Blondinbella vs skinny

’Size me är kampanjen som vill få oss att faktisk reflektera över hur mycket tid, energi och tankekraft vi lägger på våra kroppar’

OBS! Publicerad: 2012-04-30, 15:00 Reaktör på Finest.
Jag har inte skrivit detta men håller med.

Tidigare i år publicerade bloggerskan och entreprenören Isabella Löwengrip en bikinibild från sin semesterresa. Bilden orsakade en debatt i hennes kommentarsfält och på nätet om huruvida det bilden föreställde var en helt normal tjej eller någon som ’uppenbarligen lider av bukfetma’. Medialt fick Isabella stort stöd, bl.a av tjejtidningar som ständigt kämpar för att signalera ett sunt och realistiskt kroppsideal. Isabella själv tog de elaka kommentarerna med ro och tar nu egna tidningen Egoboost till hjälp för att visa att ’vi alla är olika’ och att hon faktiskt är stolt över sin kropp. På omslaget av det senaste numret visar Isabella upp sig praktiskt taget naken. I sin blogg berättar hon tanken bakom sitt utvik;

’Vi på Egoboost Magazine är trötta på sjuka ideal och vill visa på mångfalden av kvinnokroppen. Vi drar nu igång en kampanj som heter Size me som vill trycka på att vi ser olika ut. På omslaget näckar jag och precis som i varje nummer i tidningen så vägrar vi retuch. Det är dags att börja älska sin kropp på riktigt!, skriver Blondinbella.

I tidningen skriver redaktionen att ’Vi på Ego Boost Magazine tänker inte ägna kampanjen åt att säga att riktiga män älskar kurvor’. Istället siktar man på att med kampanjen uppnå acceptans och ’faktisk reflektera över hur mycket tid, energi och tankekraft vi lägger på våra kroppar’.

Andra som näckat för att få tjejer att tänka till;

Februari 2007 – Pr-kvinnan, författaren och krönikören Linda Skugge visar upp sig oretuscherad, osminkad och endast iförd underkläder i tidningen Bon. För media motiverade Skugge utviket med att ’Jag stör mig så på airbrushade, perfekta utvikningstjejer som porrar sig i tidningarna.’
Januari 2011 Hela redaktionen på veckorevyn kastar kläderna i tidningen och toppar sin kampanj Size Hero med en superretuscherad Molly Sandén på omslaget för att få ’unga tjejer att tänka till’.

Men BLEV DET SÅ BRA?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.