Vill S verkligen bygga Norrbotniabanan?

Förra veckan skrev det socialdemokratiska kommunalrådet Lennart Holmlund att han tyckte att C kör med dubbla budskap när det gäller Norrbotniabanan.

Det är sant att C inte fick med en satsning på banan i den långsiktiga infrastrukturbudgeten som lagts. Vi vann inte gehör den här gången, men det Lennart bör ha med sig är att det i en flerpartiregering inte alltid går som man vill. På samma sätt kommer det att bli i en eventuell ny regeringskonstellation mellan de röd-gröna. Enpartiregeringarnas tid är förbi och S kommer inte själva att kunna styra regeringsrodret, utan kommer vid en eventuell regeringsombildning i framtiden att vara tvugna att förhandla. Det betyder i sin tur kompromisser, vinster i vissa frågor och nederlag i andra.

Men som jag ser det kan man inte lägga sig platt ned och ge upp en fråga bara för att man inte lyckats den här gången. Om det verkligen handlar om något man tror på så fortsätter arbetet. Jag och mina partikollegor i Norr- och Västerbotten har kämpat för att få upp Norrbotniabanan på agendan och självklart ser jag det som ett steg framåt att vår stämma beslutar att Norrbotniabanan ska byggas i sin helhet. Jag tror inte att det finns ett liknande beslut i så många partier.

Jag ger inte upp utan kommer att fortsätta driva frågan ända tills vi är i mål. Det är ju det politik handlar om – att slåss för det man tror på och det kan ibland innebära att det tar längre tid än man hoppats på.

Däremot funderar jag på vad S som helhet vill med just Norrbotniabanan? Vill verkligen Stefan Löfven satsa 25 miljarder på att färdigställa Botniska korridoren? Det vi hittills sett är en satsning på ett par hundra miljoner i skuggbudgeten på ett nio km långt sidospår från Umeå till Dåva industriområde. Det är visserligen bättre än ingenting – men med tanke på den höga svansföring som S haft i frågan är det märkligt att det inte blev mer än en tummetott av allt detta. Med den takten kommer det att ta över 200 år innan S har byggt någon Norrbotniabana. Lite snabbare än så hoppas jag allt att det ska gå.

4 kommentarer

  1. ceko

    Men nu Helena har Du väl gjort ett bottennapp om Norrbotniabanans byggande eller inte. I oktober 2012 (för ett år sedan) hade Trafikutskottet upp frågan. En allianskollega till Dig sitter i Trafikutskottet, Edward Riedel. Jag ställde frågan till honom hur han röstade i trafikutskottet om Norrbotniabanans byggande. Jag har upprepade gånger ställt frågan till honom i ett års tid, utan att få ett svar. S är positiva till att banan byggs, de har de klargjort. Men sitter C i klorna på M, så blir resultatet så där. Om C fortsättningsvis skall ingå i den högerstyrda alliansen så åker Ni ur riksdagen.

    • Helena Lindahl (inläggsförfattare)

      Hej Claes! Tack för visat intresse för Norrbotniabanan – ju fler som trycker på för banans förverkligande, desto bättre.

      Tyvärr är inget av de stora partierna på det nationella planet särskilt intresserade av en NBB – det inkluderar även S. I Centerpartiet tog vi på senaste stämman, som gick av stapeln för några månader sedan, beslutet ”att Norrbotniabanan ska byggas i sin helhet”. Vi behöver få fler med oss och fler väljare som ger oss ännu mer stöd. Men jag kommer att fortsätta att kämpa på för att banan ska bli verklighet. Men det är ett tufft jobb.

  2. Oberoende politisk bedömare

    Och med tanke på Centerns höga svansföring i frågan är det ju märkligt att det inte blivit något alls än så länge….

    Hur kommer det sig att C klagar på S i en fråga Centern inte ens själva klarar av att hantera?

    • Helena Lindahl (inläggsförfattare)

      Hej Nisse! De stora partierna på riksplanet är inte speciellt intresserade av en Norrbotniabana. C är ett mindre parti och behöver stöd från fler för att NBB ska bli av. Ju större C blir desto mer har vi att säga till om. Jag tänker dock inte lägga mig platt ned och sluta kämpa även om vi än så länge inte fått igenom satningen.

Lämna ett svar till Helena Lindahl Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.