med varandra. Det är väl något som man knappast kan ändra på. UIk tävlar i den absoluta världstoppen i sin sport medans löven lirar i en dålig liga men ändå drar dom mer publik, det har inget att göra med kvinnligt eller manligt utan underhållning.

  21. LP

    Du frågar vem som bestämmer över vem som är mer viktig. Det beror väl på om man låter marknaden, alltså de idrottsintresserade, bestämma eller om man låter folkvalda politiker bestämma. För UIK och Björklöven är det marknaden som bestämmer. Marknaden, eller med andra ord besökarna, värderar Björklöven högre än UIK. Hur du ska ändra på det? Tja, genom skolan skulle innebära en vidrig social ingenjörskonst, eller indoktrinering. Genom blogginlägg och debattartiklar är mer förenligt med demokratiska principer och är något jag skulle förorda.

  22. Lisbet Olofsson

    Svar till Johan (2009-10-30 15:21)
    Hur många andra tror du har samma okunskap om den ekonomiska situationen och som tycker och tänker som jag?
    Är man inte genuint intresserad av ishockey så går det nog många förbi.

    Vad bra att de har räddat UIK men inte i samma omfattning av pengar eller?

  23. Lisbet Olofsson

    Svar till johan (2009-10-30 15:59)
    Du, jag behöver inte skriva om Löven för att nå topp här på bloggen. De thar jag gjort flera gånger med andra ämnen och det är inget som driver mig.

    Du säger att Löven har större genomslagskraft än UIK. Hur vet du det? När jag är ute runt om i landet och pratar så skiner folk upp och säger att Umeå´s fotbollsdamer är duktiga.

    Varför de gör det kan jag inte svara på utan jag går nu bara efter vad de säger till mig.

  24. Lisbet Olofsson

    Svar till Tobias (2009-10-30 16:09)
    Det kanske har med något slags fenomen som jag TYCKER genomsyrar mycket idag. KARLAR har så förbaskat svårt med kvinnor. Många söger så här;

    – Är det bara kvinnor där så är det inget för mig!

    – Är det bara för kvinnor eftersom det står bara kvinnonamn med?

    Detta märkte jag t ex när Leia företagshotell öppnade för någea veckor sedan. Det fanns flertalet marlar som inte gick på invigningen för att det ”bara var kvinnor där”.

    Jag är väldigt van att finnas som ensam kvinna bland män – det ä ringa problem för mig. Men tydligen finns det problem åt andra hållet.

    Kan vara en tanke.

  25. Lisbet Olofsson

    Svar till Maria Lundmark Hällsten (2009-10-30 16:31)
    Mycket beror på vilken sport man utövar och vilken teknik som används. Tänker lite på Heidi Andersson i armbrytning. Kvinnorna har inte FÅTT vara med och idrotta och har tränat upp sig.

    Som många säger så har damfotbollen inte funnits så länge.

  26. Lisbet Olofsson

    Svar till Steve (2009-10-30 17:23)
    KANON – där sa du något.

    Hur ska vi försöka ändra på det? Att företag sponsar hellre manlig idrott än kvinnlig.
    Här är det stor skillnad på divisionerna – damerna är bättre i sin sport. Borde kunna få mer pengar.

    Kan det vara så att företagsledare inte TÄNKER utan sponsrar av gamla vanan, sponsrar varann etersom man känner någon etc

    NÅGON FÖRETAGARE SOM KAN SVARA.
    De kanske ser en skillnad i sin produktion i förhållande till vilka de sponsrar.

  27. Lisbet Olofsson

    Svar till Anne-Marie (2009-10-30 21:18)
    Det verkar vara så Anne-Marie ATT DETTA ÄR NÅGOT SOM KARLARNA INTE ÄNS TÄNKER PÅ ATT DE GÖR. Och ämnet verkar hett för KARLARNA här att diskutera – inte så många kvinnor som säger något. Redan här kan man ana något.

    Har också sett att t ex VK har jobbat hårt för att hålla fram kvinnorna på bild etc. SÅ det har blivit bättre.

  28. Lisbet Olofsson

    Svar till Gustav Garvare (2009-10-30 22:16)
    Japp, börjar mer ochmer fatta att det är ett UNDERHÅLLNINGSVÄRDE på olika idrotter.

