KD sänker dieselpriset med 3 kr

Idag presenterar Kristdemokraterna förslag på hur vi ska komma till rätta med problemet skenande dieselpriser och samtidigt ytterligare stimulera satsningen på elbilar.

Nyheten i korthet:
Sverige har redan i dag ett krav på inblandning av biobränsle i diesel (30,5%) som går betydligt längre än vad EU har som mål år 2030 (14%). Redan i dag ligger Sverige alltså mer än dubbelt så högt som EU har som mål om åtta år. Detta har bidragit till en prischock på diesel med världens högsta dieselpris. Prognoser visar att nuvarande system och krav leder till ytterligare 9-10 kr högre priser per liter kommande år.

Barnfamiljer, pensionärer och människor på landsbygden som inte kan välja bort bilen får betala dyrt när priserna höjs av regeringen på grund av kraven på inblandning. För företagarna, lantbrukarna och skogsbruket innebär de snabbt stigande priserna ett mycket allvarligt problem i ett redan ansträngt läge.

Samtidigt går elektrifieringen snabbare än alla prognoser. Det är bra, och den utvecklingen vill vi nu stimulera ytterligare.

Vi måste därför sträva mot och nå våra klimatmål på ett sätt som låter människor vara med, snarare än ett där verksamheter och människors privatekonomi knäcks.

Kristdemokraterna föreslår:

🔹Sänk priset på diesel idag med 3 kronor genom att sänka reduktionsplikten för diesel till EU-målet för 2030.

🔹Inför en bonus på 45 000 kr vid köp av en begagnad elbil, om man samtidigt byter in en diesel- eller bensinbil.

🔹Miljardsatsning för fler laddstolpar utanför storstäderna

🔹🥳Sätt mål att nybilsförsäljningen ska bestå av 100 procent fordon med nollutsläpp 2035.

 

9 kommentarer

  1. Kunnig

    Med elbil så får du se till att Umeå Energi m fl kan leverera elstolpar. Vi råkar dela ett dubbelgarage med grannen och enda sättet att få betala för sin egna elförbrukning för bilen är att ta hit elektriker och dra om all el i garaget och skaffa en till elmätare så vi får en mätare per garageinfart.

    Detta för att få en mer rättvis faktura ifall vi tex har en elbil och grannen två, annars hamnar allt på en faktura för att marknaden vill ha så så de ligger långt fram innan jag kan splittra elen i garaget så varje hushåll får en elmätare och på så sätt betala för sin egna förbrukning.

    Idag går de ju super att bara dela rakt av då de i princip bara är uppvärmningen och lite belysning samt motorvärmare på vintern.

    Så kanske ge Umeå Energi ett bättre uppdrag av ägaren?

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Ja det finns mycket att fundera över gällande elstrukturen. Både att vi måste ha bättre möjlighet att ladda dem men också att batterierna måste hålla längre. Kommer ske en spännande utveckling om några år.

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Finansierar sig själv med att vi blandar i mindre som man gör i övriga Europa samt att Sverige fortsatt kan rulla så vi inte slår ut alla transporter etc. Men på lång sikt ska vi förstås se en successiv övergång till mer fossilfria bränslen.

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Ja det kan bli katastrofala följder. Därför vill vi sänka med 3 kr/ liter vid pumpen.

  2. Rolf

    Hur ska ni garantera att, vid en eventuell bränsleskattesänkning, bränslebolagen inte höjer sina priser med motsvarande?
    Hur tänker ni finansiera uppgraderingen av elnätet för att klara det ökade elbehovet vid en snabb elektrifiering av bilflottan?
    Hur tänker ni att t.ex entreprenadjobb, vinterväghållning, jord- och skogsbruk ska kunna fungera med elfordon? Ska det sättas upp laddstolpar var 5:e mil?

  3. Ulf Parde

    Bra sagt av Smetana (möjligen bör sista punkten vara mindre kategorisk). Bra om KD vill sänka priset mer. Men i M/KD/SD-budgeten undrar jag om det inte var KD som gjorde i att sänkningen stannade vid 50 öre i st f 1 kr?

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Nja den frågan har diskuterats åt olika håll. L gick ur budgeten för just denna 50 öring. Så vem som sa vad i den diskussionen får vi nog låta vara osagt. Men hur som helst har drivmedelspriset ju skenat våldsamt sedan dess som måste åtgärdas. Och nu vill vi alltså sänka den med 3 kronor vid pumpen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.