Helén Pettersson, riksdagsledamot (S)

Västerbottning, sosse, riksdagsledamot

Kilometerskatten inte det stora hotet mot skogsindustrin

På sin blogg idag angriper Jan Nilsson (m) från Vännäs vårt röd-gröna förslag om kilometerskatt. Många hugade spekulanter finns på hur det förslaget ska slå och mot vem. Nilssons tes är att det skulle slå ut skogsindustrin. Intressant, och självklart helt felaktigt. Det är inte de röd-gröana som lägger den typen av förslag som "klipper den hand som föder". det är snarare något alliansen ägnar sig åt när de säljer ut statliga bolag.

Självklart kommer vi inte att lägga ett förslag som slår undan fötterna på svensk skogsindustri, det vore ju vansinne.

Vi har sagt att vi ska lägga ett förslag till 2013. Anledningen till att det ligger så långt fram är för att vi ska göra en utredning som noga ska tillse att det blir ett förslag som inte slår undan fötterna för tex skogsnäringen. Att alliansens företrädare anser sig veta vad förslaget ska innehålla innan utredningen är gjord blir ju bara fånigt.

Kilometerskatten på lastbilar kommer att bli lägre i glesbygd och skogsindustrin kommer att undantas. De resurser som den skatten kommer att ge ska användas bland annat till att bygga ut järnvägen – och inte bara i södra delen av landet, som är det enda Alliansen satsar på. I de totala  satsningar på infrastruktur som ska göras fram till 2020 enligt den nu sittande regeringen så ska bara 1.7 % satsas i Västerbotten.

Där kan vi börja snacka om utarmning, inte bara för oss som bor här, utan även för skogsindustrin. Hur ska de kunna köra på vägar som aldrig ska underhållas??

 

 

2 kommentarer

  1. Monica

    Men prata om vägunderhåll och södra Sverige. Jag har aldrig tidigare sett så stort vägunderhåll på våra vägar i Västerbotten som den senaste våren/sommaren. Jag sänder en tacksamhetens tanke till vår sittande regering och hoppas att Västerbottningarna sett samma sak som jag och ger vår sittande regering fortsatt förtroende.

  2. Helén Pettersson

    Svar till Monica (2010-08-12 23:23)
    Vi verkar inte köra riktigt på samma vägar. Och årets underhåll lär väl knappast räcka till år 2021? Som sagt, i regeringens plan över infrastrukturssatsningar fram till 2021 så tillfaller 1,7 % till Västerbotten, som är 15% av Sveriges yta. I Norrbotten blir det ännu värre, 1,6%, till ett gigantiskt geografiskt område.
    Så, nej, Monica, det blir inte bättre satsning på infrastrukturen häruppe med en borgerlig regering.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.