    Eftersom jag är gammal friidrottare samt har en stadig fot inom motorsportsvärlden också så är detta väldigt intressant. När det körs biltävlingar så kommer det MYCKET publik. Det är också en indiviuell sport. Här verkar det bara ett enormt stort intresse – säger bara STREETRACE. Det illegala som kördes i sommar etc.

    Så det innebär att streetrace borde få en massa pengar, eller..

    Och en sak som jag tycker är intressant är:
    DET ÄR ALLTID BARA ETT LAG/EN PERSON SOM KAN VINNA!!

  29. Lisbet Olofsson

    Svar till leif (2009-10-30 22:35)
    Ja jag börjar förstå det.

    Så sponsorpengarna går till den idrott som drar mest besökare.

    Idag finns det ju en mängd olika sporter se bara inom fitness, cykel och triatlone som aldrig ens uppmärksammas eller får pengar.

  30. Lisbet Olofsson

    Svar till LP (2009-10-31 00:42)
    Ja det är den stora frågan – hur ska jag ändra på det. Jag vet inte.

    Kanske att man skulle börja rättvisemärka pengarna som ska ges som bidrag. Istället för att sponsra enligt antal besökare så börjar man sponsra enligt att får ena klubben 1000 kr ska alla ha det.

    Jag fattar att löven har säkert en massa folk som ska ha lön & kläder. Det spelar och sjukgymnast, läkare, bära bollar, tränare etc men man bör ju få in en massa pengar via inträde etc.

    Är IDROTT SÅ VIKTIGT? Är det en bra fostran? Många verkar ju ha svårt att hålla sig från droger fast de är med i ”drogfri idrott”.

  31. Niklas

    Som LP skriver så är det marknaden, dvs. publiken/idrottsintresserade, som bestämmer. Inte svårare än så. Om du känner att du vill ändra på eller initiera en diskussion kring detta förhållande så är väl en blogg eller andra diskussionsforum att föredra. Men du, att börja ”rättvisemärka pengarna som bidrag” – hur skulle det gå till? Skulle du eller någon annan bestämma över hur företag vill använda sina intjänade vinster? Vidareutveckla gärna, i mina öron låter det som maktmissbruk och förtryck av den värsta sorten.

  32. Karl

    Lisbet, du är helt på läktaren i den här frågan. Sponsring och publikintäkter är inget stöd eller välgörenhet. Det är köp av en produkt. Företag betalar pengar för att synas och för att ge underhållning till anställda och kunder. Om du vill få mer pengar till UIK måste du ta det med deras säljare. Löven drar idag in 4-5 gånger så mycket pengar, eller med andra ord, får 4-5 ggr bättre betalt för sin produkt. Det har inget med attityd att göra. Det är marknadsvärdet och vad folk och företag vill betala för underåhllningen och upplevelsen.

  33. Karl

    Varken UIK eller Löven har fått rena bidrag av kommunen, däremot har kommunala bolag i varierande grad köpt produkten i form av reklam. Kommunens försäljning och köp av arenan har stött och blötts men när VK inte är intresserade av fakta utan bara av att vinkla sig till lösnummerköpare då får många umebor, inkl du Lisbet, en felaktig uppfattning om vad som hänt. Det VK utelämnade var att kommunen aldrig skulle kunnat fräscha upp arenan så prisvärt som Löven gjorde. VK ville också få miljonskulderna till någonting negativt när det egentligen hade blivit än större belopp om kommunen byggt själv.

  34. Karl

    Så Löven tar en stor investering, lägger upp avbetalningen på x antal år. Amorterar av ett par miljoner varje år men inser också att kapitalkostanderna vida överstiger det förväntade. De kommer överrens med kommunen som tar över hela arenan och återstoden av avbetalningarna. Kommunen har resurser att betala av återstoden direkt och kan därför driva arenan billigare än arenabolaget kunde. När du nämner attityder så är det hso VK du har mest problem. Arenaaffären blåses upp till något negativt, medan kommunens köp av UIKs klubbstuga lämnas hän med en notis.

