Ingen Norrbotniabana?!

Idag är besvikelsen stor när jag läser i VK att Fredrik Reinfeldt nu sagt att det inte blir några pengar till en Norrbotniabana! "Allt får inte plats", säger han även till SVT. "Det är en tolvårsperiod som vi nu lägger och där finns inte den med".

Jag är jätteglad över satsningarna som nu gynnar gruvnäringen i Norrbotten, men finner det underligt att Norrbotniabanan mottas med ett sådant njuggt intresse från tre av fyra partiledare.

Vi ska komma ihåg att regeringen, med Maud Olofsson och Åsa Torstensson (dåvarande infrastrukturminister), var initiativtagare till att skicka in en ansökan till EU-kommissionen om att uppgradera Botniska korridoren (där Norrbotniabanan ingår) som ett viktigt infrastrukturstråk i Europa. På det sättet skulle vi också kunna få medfinansiering. EU har nu beslutat att klassa banan som ett prioriterat infrastrukturstråk och då får jag inte det hela att gå ihop.

Det är motsägelsefullt att man från regeringshåll å ena sidan ansöker om Europastatus och medfinansiering och å andra sidan inte väljer att nu satsa på en byggnation av banan?!

Socialdemokraterna går inte heller att lita på i den här frågan – de har ju nu bestämt sig för att bygga tunnelbana i Stockholm och då finns det knappast några pengar över till Norrbotniabanan.

Centerpartiet kommer att fortsätta att driva frågan om att vi ska få ett beslut från regeringen om en förhandlingsperson. Vi är många som är arga och besvikna i dagsläget, men vi tänker banne mig inte ge upp!

6 kommentarer

  1. Annika Svensson

    Ja, det är verkligen konstigt och tråkigt, Helena. Bra att du lyfter frågan! Det är så lätt att man i retoriken pratar om att hela landet skall leva och alla ska med och allt vad det heter. Men när det sedan kommer till konkreta prioriteringar blir det ofta kovändning med motiveringar som att pengar ska användas där de gör störst nytta för flest människor etc etc jada, jada, jada… Hur går det ihop?

    Inte trovärdigt.

    hälsar
    Annika

  2. ceko

    I Västerbottens-nytt blev Lorenz Andersson intervjuad och han var verkligt besviken på gårdagens info av statsministern. Men hur blir det med centern om denna fråga i framtiden? Om Ni inte bryter er ut från alliansen så försvinner centern som riksdagsparti i nästa val. Det vore synd.

  3. Ulf Eriksson

    Hej Helena,

    Delar din besvikelse och jag har också svårt att förstå hur delar av Alliansregeringen tänker med tanke på att EU har klassat banan som ett prioriterat infrastrukturstråk.

    Forsätt kämpa för Norrbotniabanan i både regeringen och riksdagen. ”Trägen vinner”, det visar satsningen på Ostlänken. En satsning som Centerpartiet har drivit på för att nå ett förverkligande.

  4. Ingrid holmberg

    Bra Helena att Du fortsätter att stå upp för Norrbottniabanan.Hoppas att alla kommer att förstå det endast är Centern som i verkligheten kämpar för banan. Att en röst på Centern är positivt, andra partier ställer inte upp.Försök att få detta ut i media!
    Hälsningar Ingrid H.

  5. Bergis

    Skatt är en tvångströja. Skatt tynger inte bara individen utan begränsar också den ekonomiska utvecklingen, säger högern. Lägre skatter och färre regleringar skapar tillväxt och välstånd. Samtidigt saknas det pengar till infrastruktursatsningar, ”Fuck facket forever” utbrister Centerns Ungdomsförbund i en numera ökänd kampanj. Småföretagsamhet framställs som lösningen på det mesta. Genom RUT-avdrag till rika stockholmare, diverse stöd till företagen, skrotande av arbetsrätten och införande av sänkta löner för ungdomar ska lyckan blomstra i riket.

  6. Nisse

    Det är självklart att merparten av väljarna finns i storstadsområdena och därför är det frestande att satsa där. Sen tycker jag förstås att bygget av botniabanan skulle utvärderas ur samhällsekonomisk aspekt, innan ytterligare järnväg i norr byggs.

Lämna ett svar till ceko Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.