Åkerinäringens betydelse!

Åkerinäringen är oerhört viktig för Norrland och Sverige. Även om vi behöver ökade satsningar på järnvägar för transporter kommer vi i vår del av landet ändå vara beroende av frakt på väg. När jag träffar lastbilsföretagare och åkare får jag ofta höra att det inom branschen förekommer mer och mer överträdelser av lagar och konkurrensen sneddrivs i och med oseriösa företag som överutnyttjar hålen i lagen och bristen på tillsyn.

 Idag finns inte tillräckligt mycket kontroller av just transporter och det sker en hel del
överträdelser gällande t ex regler om lastvikt, sov- och körtider mm. Dessutom är det problem med så kallat cabotage. Det betyder att åkeriföretagen inom EU kan utföra tillfälliga inrikestransporter i andra länder än hemlandet. Detta är i sig positivt eftersom färre transporter går tomma, då minskar antalet transporter och därmed miljöpåverkan. Detta missbrukas tyvärr och ett ökat antal lastbilar kör inrikestransporter till låga priser och löner och undergräver den seriösa och laglydiga majoriteten av alla åkare.
 
Vad kan man göra då? Ja, ett sätt att börja är att kommuner och landsting i sina upphandlingar av transporttjänster kräver att det finns t ex en certifiering som åkerinäringen tagit fram och som gynnar seriösa företagare.
 
Ett annat sätt är att höja böter för överträdelser av dessa slag. Idag är de inte speciellt höga i Sverige – inte om man jämför med en del andra länder i Europa. Ökade bötesnivåer förutsätter ju även fler kontroller och här måste en tissynsstrategi för polisen och Transportstyrelsen till och även en upprioritering av denna typ av brottsärenden.
 
Igår var jag på en debatt om just denna fråga och politiskt finns det inte några större skiljelinjer, men en sak är vi INTE överens med S, MP och V om och det är kilometerskatten som oppositionen föreslagit ska införas. Det skulle innebära en straffskatt på avstånd och är det något vi har gott om här uppe så är det just detta. Det skulle snabbt göra att många företagare skulle gå i konkurs och idén är inget annat än riktigt dålig.
 

 * Gårdagens debatt på Noliamässan i Piteå. Arrangörer av den angelägna debatten om åkerinäringen var Transportarbetareförbundet. På den något suddiga bilden ser ni från höger: Olov Abrahamsson (Moderator, politisk chefredaktör, NSD), Johan Johansson (M, Näringsutskottet), Leif Pettersson (S, Trafikutskottet), Heléna Lindahl (C, Näringsutskottet) och Martin Viredius (3.e vice ordförande och politiskt ansvarig på Svenska Transportarbetareförbundet).

2 kommentarer

  1. L-I Nilsson

    Böter är egentligen inte rätt väg. Tendensen är i dag att många åkare/chaufförer från andra länder i realiteten slipper dessa av olika skäl. Ett annat skäl är att lagbrotten ofta hamnar i ett vacuum, har chauffören gjort överträdelsen på eget bevåg, eller beror det på åkeriet. Av en chaufför kräver samhället t.ex. att denne skall stanna på sin arbetsplats eller på övernattningsställe om han råkar bli lite försenad. Få andra yrkesgrupper hamnar i det läget, andra får köra hem om de blir sena på jobbet och sova hemma, chauffören förutsätts däremot inte få fortsätta hem trots att det bara behövs en kvart utöver den tillåtna körtiden. Han kan ju be en anhörig hämta, men han kan inte ställa bilen var som helst ändå, och det blir en massa krångel och kostnader för både chaufför och åkeri. Dessutom gör vårt klimat ibland att man kan bli sen, men även där står bestämmelserna stenhårt fast, trots att nästan alla p -platser är oplogade när snön faller som värst osv och man kommer att fastna på p-platsen om man stannar tills man får köra igen. Böter är det ju nästan inga andra yrkesgrupper som drabbas av i nån nämvärd skala. Gör man fel inom industrin, så blir man ytterst sällan straffad ens om det händer nåt – möjligen om följden blir allvarlig och personen har betett sig extremt illvilligt. Som chaufför behövs inte ens att beteendet har utgjort en risk, ett lagbrott är ett lagbrott även om nån kört fem minuter för länge i snöstormen och ingen anna trafikant har funnits på vägen den tiden, och chauffören har riskerat att frysa ihjäl när bränslet tar slut….

  2. Bergis

    Hör inte hit men måste Annie Lööf avgå nu när hon äter upp skattebetalrnas pengar? Amen snacka om Tobleronepolitik va?

Lämna ett svar till Bergis Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.