  35. Karl

    Eftersom du inte verkar veta vad du egentligen skriver om Lisbet så tar jag på en gång och berättar för dej om bakgrunden till kommunens köp av klubbstugan. UIK hade bra ekonomi och tog sig råd att bygga en ny klubbstuga. Efter att den var färdigbyggd upptäcker UIK att de ej kan belåna stugan eftersom den står på arrenderad tomt. UIKs ekonomi pekar utför och utan belåningen får de problem. Kommunen går därför in och köper klubbstugan av UIK för 2,5 miljoner (byggkostnaden). Notera här att kommunen inte själva tyckte sig behöva huset utan köpte det enbart för att rädda UIK.

  36. Karl

    Eftersom kommunen fick byggnaden kan man ändå inte säga att det var ett rent stöd. Ändå var det en kostnad som inte fanns budgeterad för kommunen, för en byggnad de inte behöver. Varför tror du inte folk som du Lisbet inte känner till det här? Jo för att VK valde att inte blåsa upp det. De valde att inte vinkla det negativt. Det största problemet du har med attityder Lisbet är VK som styr och ställer över folks uppfattning. Detta genom att välja ut uppgifter och vinkla artiklar mot Löven, och för UIK. Precis så politiskt korrekt som man ska vara i Umeå. Därför når inte alla fakta gemene umebo.

  37. Robban

    Björklöven har ett publiksnitt på nästan 3000/match. UIK har kanske hälften – trots att UIK är ett av de bästa lagen inom sporten medan Björklöven för tillfället är ett bottenlag i svenska andradivsionen. Det är talande siffror. Tänk den dagen då Björklöven spelar i högsta divisionen och snittar 5000/match. Något annat argument behövs egentligen inte i denna diskussion.

  38. Lisbet Olofsson

    Svar till Karl (2009-11-01 16:07)
    Jag bara inte känner mig utan ÄR även på läktaren. Där säger du något som jag inte riktigt tänkte på. Fattar inte varför jag inte tänkte på det; att företag sponsrar inte med rena pengar utan de köper upp ”sitt bås, stol” och använder det i sin tur som marknadsföring och goodwill för sitt företag. Typ vi bjuder dig på middag och hockeymatch om du kommer på info hos oss och sedan köper en .. ”grej”.

    UIK har inga direkt sådana ”loger” eller sittplatser ELLER HAR DE?

    *erkänner, jag har varken varit på en hockeymatch eller fotbollsmatch i Umeå*

  39. Lisbet Olofsson

    Svar till Karl (2009-11-01 16:16)
    Jag har sag det FÖRR och det tål att upprepas.
    INTRESSE styr mer än vad man förstår. Det finns väldigt många som är intresserade av hockey i Umeå. Därav att det ibland känns för andra som har ett annat intresse som extremt SVINDYRT och ONÖDIGT projekt.
    En komun har inte samma intresse ac sporten som utövas och har då inget större intresse eller kanske också kunskap om hur man gör för att fixa till det som Lövenfans vill ha det.

    Helst när det inte längre handlar om själva hockyn utan mer om bolaget.

  40. Lisbet Olofsson

    Svar till Karl (2009-11-01 16:21)
    Fast jag ser det inte som så negativt egentligen (VK´s uppblåsning) utan det tror jag mer ligger i Lövenfans sätt att se det ifrån. TYP; PETA INTE PÅ VÅR SPORT.

    Men media har som du säger en väldigt stort ansvar i det hela. Media/tidningen måste få prenumeranter och få den att rulla runt så då behövs rubriker som väcker intresse och innehåll som vrids lite åt det hållet som reportern uppfattar det.

  41. Lisbet Olofsson

    Svar till Karl (2009-11-01 16:25)
    Ja, det är just det här som är bra att det kommer ut.
    Vad vi vanliga männsikor inte vet men att MAN TYCKER OCH TÄNKER.

    Många här säger att jag har faktafel och att jag ibland agerar med känslor än med förnuft. Vi är många som gör det i olika sammanhang.

    Jag tror inte utan jag vet att det finns MÄNGDER med folk som underar över varför man inte blåser ut hela Arenan och inreder något som har med kulturhuvudstaden att göra.

    Något kulturellt som ALLA vill ha, se, känna på som får själen att vila och sinet att börja utveklas i mer än tacklingar , våld och meningslösa poänger i divisionen

  42. Lisbet Olofsson

    Svar till Karl (2009-11-01 16:32)
    Fast allt är inte VK´s fel utan det mesta är att det faktiskt finns folk som inte är ALLS intresserade av hockey (eller fotboll eller sport) utan vill se alla pengar hamna åt något annat håll.

    Jag gillar sport, du gillar sport så vi ser inte ens attitydförändringen – skulle jag tro. Vi är de redan frälsta. De som inte ens läser rubriken det är de som man bör omvandla.

  43. Steve

    Det är ju fortfarande fel att göra detta till en jämställdhetsdebatt. Det är precis som Robban,Karl LP, Leif mfl skriver(gissar att alla är män):

    *Marknaden styr.
    *Sponsring är en investering med förväntad avkastning.
    *Det handlar om underhållning.

    Det vore också märkligt att försöka bryta mönstret och titta på ett lag som inte ger den bästa underhållningen/kvaliten(eller relativt sett bästa).

  44. Lisbet Olofsson

    Svar till Robban (2009-11-01 17:26)
    Det är rätt häftigt med så mycket publik. Hörde att Skellefteå har högt antal besökare på TRÄNINGSmatcherna när de spelar hockey. Det är verkligen en stor ”Hockeystad” med många supportrar.

    Frågan är om det är samma sorts supporters hela tiden att även om Löven spelar i högsta divisionen etc om det finns fler som är intresserade att gå och se matcherna. Finns det underlag i Stan för det? Eller är det jämt samma folk.

  45. Lisbet Olofsson

    Svar till Steve (2009-11-02 10:52)
    Det är intressant detta för vi har hamnat lite utanför min frågeställning men det gör ingenting för min del eftersom jag tycker det är intresssant att lyssna av.

    Att företag och privatpersoner sponsarar Löven är för mig en SAK. De ser ett värde i hockeymatcher som de kan bjuda sina kunder, anställde på som marknadsföring för sitt företag eller för att tacka och sporra sina anställda.

    En annan är att Kommunen sponsrar på olika sätt genom att överta skulder etc. De verkar ”rädda olika klubbar” från att gå i konkurs oavsett i vilken division de ligger eller hur bra de går för dem.

  46. Lisbet Olofsson

    Tack alla som kommenterat och hjälpt till att förklara för mig alla turerna runt Löven och UIK.

    Jag håller fast vid att man ser stora skillnader på manligt och kvinnligt idrottande men även inom olika sporter.

    Tänker att inom friidrotten så blir man som kastare hänvisad till separata planer och andra får vara på ”stora arenan”. SÅ det finns olika sätt att se på jämlikhet – inte bara manligt & kvinnligt. Tror även det finns mer skillnad inom ”Manligt” och ”kvinnligt” än mellan kvinnor och män. Men det är mitt eget tyckande och tänkande.

    TACK, jag har lärt mig en massa.

    Om

  47. Mattias

    Om ett företag eller kommunen sponsrar Löven med mer än UIK så finns det ett antal olika anledningar.
    * Företaget anser att de får mer tillbaka av herrlagssponsringen eftersom de lockar mer publik som ser deras reklam.
    * Kommunen anser att Löven i en högre position ger mer positiv publicitet än UIK. Så verkar de dock inte tycka för sponsringen av de två lagen är ganska jämbördig.
    * De som beslutar om sponsring i företaget är själva mer intresserade av Löven än UIK. Då är det naturligt att de hellre sponsrar Löven.

    Så det är inte i sig en skillnad manlig/kvinnlig sport utan andra saker.

  48. Smulan

    Har inte läst alla kommentarer som skrivits, var ju så många.;-)

    Men om man bara se till hur vi ska ändra attityder hos människor så gör man inte det över en natt. Förändring tar tid och det ska få ta tid om det ska bli bra resultat. Sen är det ju så att när det gäller idrott så har mäns framgång inom idrotten en längre bakgrund än vad kvinnorna hunnit med.

    Hur man ska jämställa mäns och kvinnors idrottande har kanske mer med ekonomi än jämställdhet att göra? Vad vet jag? Att plana ut det hela mellan könen är kanske inte så lätt som man tror, ekonomiskt.

  49. matte

    Ja men backa tillbaka och se lite ur andra lags ögon.Inte backade kommunen upp Ufc kämpiga tid i början på 2000-talet.De fick kämpa sig ur den själva trots att de var vid det laget betydligt mer kärt än uik och hade den sortens fans som stöttade de i vått och tort.eller ?

Lämna ett svar till Steve Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.